• size

    Varför fungerar inte Kronofogden, eller tingsrätten!

    Har skrivit om det här för ett år sedan, det är ännu inte ens nära på bli klart!

    Har en kund som inte kan betala,
    Han har gott ställt, hus,bil, fastigheter.

    Börja med Kronofogden i Juni förra året, jag ansökte om  betalningsföreläggande.

    Kund vägrar svara på Krf utskick, det tar 3 månader drygt innan dom ens delgivit han, då får han ytligare 10 dagar på sig att svara, även svaret går lite över tiden, men han svarar beloppet är "betalt i sin helhet".(han har betalt en del av beloppet innan krf.)

    Krf ska vi skicka vidare till tingsrätt, ja skicka in, jag frågar behöver han inte bevisa att han har betalt, nej med hans svar så är det en tvist.

    Börjar med tingsrätt, med advokat, kostnad direkt i samband med bara ansökan , ytligare 5000 kr, 

    Kund fortsätter i samma , han svarar inte på tingsrättens brev, går 3-4 månader, innan han är delgiven på nytt. då har jag pratat med domaren och han lovade vi har bättre system än Krf, vilket visa sig att han ljög mig rakt i ansiktet.
    Samma där när väl delgivnings man fått kontakt så får han 10 dagar att bemöta.

    1 år efter i juni  2019 får vi förhandsträff hos tingsrätten, kund har nu betalt så skulden är under ett halvt basbelopp kvar , tingsrätten vill vi ska mötas, dela hälften var?

    Jag svara nej jag vill ha mina kostnader för advokat och inkasso,krf, tingsrätt kostnader/räntekostnader.
    Jag får 10 dagar på mig att ändra den nya skulden och bevisningen, får även veta att nu under ett halvt basbelopp så har jag inte rätt till att ta hela advokatkostnaden från nu!

    Jag tar bort advokaten, väntar på svar från kund, (han ska svara tingsrätten) jag ringer i augusti fråga varför får jag inget svar?
     Det har varit semester, han ska svara nu under Aug, inget händer inget svar, har ringt var 14 dag handläggare på tingsrätten, får till svar, vi har skickat en till påminnelse ,efter varje påminnelse får han ytligare 10 dagar,
    Nu i Oktober så har dom skickat ut ett föreläggande om han inte svarar inom 10 dagar får han inte tillföra några bevis, den gick ut nu i mitten av oktober, jag ringde igen till handläggare, får tillsvar ,sista dagen har han hört av sig om att få uppskov med ytligare 2 veckor, svar nu i Nov. Kund har pratat med domare och fått detta godkänt.

    Så med sista svaret har kund fått ytligare 4 månader totalt.
    Slår jag ihop tiden han har vunnit på inte svara så har han vunnit över 1 år i tid,

    Nu efter svar i början av november så ska jag ev bemöta allt som han skrivit?
    Bemöter jag kommer vi gå samma tider och svars tider igen,,, månader?
    Advokat kan jag inte ha mer, dels får jag inte betalt via kund eller tingsrätt på grund av att skulden nu är under ett halvt basbelopp . har jag kvar han så kommer han kosta mer än själva skulden, dels för all tid det tar.

    Jag vill bara få en tid i tingsrätten, få ett avslut på allt.

    Men enligt handläggare har dom extremt långa köer till själva tingsrätt. dom kan inte säga ens ungefär?  Vi har så långa tider , vi har ansökt om hjälp via regeringen men fått avslag.

    Ja men som en enskild person så har jag ingen rätt till hjälp menar du?
    Ja du ska få hjälp men ditt ärende har ingen hög prioritet!

    Hur lång tid ska det ta? någon som varit med om något liknande?

    Efter 1,5 år har jag ännu inget datum för tingsrätt, och ingen kan ens säga på ett ungefär!

  • Svar på tråden Varför fungerar inte Kronofogden, eller tingsrätten!
  • size
    Giftskåneman skrev 2019-10-27 12:11:53 följande:

    Kan inte hjälpa dig, men tycker det är för jävligt det kan gå till så.


    Ja ännu konstigare blir det, han har en vän som är advokat, det är han som nu inte svarar fast han har tagit på sig uppdrag av sin kund.
    Handläggaren tycker också det är lite märkligt.

