• desi

hur kan d komma sig att jag e a rh- negativ??

när båda mina föräldrar är a rh-positiva..! kan detta stämma???

• Svar på tråden hur kan d komma sig att jag e a rh- negativ??
  • Maggis Nervis

Jag är Också RH-neg men jag vet inte om mamma är det, men min syster är pos. så det kanske bara har med O:et att göra eller?

• setareh

hej

båda mina föräldrar är rh-positiva, men jag är negativ....

• Rubia

Vet inte om det kan vara som med anlaget för blå ögon...om jag nu minns det riktigt... Det KAN vara så att både din mamma och din pappa har ett latent rh-negativt anlag (från någon av sina föräldrar) och att det kan orsaka att du är rh-negativ... Min mamma var rh-negativ men min pappa är positiv och jag är själv positiv men jag antar att jag har ett latent anlag från min mamma. Fast sånt här är jag inte helt hundra på, det finns säkert andra här som har bättre koll...

• Ebbiz

85% av alla är positiva och således 15% av alla RH-negativa! Jag vet dock inte varför eller om det har någon betydelse om båda föräldrarna är RH-positiva!

• desi

hmm vet inte..men d e konstigt för jag prata me min mamma..dom bytte aldrig blod på mig när jag va bebis( då gjorde man tydligen d) o min mamma fick ingen spruta... fattar ingenting o min mamma hade för sig att jag va positiv.. vilket min bm sa att jag inte va ... men mamma skulle leta fram mina bebispapper.. hmm blir lite nojjig..

• Maggis Nervis

Ja, jag tror inte att det här med pos. neg. är nåt man ärver utan själva blodgruppen... Om du vill kan jag försöka få tag på min mamma senare och svara i ett meddelande om du vill, hon jobbar med provtagning osv... Om du är jätteorolig alltså..

• therese1979

jag är oxå rh negativ...

• Tösabiten

Jag har för mig att man kan vara RH-negativ trots att föräldrarna är positiva båda två, inte helt säker dock. Sök fakta på internet eller i uppslagsverk!

Hälsn Rh-neg, med Rh-pos mamma och ?-pappa

• desi

rubia... har d me ögonfärgen att göra ..hmm fatta inte riktigt..men jag har blåa ögon.. min båda föräldrar har bruna.... !!

• Rubia

Jo, visst är de flesta positiva, men det har ju med ärftlighet att göra. Man får ju t ex inte ett brunögt barn om det bara finns blåögda personer i släkten, så där ett par tre generationer bak. Rh-faktorn är genetiskt betingad, så mycket vet jag, men exakt hur det fungerar är jag inte helt säker på.

• Rubia

Alltså Desi, Rh-faktorn och ögonfärg har inget gemensamt, men vad jag menade var att jag tror att de kan ärvas på liknande sätt. Alltså, två brunögda kan få ett blåögt barn om de båda två har var sitt blåögt anlag (t ex från sin mamma eller pappa eller längre bak i släkten). På samma sätt kan man ärva blodgrupp och Rh-faktor tror jag. Att din mamma inte fick någon immuniseringsspruta och att de inte bytte blod på dig beror på att din mamma var rh-positiv och då bildar man inga antikroppar mot sitt barn, är man däremot negativ så kan man göra det (oavsett vilken blodgrupp det egna barnet har). Men jag är inte helt hundra på hur det här med blodgrupperna funkar, har för mig att det finns en hel del folk som har studerat genetik här på FL, de kanske kan rycka in nu!

• Myscha

Jag är RH-negativ. Jag vet att både min storasyster och min mamma är det.
    Vore kul att få veta vad det beror på att vissa (några få) är negativa...

//Linda

• Wolfie

Rh står för Rhesus-faktorn, som är ett protein som sitte på blodkropparnas yta. Om man är Rh-positiv så har man det här proteinet, och om man är negativ så saknar man det alltså. Det borde vara som så att om man ärver ett anlag för Rhesus-faktorn, så uttrycks proteinet och man blir Rh-positiv, även om man ärvt ett "negativt" anlag från den andre föräldern (ett positivt anlag är dominant). Kanske har båda dina föräldrar varsitt "negativt" anlag och varsitt positivt (de har ju två anlag var, ett från var och en av deras föräldrar), och att du har ärvt dessa negativa anlag från båda dina föräldrar. I så fall är det rimligt att du är negativ. Jag vågar inte svära på att detta stämmer, men i mina öron låter det rimligt.

• Rubia

Enligt denna länken, www.9manader.nu/, så är det ingen risk att en rh-negativ kvinna och en rh-negativ man får ett rh-positivt barn, men som Wolfie säger (och som jag själv försökte få fram på betydligt sämre sätt), är det så att dina föräldrar har ett postivt och ett negativt anlag var, så är det nog anledningen till att du är negativ.

• desi

tackar för svaren..men era svar låter bra o rimliga.. d kan nog stämma.. men d verkar inte va många som e rh-negativa men endå många.. !!

• Gävletjejen

Hej.

Om jag minns rätt är rh- ett recessivt anlag.
    I ditt fall skulle de innebära att båda dina föräldrar bär ett anlag för rh+ och ett för rh-. Och du skulle då ärvt ett rh- från respektive förälder. Sannorlikheten för detta är 25 % (50 % att du skulle fått ett anlag av varje, och 25 % att du skulle fått två rh+).
    Detta skulle också innebära att två föräldrar som är rh- bara kan få barn som är rh-. På samma sätt som två med blodgrupp 0 bara kan få barn med blodgrupp 0.

/Gävletjejen.

PS. Även ögonfärg ärvs via en dominant och en recessiv allel. Detta är dock mycket komplext eftersom ögonfärger kan variera i nyanser. En grönögd kan ha inslag av brunt i sin färg, och det är då svårt att avgöra vilka anlag denne bär på. Men man kan säga att två föräldrar med mycket blå ögon inte kan få ett barn med bruna ögon...
    10 % av barnen i sverige har en annan pappa än vad som angivits.

• desi

men jag vet att min pappa e min pappa.. d går inte att missa.. då jag även har halvsyskon som min pappa har sen tidigare föhållande o jag e lika dom ..

• Wyrm

Jag är inte så säker på det där med att föräldrarna inte kan få brunögda barn om det inte finns i släkten (inom 3 generationer?). Min morbrors flickvän har gröna ögon men hennes son har bruna och hans pappa är blåögd & det finns ingen som är brunögd i deras släkter. Och han är verkligen pojkens pappa.
    Ehum...förstod ngn det där?
    (har ju dock inget med RH att göra.)

• BubbelGuppie

Japp det kan stämma det är samma här men jag har fått veta att flera andra i min släkt är det så har man genen kan den slå igenom på ens barn. Det är helt naturligt enligt sjuksköterskan jag pratade med det om.

Svar på tråden hur kan d komma sig att jag e a rh- negativ??