• Anonym (Fjune­t)
    Wed 23 Oct 2019 20:48
    1788 visningar
    15 svar
    15
    1788

    Håret efter cytostatikabehandling cancer

    Hej!

    Tänkte höra om det finns någon här med erfarenhet av cellgiftsbehandling vid cancer och hur man ska tänka kring håret när det börjar växa igen.

    Jag har nyss avslutat min behandling och håret har börjat växa så smått. Just nu känns det mer som ludd på huvudet. Någonstans läste jag att det kan vara bra att raka av det där första och funderar på hur jag ska göra.

    Så trött på att se sjuk ut och längtar tills det bara ser ut att vara rakat med riktig stubb istället för det skalliga!

  • Svar på tråden Håret efter cytostatikabehandling cancer
  • Anonym (Fjune­t) Trådstartaren
    Wed 23 Oct 2019 22:31
    #1

    Puffar lite

  • Wed 23 Oct 2019 22:36
    #2

    Min mamma fick babyhår när det växte ut igen. Det växte inte heller särskilt mycket, så hon använde peruk resten av sitt korta liv. 

    Raka eller inte är en bra fråga. Tror du bara kan känna efter, testa och känna efter igen.

    Själv fick jag ha kvar mitt hår, fast det blev förstås tunnare, men inte så mycket och som tur var jämt.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Wed 23 Oct 2019 22:38
    #3

    Själv skulle jag nog föredra att vara renrakad än luddig. Skulle fortsätta raka tills det började växa ordentligt. Renrakad kan ju ändå se lite coolt ut. Luddig låter inte så lajbans...

  • Anonym (Fjune­t) Trådstartaren
    Wed 23 Oct 2019 23:28
    #4
    Drottningen1970 skrev 2019-10-23 22:38:01 följande:

    Själv skulle jag nog föredra att vara renrakad än luddig. Skulle fortsätta raka tills det började växa ordentligt. Renrakad kan ju ändå se lite coolt ut. Luddig låter inte så lajbans...


    Lite så jag känner. När jag rakade av allt innan det började lossna såg det ändå rätt bra ut. Flera som inte visste trodde att jag valt att ha det som frisyr... så ja, det behöver inte bli längd på det snabbt men gärna komma till en punkt med (förhoppningsvis!) tät stubb till att börja med.

    Det löser väl sig det med!
  • Anonym (Fjune­t) Trådstartaren
    Wed 23 Oct 2019 23:33
    #5
    AniieeHär skrev 2019-10-23 22:36:56 följande:

    Min mamma fick babyhår när det växte ut igen. Det växte inte heller särskilt mycket, så hon använde peruk resten av sitt korta liv. 

    Raka eller inte är en bra fråga. Tror du bara kan känna efter, testa och känna efter igen.

    Själv fick jag ha kvar mitt hår, fast det blev förstås tunnare, men inte så mycket och som tur var jämt.


    Beklagar att din mamma inte fick leva vidare och hoppas att det går bra för dig.
  • Thu 24 Oct 2019 11:03
    #6

    Nu var det längesen jag tappade håret, men de så att det växte ut jämnare om man rakade. Jag hade väldigt tjockt hår innan. Fick dock mkt finare färg och finare hår men tunnare efter.

  • Anonym (A)
    Thu 24 Oct 2019 11:05
    #7

    Min vän lät det bara vara, fortsatte att ha peruk. Senare när det växt sig tillräckligt långt satsade hon på Hairtalk med en tupé.
    Hon har en fin kalufs idag. 

  • Anonym (Ca)
    Thu 24 Oct 2019 12:06
    #8
    Drottningen1970 skrev 2019-10-23 22:38:01 följande:
    Själv skulle jag nog föredra att vara renrakad än luddig. Skulle fortsätta raka tills det började växa ordentligt. Renrakad kan ju ändå se lite coolt ut. Luddig låter inte så lajbans...
    Det är inte coolt när man är i den situationen.
  • Anonym (Ca)
    Thu 24 Oct 2019 12:09
    #9

    Jag lät det vara, använde peruk vid behov. idag så har håret växt ut, gråare än tidigare men lika tjockt och lite lockigt. Det var jättejobbigt när allt hår var borta.

  • Thu 24 Oct 2019 12:25
    #10
    Anonym (Ca) skrev 2019-10-24 12:06:40 följande:

    Det är inte coolt när man

    [quote=79984695][quote-nick]Anonym (Ca) skrev 2019-10-24 12:06:40 följande:[/quote-nick]Det är inte coolt när man är i den situationen.


    Rakat är coolare än ludd oavsett orsak.
  • Anonym (Ca)
    Thu 24 Oct 2019 12:33
    #11
    Drottningen1970 skrev 2019-10-24 12:25:11 följande:
    Rakat är coolare än ludd oavsett orsak.
    Det är förknippat med cancer hos kvinnor.
  • Thu 24 Oct 2019 12:40
    #12
    Anonym (Ca) skrev 2019-10-24 12:33:14 följande:

    Det är förknippat med cancer hos kvinnor.


    Vad är du ute efter?

    TS frågar om hon ska spara fjunet eller raka sig i väntan på utväxt.

    Jag svarade henne att det ser coolare ut med rakat.

    Var tycker du hade varit ett bra svar till TS? Skulle jag ha sagt: det spelar ingen roll eftersom alla ändå kommer att fatta att du har cancer och det är sjukt ocoolt?
  • Tiina8­7
    Thu 24 Oct 2019 13:43
    #13
    Anonym (Ca) skrev 2019-10-24 12:33:14 följande:

    Det är förknippat med cancer hos kvinnor.


    Är det? Eller är det något du förknippar med cancer?

    Om jag ser en kvinna med råkat huvud så är inte min första tanke cancer.
  • Anonym (Fjune­t) Trådstartaren
    Thu 24 Oct 2019 14:05
    #14

    Jag har full förståelse för att man känner och reagerar på olika sätt när det gäller håret.

    Anonym Ca, det verkar som att du upplevde skalligheten värre än vad jag gör, men jag tar faktiskt inte illa upp om någon säger/tycker att rakat kan vara coolt.

    När man vara har enstaka strån på huvudet, nä, då känner man sig inte cool. För min del var dock det allra värsta när ögonbryn och fransar ramlade av. Det om något skriker sjuk i min värld...

    Men får jag bara lite bryn och fransar tillbaka och sedan kan komma tillbaka till hur det såg ut precis när jag rakade av det - då tycker jag att det är en tröst att tänka att det faktiskt finns de som kan tycka att min frisyr är cool. Oavsett vad jag egentligen vill ha för frisyr. För ja, nu ser jag sjuk ut, men rakad med riktig stubb behöver man faktiskt inte se sjuk ut.

  • Tiina8­7
    Thu 24 Oct 2019 14:06
    #15
    Tiina87 skrev 2019-10-24 13:43:29 följande:

    Är det? Eller är det något du förknippar med cancer?

    Om jag ser en kvinna med råkat huvud så är inte min första tanke cancer.


    Ska naturligvis stå rakat huvud
Svar på tråden Håret efter cytostatikabehandling cancer