• modsey

    När låter ni stora barn sova själva om ni är borta?

    Alltså om ni kommer hem sen på natten alternativt dagen efter? Vilken ålder tycker ni är lämplig?

    Och själva på kvällen?

  • Svar på tråden När låter ni stora barn sova själva om ni är borta?
  • Fjäril kär

    Svårt att svara på eftersom det handlar om mognad och när den inträffar hos just ens egna barn.

    En del fixar det galant redan när de är 7-8-9 år och andra inte förrän i tonåren.

    Mina tre barn har alla varit olika på den punkten. Min äldsta ville helst inte alls vara ensam hemma, oavsett sin ålder, på en natt även om jag kom hem sent efter skiftjobb. Min mellersta nånstans i tonåren och min yngsta blev lite mittemellan - redan tidigt gick det bra att sova själv när det blev skarvar i skiftgång etc - men att sova själv hela natten och klara sig själv det är något som just nu bara funkar ibland när han är 11.

  • whitestar

    Sonen är 12 och han har så smått få börja vara ensam hemma på kvällarna sent eftersom han vägrar barnvakt. Hittills har vi varit i närheten typ hos grannarna eller på cykelavstånd. Nu i helgen ska vi dock iväg till en annan stad på middag o han totalvägrar följa med. Så han ska få vara med storebror först en stund men kommer få vara själv resten av kvällen eventuellt (storebror hade ingen lust hänga med lillebrorsan hela kvällen)

  • Elin P

    Jag tänker högstadiet någon gång. Men då måste man ju också ta i beaktande risken att barnet hittar på dumheter om hen är själv. Jag hittade på mycket dumt i den åldern då mina föräldrar var bortresta. Tex festade och bjöd hem en massa kompisar.

Svar på tråden När låter ni stora barn sova själva om ni är borta?