    Vid förhandlingen i Juni så satt vi ändå och pratade, i samma bord innan vi blev inkallade till 1 mötet med tingsrätt.
    Vet inte hur man ska hålla sig till detta,mötas på det sättet, en långdragen tvist, sätta sig ner, (bete sig som vänner)vet att jag inte har rätt till advokat kostnad själv nu med mindre än halva basbelopp kvar, han har en vän som är advokat, han är med och drivande. kan uppenbart hela systemet, vet att dom behöver inte svara, utan kan svara när dom själva känner för det. kommer tillslut krav på svarstid som nu i mitten av Okt då snackar advokaten med domare, att dom behöver uppskov, får ytligare 2 veckor. fast tingsrätt skickat ut påminnelser i 3 månader drygt. Dela påminnelserna med var 14 dag på 3 månader drygt så är det ca 2 i månaden, totalt 6 st påminnelser, bara nu under sista svars tiden. 
    Känns det inte att vi har något fel i systemet?
  • size
    Giftskåneman skrev 2019-10-27 13:29:04 följande:

    Kontakta advokatsamfundet om hans advokat.


    Verkar inte spela någon roll, hur än man vrid och vänder på saken så har han ändå fått OK av domaren nu att skjuta upp det ytligare 2 veckor, trotts att dom utnyttjat systemet på max tider i varje läge. som sagt 1,5 år "än så länge" har dom halat ut på tiden, med att inte svara. som nu med förlängningen av tid, dom har haft sammanlagt 4 månader på sig å svara, varav en månad var semester. ändå får dom mer tid, fast ursprunget bara var mindre än 1 månad, tror det rent ut var 10 dagar för dom också.

    Domaren vet mer än advokatsamfundet, han sitter "över" advokaterna på princip alla plan.
    Så hans beslut kommer man inte förbi. jag får inte heller byta tingsrätt, utan får snällt följa domaren. oftast är dom bara 3-4 st domare per stad, förutom i storstäderna.

    Har känslan av att det här kommer ta över 2 år, betalar han in resterande just innan så läggs fallet ner, och han får inte ens en betalningsanmärkning ,lite den känslan jag får, när beloppen betalades så exakta innan, som att plocka bort min advokat i rätt tid. dom betalade så belopp blev mindre än halva basbeloppet. då var ändå fallet anmält till tingsrätt i ett halvår innan, jag fick göra om allt under förhandling, till det nuvarande beloppet, så sjukt.
  • legomum

    Ring och tala med din kontaktperson/avdelning du får papper ifrån. Fråga hur du ska gå vidare så det blir klart någon gång. Är summan på 5000 du skulle betala så är det ju inga små summor du har skickat ett betalningsföreläggande på.

    Ligg på TR och kräv svar.

  • size
    legomum skrev 2019-10-27 19:35:41 följande:

    Ring och tala med din kontaktperson/avdelning du får papper ifrån. Fråga hur du ska gå vidare så det blir klart någon gång. Är summan på 5000 du skulle betala så är det ju inga små summor du har skickat ett betalningsföreläggande på.

    Ligg på TR och kräv svar.


    Jag har ringt dom var 14 dag, skulle jag inte gjort det så hade det tagit ännu längre tid, dom har tydligen inget system som uppdaterar påminnelser . 
    När jag har ringt så säger dom vi skickar ut en till påminnelse, dom ska svara.

    Handläggare säger som det är, har även prata med domaren, deras svar är att alla har rätt att ta del av information , varav dom inväntar svar.
    Har påpekat att dom inte svarar utan väntar in till det sista, som dom gjorde med krf, domarens svar var att jag skulle gått till dom direkt i stället.han förklara hur deras system var bättre än krf .

    Men har visa sig inte fungera alls , jag har berättat om tiden det tar, jag har frågat om jag kan vända mig någon annanstans  Varför jag inte får hjälp?

    Det jag har gjort var först med kronofogden, efter många om och men fick jag numret till delgivningsman // hans svar vi har så mycket å göra i Östersund nu att jag kommer inte hinna innan jag går i pension, gav han kunds direktnummer och sa prova ring, kund hade svarat på hans jobbnummer och blev delgiven, efter 3-4 månader.(kund jobbar ett stenkast ifrån krf) han har en ledande post på jobbet  och bör svara på hans jobb tlf.

    Tingsrätt prata jag med domaren om kronofogden och kund att han var svår och delge , hans svar,, vi har bättre system, du skulle ansökt hit istället direkt.

