• Fri 25 Oct 2019 17:45
    2504 visningar
    2 svar
    2
    2504

    Hur mycket vätska binder salt, och hur snabbt försvinner det?

    Finns det nån som vet hur mycket vätska salt binder? Alltså, per gram salt, hur många gram vatten? Det enda jag hittat, på ett enda, inte helt pålitligt ställe, är att salt binder 50 gånger sin egen vikt, så att 1 gram salt alltså skulle binda 50 gram vätska. Stämmer detta? Undrar även hur snabbt vätska försvinner ur kroppen igen om man ätit väldigt mycket mer salt än vanligt en dag. Alltså hur lång tid det tar innan den extra vätska som då bundits i kroppen försvinner ut igen.

    Jättetacksam om nån kunde hjälpa mig med detta! 

  • Svar på tråden Hur mycket vätska binder salt, och hur snabbt försvinner det?
  • Sat 26 Oct 2019 17:11
    #1

    1000 ml vatten och 9 g salt ger 1 liter isoton (=samma konc som kroppen) nacl. Så typ en dl per gram, ungefär. Ett isotont överskott tar ca ett dygn att bli av med, enligt vad jag fått lära mig.

  • Sun 27 Oct 2019 07:43
    #2
    Cereal Killer skrev 2019-10-26 17:11:07 följande:

    1000 ml vatten och 9 g salt ger 1 liter isoton (=samma konc som kroppen) nacl. Så typ en dl per gram, ungefär. Ett isotont överskott tar ca ett dygn att bli av med, enligt vad jag fått lära mig.


    Tusen tack för ditt svar!! Och ett himla tydligt, informativt och bra svar dessutom! Hade nästan gett upp över att nån skulle svara öht...

    Ha det gott!
    /S
    (älskar ditt nick förresten :) )
Svar på tråden Hur mycket vätska binder salt, och hur snabbt försvinner det?