• mollyoshea

    Bo i Frölunda med barn? (Göteborg)

    Vi håller på och kollar på bostadsrätt i Göteborg och funderar på en nyproducerad lägenhet i närheten av Frölunda torg. Är det någon som har en uppfattning om hur det är att bo i området där med små barn? (Gärna hyfsat nära i tid, de har ju byggt massor så antar att området är mindre stökigt än för några år sedan). Det är en jättefin lägenhet som ser ut att ligga i ett lugnt och grönt område men ändå alldeles i närheten av torget.

    Vi kollar även i Härlanda, Kålltorp, Björkekärr, Örgryte, Högsbo, Sannegården, Eriksberg men känns som vi hade fått mer och bättre lägenhet för pengarna i Frölunda. Jag har inte varit så mycket i den delen av stan så har lite dålig uppfattning :)

  • Svar på tråden Bo i Frölunda med barn? (Göteborg)
  • Anonym (Anna)

    Jag är själv uppväxt i frölunda på 70-talet och flyttade tillbaka dit som vuxen, Har 2 barn,  nu 15 och 17 som växt upp i området. 

    Tycker det är ett bra område, mycket aktiviteter för ungarna, många olika skolor att välja på och bra kommunikationer. Det finns massor med olika idrottsföreningar och saker att göra på fritiden.

    Man får inte glömma att ni cyklar lätt till ett par bra badplatser på 10 minuter och samtidigt är ni inne i slottskogen på 15 minuter.

    Nära till det mesta och smidigt att ta sig med bil till olika jobb.

    Det är precis som i många stadsdelar en del problem med gäng och kriminalitet men jag som bott där nu i 20 år märker väldigt lite av det.

  • Anonym (Inte jag)

    Jag bor inte i Frölunda men i ett område ganska nära. Helt ärligt, jag hade inte frivilligt låtit mina barn växa upp i närheten av Frölunda Torg om jag hade råd att välja ett bättre/tryggare område.

  • EbSmith

    Bor i en hyresrätt knappt 5 min promenad från Frölunda torg och upplever det som lugnt. Det enda som hänt är de där bilbränderna på vår parkering förra året och det var mindre trevligt, men tror likaväl det kunnat hända i Askim om de haft en lika tilltalande parkering.

    Jag trivs och älskar att man har allt i närheten. Att de bygger bostadsrätter är ju ett sätt att få bort gettostämpeln, så om några år kan ni säkert sälja dyrt om ni inte skulle trivas.

  • Anonym (Inte jag)

    Det är ju jättebra att du trivs och tycker att det känns tryggt, men att du samtligt nämner ?gettostämpel? tänker jag ändå inte riktigt bådar gott.

    Som småbarnsförälder tänker jag att man även får tänka på sådant som skolor, och vad barnen kommer att vistas i för slags miljöer när de blir lite äldre (för det går ju fortare än man tror tills dess). Jag skulle inte vilja att mina barn gick ute på kvällarna kring Frölunda Torg, det skulle jag även undvika själv.


    EbSmith skrev 2019-10-26 16:56:13 följande:

    Bor i en hyresrätt knappt 5 min promenad från Frölunda torg och upplever det som lugnt. Det enda som hänt är de där bilbränderna på vår parkering förra året och det var mindre trevligt, men tror likaväl det kunnat hända i Askim om de haft en lika tilltalande parkering.

    Jag trivs och älskar att man har allt i närheten. Att de bygger bostadsrätter är ju ett sätt att få bort gettostämpeln, så om några år kan ni säkert sälja dyrt om ni inte skulle trivas.


  • Anonym (Flytta till Frölunda)

    Lovar, du kommer inte ångra dig. Det är definitivt inget ghetto. Du kommer att få det otroligt bekvämt. Både med affärer, kollektivtrafik, dagis, skola, nära till havet och naturen.

    Har bott där, inkl flera jag känner, i måånga år. Och man vill inte flytta därifrån.

