• Anonym (Ano)

Hon vill att vi går isär

Hej!

Jag har hamnat i en tråkig situation, min sambo vill att vi går isär. Vi har varit tillsammans i 11 år och har två barn ihop. Min sambo är en person som tänker mycket i det tysta och pratar gärna inte om känslor osv.

Jag vill påstå att i det stora hela har vi det bra. Vi äger hus som vi måste sälja, bilar osv så det är mycket att gå igenom. Vi är inte osams på något sett och har ingen brådska med försäljning av hus. Vi båda vill bo nära varandra för barnens skull och hon säger att hon vill att vi fortsätter umgås som familj fast vi flyttar ifrån varandra. Vi har båda sagt att vi älskar varandra efter att bomben släpptes men hon säger att känslorna inte finns där längre. Vi har bra sex när vi väl har det, blir mindre av den varan när man har småbarn. Nu till mina funderingar, jag har en känsla att hon vissa dagar nästan verkar ha ångrat sig. Hon är ibland glad och nästan lite mysig mot mig. Hon sträcker sig mot mig när vi pratar framför tv:n och ett par gånger har det känns som att hon vill ta i mig men gör det inte. Nästa dag kan hon vara lite mera kall och dröjer med svar när jag sms:ar osv. Jag vill inte vara den som ligger på och pressar henne men jag vill inget hellre än att vi hittar tillbaka till varandra.

Är det någon som kan ge mig tips på vad jag ska göra för att vinna tillbaka henne eller hur jag vara mot henne.

• Svar på tråden Hon vill att vi går isär
  • Ascendere
    Anonym (Ano) skrev 2019-10-24 14:59:00 följande:

Hej!

Jag har hamnat i en tråkig situation, min sambo vill att vi går isär. Vi har varit tillsammans i 11 år och har två barn ihop. Min sambo är en person som tänker mycket i det tysta och pratar gärna inte om känslor osv.

Jag vill påstå att i det stora hela har vi det bra. Vi äger hus som vi måste sälja, bilar osv så det är mycket att gå igenom. Vi är inte osams på något sett och har ingen brådska med försäljning av hus. Vi båda vill bo nära varandra för barnens skull och hon säger att hon vill att vi fortsätter umgås som familj fast vi flyttar ifrån varandra. Vi har båda sagt att vi älskar varandra efter att bomben släpptes men hon säger att känslorna inte finns där längre. Vi har bra sex när vi väl har det, blir mindre av den varan när man har småbarn. Nu till mina funderingar, jag har en känsla att hon vissa dagar nästan verkar ha ångrat sig. Hon är ibland glad och nästan lite mysig mot mig. Hon sträcker sig mot mig när vi pratar framför tv:n och ett par gånger har det känns som att hon vill ta i mig men gör det inte. Nästa dag kan hon vara lite mera kall och dröjer med svar när jag sms:ar osv. Jag vill inte vara den som ligger på och pressar henne men jag vill inget hellre än att vi hittar tillbaka till varandra.

Är det någon som kan ge mig tips på vad jag ska göra för att vinna tillbaka henne eller hur jag vara mot henne.

Låter som att hon älskar dig men inte är kär i dig, alltså hon tycker om dig som pappa och familjeförsörjare men det finns inget pirr längre så hon vill söka sig vidare till grönare gräs. 
    Min tolkning. 
    Inte mycket du kan göra, var som du känner för mot henne. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Ano) skrev 2019-10-24 14:59:00 följande:

Hej!

Egentligen tycker jag inte att man ska spela spel när det kommer till relationer. Men om hon tröttnat på dig (och tror gräset är grönare på andra sidan), så tror jag inte att det hjälper om du tar initiativ till att försonas, jag tror att du istället ska vara lite kall själv, och dessutom vara noga med att säga att om ni skiljer er, så ska ni inte umgås som familj sedan. Säg att du vill i så fall vara fri att gå vidare med ditt eget liv tillsammans med barnen. Det kan få henne att kanske tänka på vad hon missar, att hon inte tar dig för givet, att hon inte både kan ha kakan och äta den.

Men jag vet inte, det är jättesvårt att råda. Men var stolt, kräla inte inför henne, tigg inte.
  • Anonym (han svarade)

Du måste ju be henne att flytta ut tills ni har sålt huset. Umgås varje dag med någon som inte vill något är ingen smart idé. Ut med henne bara så du kan börja söka efter något nytt i lugn och ro. Härligt, fan vad avundsjuk jag blir nu känner jag.

• Shameless

Det värsta du kan göra just nu är att ge dig själv falska förhoppningar genom att överanalysera. Du riskerar bara att bli sårad och besviken.

