Hej.
Inte för att jag vet vad som är fel på dig i ditt fall "Bo" så väljer jag därför att inte svara markant på det, jag ska försöka att agera och vara neutral. Jag är absolut ingen läkare. Och det du kommer att få läsa, inte bara kommer det direkt från mig och handlar om mig ..utan jag har hittat/ fått saker sagt till mig från läkare som menar att detta är bara för mig o 'Me only. Så det ska inte användas som att därför sätta en "egen- diagnos på sig själv. Ingen gillar en Hypokondriker.
Men jag går numera regelbundet till Psykolog och i Terapi ..1 träff per vecka försöker jag att få till att det blir när det behövs besök ofta. Och 2 besök per månad när det är okej med att det är lite glesare mellan gångerna.
Då bortsett från Semestertider och andra högtider som kommer emellan på vilket jag tycka att det är egentligen då man skulle behöva träffa dessa läkare mer ofta. Men då är det svårt att boka in något med dom. Men man får vara beredd på att det inte alltid finns tider att få i 'Bråda tider' som det så fint heter. Vilket är jobbigt.
Det som bara är öppet då är Psykmottagningen" Men att lägga in sig där är inte riktigt aktuellt för mig än så länge tack o lov. Man får göra så gott man kan.. och vad som går just då helt enkelt.
Vi har börjat grovt och tagit den största och egentligen första frågan som kom upp, "Vart 'var o när o hur' började det på allvar med mitt Psykiska dåliga- mående?" Ja det skulle snabbt vissa sig inte vara den lättare frågan jag har fått i mitt liv sådär pladask rakt ner i mitt knä.
Men jag började i alla fall att svara så nätt.. Det var för ungf. <25 år sedan som det sk. kickade igång" Hittills så här länge har jag gått och mått dåligt, 24/7.
Dygnet runt. Sen har vi tagit det därifrån.
Detta kommer att ta tid, det är inget man snackar bort med vinden inte..
Dom Psykolog/kuratorerna där jag är, dom jobbar inte så i alla fall vilket är skönt och tryggt för en.
Nu har vi efter flera flera månader med besök ännu inte kommit längre än högst ett år av den egentliga tidslinjen.. och vi går mot, fram till dagens datum då såklart. (Och problemen mina bara fortsätter hela tiden ju) ..Så tiden blir inte mindre direkt efter våra samtal, det fungerar inte så. Utan istället så det som händer är att vi enbart jobbar hela tiden för att röra oss mot Nutiden så kallat. i en ytterst sakta fart.. men det måste blir så.
Några av dom sakerna som du själv beskrev där uppe i ditt inlägg från början så känner jag starkt igen mig i, att ha varit med om.. och t.o.m är i vissa såna saker just nu för tillfället i skrivande stund.
Helt klart så är det bara därför som jag genast såg till att få komma iväg till en Läkare och Psykolog med en gång.. de innan det skulle ha blivit värre och det kunde ha slutat med mitt egna Självmord.
"Jag Citerar några saker du skrev i ditt inlägg som jag som sagt känner igen.
Och du får mina svar på samma saker.
"Och jag jobbar heltid". -Nja, nä. Jag är arbetslös. Men det är minst lika jobbigt som ett heltidsjobb.. jag lovar att det är så! Oavsett vad alla andra tycker om den saken så har dom fel när dom säger sånt "Att man har det så lätt o gott om tid just när man ändå bara går hemma och bara gör sitt, men nej. (Nu säger jag inte att det är du som säger detta!, så det här är inte mot dig på något sätt, okej)
Jag fortsätter.
"Sover jättedåligt -Ja det gör jag med precis som du!
"Och under en längre period" -Ja på det med. -Jag har sovit dåligt sedan jag var liten grabb, nästan i hela mitt liv. Jag snittar ett medelvärde på 5 och 6 timmars sömn per natt, ibland blir det mindre men ofta aldrig mer än 6, så sex timmar är toppen på skalan. Plus så vaknar jag aldrig utvilad heller även om jag sover mina fulla sex timmar heller.
"Och känner mig som en zombie går jag runt och är aldrig glad. -Ja & ja. igen.