  • Anonym (Relativt bra)

    För att vara Göteborg är det ganska bra. En del stök och så särskilt sommartid, men bättre än många andra ställen i GBG:

  • Anonym (Följer)

    Följer denna tråden! Vi ska titta på en lägenhet på Norra Dragspelsgatan och har haft samma funderingar, känner inte heller till området särskilt väl. Vi har lite bråttom att flytta och vill helst inte behöva köpa om vi inte måste, väntar barn och behöver större lägenhet snarast så vi har inte riktigt råd att vara superkräsna.

    Vi kommer bo med en liten bebis och kanske bara de närmaste 3-5 åren eller så, så det viktigaste för våran del är att vi trivs, har bra kommunikationer och gärna bra förskolor, lekplatser, grönområden etc. Dessutom kommer vi från Hisings Backa så i ärlighetens namn har jag svårt att tänka mig att det skulle vara ?värre?, vi är ganska härdade men det är klart att vi hoppas på att byta upp oss. Skulle ljuga om jag sade att jag inte var lite less på att bo i ett småstökigt förortsområde, speciellt nu när vi ska ha barn vill jag gärna hamna någonstans som är åtminstone snäppet bättre. Är det någon av er som kan Frölunda som har något att säga om dragspelsgatorna, och närområdet däromkring?

  • EbSmith
    Anonym (Följer) skrev 2019-10-31 12:34:02 följande:

    Följer denna tråden! Vi ska titta på en lägenhet på Norra Dragspelsgatan och har haft samma funderingar, känner inte heller till området särskilt väl. Vi har lite bråttom att flytta och vill helst inte behöva köpa om vi inte måste, väntar barn och behöver större lägenhet snarast så vi har inte riktigt råd att vara superkräsna.

    Vi kommer bo med en liten bebis och kanske bara de närmaste 3-5 åren eller så, så det viktigaste för våran del är att vi trivs, har bra kommunikationer och gärna bra förskolor, lekplatser, grönområden etc. Dessutom kommer vi från Hisings Backa så i ärlighetens namn har jag svårt att tänka mig att det skulle vara ?värre?, vi är ganska härdade men det är klart att vi hoppas på att byta upp oss. Skulle ljuga om jag sade att jag inte var lite less på att bo i ett småstökigt förortsområde, speciellt nu när vi ska ha barn vill jag gärna hamna någonstans som är åtminstone snäppet bättre. Är det någon av er som kan Frölunda som har något att säga om dragspelsgatorna, och närområdet däromkring?


    Vi bor på norra dragspelsgatan med vår snart 4-månaders. Har bott här i drygt 4 år nu och trivs jättebra, så lär bo kvar tills vi behöver större lägenhet. Har alltid upplevt det som lugnt och känns underbart att ha så nära till allt och att det finns många förskolor runt omkring när det blir aktuellt. Svårt att hitta något område som ligger så centralt. Lägenheterna har nyligen gått igenom stambyte också, så de är fräscha.
  • Anonym (Följer)
    EbSmith skrev 2019-11-01 15:30:13 följande:
    Vi bor på norra dragspelsgatan med vår snart 4-månaders. Har bott här i drygt 4 år nu och trivs jättebra, så lär bo kvar tills vi behöver större lägenhet. Har alltid upplevt det som lugnt och känns underbart att ha så nära till allt och att det finns många förskolor runt omkring när det blir aktuellt. Svårt att hitta något område som ligger så centralt. Lägenheterna har nyligen gått igenom stambyte också, så de är fräscha.

    Underbart, tack! Så skönt att höra att ni trivs. Tycker Frölunda är lite klurigt när man inte kan området för det känns som att det är stor skillnad på olika gator som ändå ligger förvånansvärt nära varandra. Vi hoppas verkligen jättemycket på den lägenheten nu, känns som att det vore perfekt för att mellanlanda några år innan vi kanske köper hus eller liknande istället. Min enda "oro" har varit just att jag hört att det kan vara stökigt nära torget, annars är det ju jätteskönt att ha så nära till butiker, kollektivtrafik etc.

    Bor ni i de gråa höghusen? Du råkar inte veta om man får plats att klämma in en tvättmaskin i badrummet där? Haha! Antar att badrummen är lika, det är en 3,5a vi har kollat på men vi missade tänka på det när vi var på visningen

Svar på tråden Bo i Frölunda med barn? (Göteborg)