• Thu 24 Oct 2019 22:52
    372 visningar
    11 svar
    11
    372

    Snart ett år utan mens..

    Hej!

    Här ligger jag i sängen och känner mig så ledsen och nere... i December har jag och min Sambo försökt skaffa barn i 1 år, alltså slutade jag med mitt preventivmedel i december 2018, och har inte haft en enda droppe mens sen dess, nu har de alltså gått 10 månader utan mens, och jag vet inte vad jag ska göra....

    Ringde till gyn i maj, då det bara gått 5 månader, och bad om att få hjälp med mens för att försöka kunna bli gravid, men nej, de skulle gå minst ett år.. Det kan jag förstå, men fick inte alls någon hjälp eller svar till hur jag ska göra angående att jag inte har någon mens, för jag antar att, ingen mens > ingen ägglossning, så känns ju onödigt att försöka när det är hopplöst..

    Vad ska jag göra?? Borde jag ringa gyn igen nu 5 månader senare o fråga igen om bara mensen eller ska jag vänta till december o se va de säger då när det gått ett år?

    Allt känns så hopplöst...

  • Svar på tråden Snart ett år utan mens..
  • Anonym (Uggla­n)
    Thu 24 Oct 2019 23:15
    #1

    Jag tycker absolut att du ska ringa redan nu, för det tar säkert flera veckor innan du kan få en tid ändå.

    Är det p-piller du slutat med eller vilket p-medel?

  • Thu 24 Oct 2019 23:32
    #2
    Anonym (Ugglan) skrev 2019-10-24 23:15:36 följande:

    Jag tycker absolut att du ska ringa redan nu, för det tar säkert flera veckor innan du kan få en tid ändå.

    Är det p-piller du slutat med eller vilket p-medel?


    Ja, jag kanske borde de... :( minipiller hade jag, desogestrel orifarm hade jag..

    Vet att det är 6 månaders väntetid redan nu för fertilitetsutredning om jag skulle behöva de :(
  • Anonym (..)
    Fri 25 Oct 2019 08:24
    #3
    Stjärnan92 skrev 2019-10-24 23:32:58 följande:

    Ja, jag kanske borde de... :( minipiller hade jag, desogestrel orifarm hade jag..

    Vet att det är 6 månaders väntetid redan nu för fertilitetsutredning om jag skulle behöva de :(


    Ring någon gyn mottagning och be att få utreda varför du inte har mens. Även om de inte vill göra en fertilitetsutredning direkt så behöver du ju få hjälp med att utreda varför din mens inte kommer. Det kan ju vara något annat? Pcos eller nåt kanske?

    Efter 10 månader borde ju mensen kommit igång kan jag tycka...
  • Fri 25 Oct 2019 08:33
    #4

    Ring gyn omgående och kräv att få träffa läkare för att göra en vanlig undersökning. Du har inte haft mens på ett år och det i sig är onormalt, alldeles oavsett om du vill ha barn n

  • Fri 25 Oct 2019 08:37
    #5

    alldeles oavsett om du vill ha barn nu eller inte.

    Frågan som jag hade ställt mig om jag var du är varför du inte tar dig själv på större allvar? Varför nöjde du dig med att bli avvisad av en "auktoritet" för ett år sen, känt att något inte stämmer under ett helt år och inte gjort något?

  • Fri 25 Oct 2019 08:44
    #6
    Stjärnan92 skrev 2019-10-24 22:52:53 följande:

    Hej!

    Här ligger jag i sängen och känner mig så ledsen och nere... i December har jag och min Sambo försökt skaffa barn i 1 år, alltså slutade jag med mitt preventivmedel i december 2018, och har inte haft en enda droppe mens sen dess, nu har de alltså gått 10 månader utan mens, och jag vet inte vad jag ska göra....

    Ringde till gyn i maj, då det bara gått 5 månader, och bad om att få hjälp med mens för att försöka kunna bli gravid, men nej, de skulle gå minst ett år.. Det kan jag förstå, men fick inte alls någon hjälp eller svar till hur jag ska göra angående att jag inte har någon mens, för jag antar att, ingen mens > ingen ägglossning, så känns ju onödigt att försöka när det är hopplöst..

    Vad ska jag göra?? Borde jag ringa gyn igen nu 5 månader senare o fråga igen om bara mensen eller ska jag vänta till december o se va de säger då när det gått ett år?

    Allt känns så hopplöst...