Här med faktiskt så känner jag precis som dig! -Folk sa alltid till mig tidigare att jag verkade helt borta, (dom sa att, och frågade mig om jag knarkade.. fick jag stå ut med) Värst och mest jobbigast var när jag t.o.m missade folk jag känner mitt på stan, jag liksom bara går rakt förbi dom utan att säga hej eller "jag ser dom bara helt enkelt, men reagerar inte" Jag vet inte för stunden vem dom är osv. fast jag ändå har känt dom bra länge. svårt att förklara men så vart o är det.
"Vet inte kan inte sätta fingret på hur man mår heller." -Man mår skit helt enkelt, det är okej att säga och det ska tas på största allvar om du frågar mig.
"Ska jag gå till läkaren så kommer det vara svårt o prata för jag är dålig på det."
-"Bo" Du har ju skrivit ditt inlägg där uppe. Inlägget jag svarar på. Det du har gjort är en mycket bra början! Jag tror helt säkert och inte det minsta på att du kommer att ha det svårt att prata med någon om du tex. vänder dig till en Psykiatriker för att få hjälp. Och det vågar jag säga utan att ens känna dig.
"Känner mig oftast yr och svimfärdig".. -Ja. Jag med på det där, alla rätt! Hehe.
Men det kan vara så att det sitter i Örat högst troligt sa en läkare till mig.
Och jag som också går omkring med konstant huvudvärk ovanpå det där så blir allt samman bara som en pannkakssmet i huvudet. Resultatet kan bli något som liknar åksjuka faktiskt. Detta likadant får vissa som inte kan med att åka bil, i bästa fall kan dom köra bil men absolut inte åka då bli dom sjuka direkt.
Alla kan ju inte med det där. Och så blir man lurad av 'vad det ögonen ser också fick jag höra, men ändå samtidigt också av 'vad DET DU INTE SER'.
Ibland så ser man inte fast du tittar rakt på en sak. Allt kan bara svischar- förbi i all hast mitt framför en och därför är det jobbigt att ta in dels, om vad som händer och vad det du missar. Folk känner ofta av det här då dom läser en bok, en hel sida och med en gång efter det så kommer dom inte ihåg ett skit ändå, åter ett problem som är snarlikt med korttids minnes- problem, fast det gör en istället svimfärdig på köpet. Konstigt jag vet! Och återigen så säger jag inte att det är detta du har "Bo" så, mest för att klargöra det.
Hjärnan är i enkla termer istället bara överbelastad och har inte något med att göra att man är tex. glömsk. och så vidare.
-Och det är inte då det börjar att bli farligt som när du själv kommer på vissa beteenden hos en själv. Inte alls. Då har det redan hållit på länge egentligen i skymundan, detta kan vara kroppens sätt att skydda en, det är därför som den ibland gör sånt här.
Men nu rantade jag iväg, men sammanfattningsvis "Bo"
Var inte rädd för att söka hjälp. Det hjälper. Jag garanterar det!
Bara om man är ärlig mot sig själv egentligen och inte ev. mot psykologen som kanske sitter mitt emot en ..eller mot den man väljer att berätta saker för..
Och det också nästan måste handla starkt om här om man -Verkligen Vill Ha Hjälpen eller inte. Det spelar stor roll.. för det hur det går för en.
Det underlättar för allt o alla.
Man vill inte att det ska gå så långt annars så att man slutligen behöver släpas dit till en klinik nära en, av någon annan tex. en Myndighet som *tvingar en att gå.
Kanske är det en starkt älskande släkting till en. en som bara vill dig väl som säger åt dig att gå.
Det är inget roligt i det läget om det blir så..
För mig slutade det nästan i självmord som sagt bara för att jag hela tiden bara fokuserade på mina svagheter. Jag är idag väldigt glad att jag misslyckades t.o.m med det.. och att jag inte var stark nog att avsluta det hela i förtid. Och att jag istället fann o hittade styrka i mycket annat genom att hitta mina styrkor som jag inte visste jag hade tidigare.
Lycka till nu du, "Bo. Hej.