• Anonym (Lisa)
    Giftskåneman skrev 2019-10-24 15:01:15 följande:

Hon vill göra slut, då ska ni inte umgås heller som familj efteråt

Fast man utgör fortfarande barnens familj. Om man kan vara sams och träffas ibland tror jag att det gör barnen tryggare.
  • Anonym (Ano)

Tack för alla svar hörni ????

• Anonym (Ano)

Glöm alla frågetecken

• Giftskåneman
    Anonym (Lisa) skrev 2019-10-24 19:18:18 följande:

Fast man utgör fortfarande barnens familj. Om man kan vara sams och träffas ibland tror jag att det gör barnen tryggare.

Tvärtom, tänk om barnen börjar hoppas på att ni blir ihop igen.
  • Anonym (Lisa)
    Giftskåneman skrev 2019-10-24 22:37:51 följande:

Tvärtom, tänk om barnen börjar hoppas på att ni blir ihop igen.

Fast jag har en ny partner. Barnen gillar även honom och han är också vän med min exman.
  • Anonym (Man48)

Bättre att bli kall mot henne och ställa krav å inte spela hennes spel. Visa en sida som hon kanske inte tror finns hos dig.

Tycker att Hon flyttar ut eller du och har barnen varannan vecka.

Att umgås som en familj finns inte på kartan om man separerar. Bättre stå egna ben å söka nya äventyr i livet.

Skriv gärna hur det går å vad som händer

• Anonym (Man46)

Läser man mellan raderna så får man känslan av att nyheten är relativt "färsk"...

Grunden måste ju vara att utgå från dig själv i allt detta. Vill du skiljas? Det låter ju inte så. Har du sagt det? Har ni pratat mer om detta? Vad säger hon? Vad säger du?

Det låter ju nästan som att du har "kapitulerat" och börjat fundera på det praktiska gällande hus, bilar, egendom, nytt boende, barnen etc. Men går samtidigt runt och när en känslan av att kunna hitta tillbaka till varandra, kanske hon ångrat sig??

Skulle min fru släppa en dylik bomb så skulle jag ha väldigt svårt för att "fungera normalt" i det vardagliga hushållet. Snackar inte om att bråka och tjafsa, men jag skulle nog inte klara av att umgås i tv-soffan (och samtidigt sitta och fundera på vad hon kände just där och då).

Likaså yttranden kring att "fortsätta umgås som familj". För mig så skulle det vara stora röda skynken! Vadå "fortsätta umgås som familj"?? vad menar hon?? Hon vill ju skiljas!?!

Jag skulle kräva (av min fru) att man pratade igenom detta rejält, och djuplodande. Satte vissa saker på plats - typ hur man ska förhålla sig till varandra under pågående "process" (givet att det finns unga barn i hushållet). När man sedan uttömt allt båda parter vill, och har att säga om relationen. Då, då är det dags att ta tag i allt det praktiska.

TS, din fru vill skiljas, du vill att ni ska hitta tillbaka till varandra. Ni står uppenbarligen en bra bit ifrån varandra rent känslomässigt just nu i denna skilsmässa.

• Anonym (A)
    Shameless skrev 2019-10-24 19:11:32 följande:
    Det värsta du kan göra just nu är att ge dig själv falska förhoppningar genom att överanalysera. Du riskerar bara att bli sårad och besviken.
    Håller med
  • Anonym (Ano)

Hej igen!

Jag kan säga att detta är färskt, det har gått 3 veckor. Hon har tänkt på det här under en längre tid men har inte sagt något. Båda tycker att allt i det stora hela är bra men hon har tappat känslorna. Det jag sa den dagen hon släppte bomben är att jag tycker vi borde försöka innan man bara ger upp men hon bad om ursäkt att hon inte sagt något innan hon bestämde sig. För mig ger man inte upp allt bara sådär fort när barn, hus finns med i bilden. Hon vet inte om vi i framtiden kan hitta tillbaka om vi flyttar ifrån varandra.

Jag mår kass och har svårt att sova och har ingen aptit men det är väl så man fungerar.

Hon vill att vi i framtiden ska kunna umgås och se på film, äta ihop osv och jag tycker väl med att det verkar sunt. Eller? Det här är det första gången jag går igenom en separation där förhållandet varat riktigt länge. När man dessutom har hus, barn osv är det ett riktigt kaos i huvudet just nu.

Jag ska sätta mig ner nån dag framöver och prata igenom allt med henne och försöka få svar på alla frågetecken när jag orkar.

Jag uppskattar alla era svar, önskar er en fortsatt trevlig helg!

Svar på tråden Hon vill att vi går isär