    Jag lider med dig! Om det är lång väntetid även för att få träffa en läkare via regionen/landstinget är mitt råd att söka privat om möjlighet finns. När min mens strulade efter p-piller fick jag tid privat inom ett par veckor. Passa även på att ställa er i kö för utredning redan nu!
  • Fri 25 Oct 2019 12:46
    #7

    För mig tid det ca 1 år innan mensen kom igång efter p-piller stop. Sen blev den regelbunden efter ett tag.

  • Anonym (Uggla­n)
    Mon 28 Oct 2019 07:19
    #8
    AnnaSthlm skrev 2019-10-25 08:37:56 följande:

    alldeles oavsett om du vill ha barn nu eller inte.

    Frågan som jag hade ställt mig om jag var du är varför du inte tar dig själv på större allvar? Varför nöjde du dig med att bli avvisad av en "auktoritet" för ett år sen, känt att något inte stämmer under ett helt år och inte gjort något?


    Men victimblaming much? 

    Det är svårt att som ung person bli tagen på allvar i vården, och då har man också ofta fortfarande kvar en rätt omotiverad tro på att de vet vad de sysslar med. 
  • Mon 28 Oct 2019 08:28
    #9
    Anonym (Ugglan) skrev 2019-10-28 07:19:10 följande:

    Men victimblaming much? 

    Det är svårt att som ung person bli tagen på allvar i vården, och då har man också ofta fortfarande kvar en rätt omotiverad tro på att de vet vad de sysslar med. 


    Håller med dig, som ung måste man vara dubbelt så envis för att få rätt vård. Tyvärr. Det hoppas jag att ts inser nu. Hon behöver ligga på istället för att vänta och lida.
  • Anonym (Konst­igt)
    Mon 28 Oct 2019 08:38
    #10

    Detta låter nog konstigt, men funkade på mig. Jag åt p-piller och slutade. Mensen kom inte igång och jag blev orolig. Ringde till gyn efter ca 3 månader, som sa att det var heeelt normalt - återkom om ett år om det fortfarande inte kommit igång. Men jag är väldigt otålig av mig, så jag började titta runt efter alternativa teorier och metoder.

    Hittade en bok om zonterapi och i den stod det om detta problemet. Det stod att om man hade obalans med hormonerna efter p-piller/hormoner så skulle det finnas som en grop på ett ställe på vaden. Jag kollade och där fanns det en grop, väldigt underligt! Jag började massera den enligt bokens instruktioner, det gjorde rejält ont.

    Efter sådär 10 dagar kom det en skum ?mens?- det var mycket svart levrat blod i klumpar. Så äckligt.

    Och efter det funkade allt normalt igen.

    Nu kan det ju vara så att den där första mensen hade kommit ändå vid just den tidpunkten. Men zonterapi är i varje fall harmlöst och det är lätt att testa själv. När man försöker med något som man själv tror på kan det också påverka kroppen, oavsett vad man gör...

  • Mon 28 Oct 2019 09:59
    #11
    Anonym (Konstigt) skrev 2019-10-28 08:38:08 följande:

    Detta låter nog konstigt, men funkade på mig. Jag åt p-piller och slutade. Mensen kom inte igång och jag blev orolig. Ringde till gyn efter ca 3 månader, som sa att det var heeelt normalt - återkom om ett år om det fortfarande inte kommit igång. Men jag är väldigt otålig av mig, så jag började titta runt efter alternativa teorier och metoder.

    Hittade en bok om zonterapi och i den stod det om detta problemet. Det stod att om man hade obalans med hormonerna efter p-piller/hormoner så skulle det finnas som en grop på ett ställe på vaden. Jag kollade och där fanns det en grop, väldigt underligt! Jag började massera den enligt bokens instruktioner, det gjorde rejält ont.

    Efter sådär 10 dagar kom det en skum ?mens?- det var mycket svart levrat blod i klumpar. Så äckligt.

    Och efter det funkade allt normalt igen.

    Nu kan det ju vara så att den där första mensen hade kommit ändå vid just den tidpunkten. Men zonterapi är i varje fall harmlöst och det är lätt att testa själv. När man försöker med något som man själv tror på kan det också påverka kroppen, oavsett vad man gör...


    Grymt att du hittat en alternativ behandling! Det är mycket vi inte vet om kroppen och psyket än.

    Det jag reagerar på är sjukvårdens bortförklaringar av typen "det är heeelt" normalt. De tycker att det är heeelt normalt att kvinnor läcker avföring efter förlossningen och att folk dör i väntan på rätt vård. Det är heeelt normalt att dö också förresten, naturligt till och med. Sån där skitsnack från sjukvården ska ingen behöva gå på.
Svar på tråden Snart ett år utan mens..