• Nenne2

Tvättmedel vid hudirritationer?

jag och min man väntar nu barn nr 2 om ca 4 veckor. Jag funderar lite om vilket tvättmedel som är bäst. Jag har använt skonas för jag har tänkt att det nog är bra för min son. Nu har min man fått ngt konstigt i naveln och i armvecket. Det är rött, kliar jättemkt och det ser ut som man skalat huden med en osthyvel typ. Nu ska han till läkaren nästa vecka för att se vad det är, typ exem? Nu undrar jag då om jag kanske ska ändra tvättmedlet till ngt ännu skonsammare vid ex exem. Vilket är då bäst? Funderar på Grummes, eller är vias parfymfria bäst? Ngn som har tips?

• Svar på tråden Tvättmedel vid hudirritationer?
  • Skrinda

Vi använder Neutral, det rekommenderas av astma- och allergiförbundet. Jag tycker att det fungerar bra också. Visserligen lite dyrare men jag passar på och köper mycket när det är rabatt (och det är det ganska ofta)

• Zawadi

Om det är tvättmedlet din man reagerar på så är jag inte lika känslig som honom, för jag klarar av skona (parfymfri), men använder oftast änglamark (parfymfria). Däremot är jag noga med att inte använda något sköljmedel - många otäcka kemikalier i som både huden och näsan kan reagera på.

• Skrinda

Var och handlade på Netto nyss och där kostade 3 pkt Neutral 50 kr just nu!

• Mia83

Ngt som är otroligt snällt mot huden är galltvål, men det är dyrt som f*n att tvätta med....

• Blixten

Min plutt har fått små utslag på kroppen och BVC sköterskan sade att jag skulle skippa sköjlmedlet eftersom de mjukgörande ämnena sitter kvar i kläderna och kan lösas upp och iritera huden när man svettas t.ex.

Utslagen kom ungefär samtidigt som jag bytte till Neutral flytande tvättmedel. Vet inte om det har något samband men om det inte blir bättre av att ta bort sköljmedlet ska jag testa att byta tillbaka till det förra tvättmedlet(Skona).

• Nenne2

Jag funderar på att köra med flytamnde Grumme, den luktar även lite och gott. Den ska vara bra har jag hört.

• Joona

Jag blir jätteallergisk mot tvättmedel o även sköljmedelt, får eksem av det!

Jag skulle rekommendera er att prova Ariel Sensitive flytande, det enda som funkar för mig o min känsliga hud o hoppa över sköjmedlet eftersom det sitter kvar i kläderna. Räkna med att det tar upp till 3 veckor innan eksemet går tillbaka o tänk på sängkläder o andra kläder också måste tvättas om!

Lycka till!!!

• Tintomara

När min dotter fick eksem bytte vi till Ocean, som jag tycker fungerar jättebra.

Svar på tråden Tvättmedel vid hudirritationer?