    Tog advokat, han gjorde ansökan till tingsrätt,kostnad bara advokaten 5000 kr
    Men när vi inte fick svar, tiden drar iväg månader bort,tog ca 7-8 månader å få första förhandlingen i tingsrätt, där hade kund betalt så belopp hamna under ett halvtbasbelopp , även efter tingsrätts förhandling har kund inte uppgivit något, bara orden vi bestrider, det är varför dom bestrider jag väntar svar på.

    Advokaten jag anlitade sa rakt ut, dom kan systemet, därför kommer det här ta mycket lång tid. och det har visa sig stämma.
  • legomum
    size skrev 2019-10-28 07:09:01 följande:
    Jag har ringt dom var 14 dag, skulle jag inte gjort det så hade det tagit ännu längre tid, dom har tydligen inget system som uppdaterar påminnelser . 
    När jag har ringt så säger dom vi skickar ut en till påminnelse, dom ska svara.

    Handläggare säger som det är, har även prata med domaren, deras svar är att alla har rätt att ta del av information , varav dom inväntar svar.
    Har påpekat att dom inte svarar utan väntar in till det sista, som dom gjorde med krf, domarens svar var att jag skulle gått till dom direkt i stället.han förklara hur deras system var bättre än krf .

    Men har visa sig inte fungera alls , jag har berättat om tiden det tar, jag har frågat om jag kan vända mig någon annanstans  Varför jag inte får hjälp?

    Det jag har gjort var först med kronofogden, efter många om och men fick jag numret till delgivningsman // hans svar vi har så mycket å göra i Östersund nu att jag kommer inte hinna innan jag går i pension, gav han kunds direktnummer och sa prova ring, kund hade svarat på hans jobbnummer och blev delgiven, efter 3-4 månader.(kund jobbar ett stenkast ifrån krf) han har en ledande post på jobbet  och bör svara på hans jobb tlf.

    Tingsrätt prata jag med domaren om kronofogden och kund att han var svår och delge , hans svar,, vi har bättre system, du skulle ansökt hit istället direkt.

    Tog advokat, han gjorde ansökan till tingsrätt,kostnad bara advokaten 5000 kr
    Men när vi inte fick svar, tiden drar iväg månader bort,tog ca 7-8 månader å få första förhandlingen i tingsrätt, där hade kund betalt så belopp hamna under ett halvtbasbelopp , även efter tingsrätts förhandling har kund inte uppgivit något, bara orden vi bestrider, det är varför dom bestrider jag väntar svar på.

    Advokaten jag anlitade sa rakt ut, dom kan systemet, därför kommer det här ta mycket lång tid. och det har visa sig stämma.
    Men om du säger till TR att nu vill du att det ska bli klart och de har fått x antal nya påminnelser från dem och att de givit nya tidsfrister för diverse frågor. Att nu får det vara nog och att de faktiskt gör sitt och kräver summan.
    Du vill inte att de ska göra så längre det var ju därför du från början tog frågan vidare från KF.
    Nu får TR göra sitt och det nu.

    Du kan alltid ringa och rådfråga hos en annan tingsrätt om det går rätt till i din fråga hos din TR. ATt du är förtvivlad att ditt krav på XX drar ut på tiden och förklara kortfattat hur du blir bemött av TR i ditt område.

    Min erfarenhet med att ha med KF och dra frågan vidare till TR är att företag INTE vill ha upp målen där för det syns i deras papper och alla bokstavligen har rätt att läsa då det är offentliga uppgifter.
    Något som ofta ligger företag i fatet då andra företag och banker gärna backar och vill inte göra affärer med dem.

    Samma gäller ju för privatpersoner. Det syns.

    Så det låter onekligen som en riktigt knepig person du har att göra med. All lycka till att det snart ordnar sig för dig.
  • size
    legomum skrev 2019-10-28 08:01:02 följande:
    Men om du säger till TR att nu vill du att det ska bli klart och de har fått x antal nya påminnelser från dem och att de givit nya tidsfrister för diverse frågor. Att nu får det vara nog och att de faktiskt gör sitt och kräver summan.
    Du vill inte att de ska göra så längre det var ju därför du från början tog frågan vidare från KF.
    Nu får TR göra sitt och det nu.

    Du kan alltid ringa och rådfråga hos en annan tingsrätt om det går rätt till i din fråga hos din TR. ATt du är förtvivlad att ditt krav på XX drar ut på tiden och förklara kortfattat hur du blir bemött av TR i ditt område.

    Min erfarenhet med att ha med KF och dra frågan vidare till TR är att företag INTE vill ha upp målen där för det syns i deras papper och alla bokstavligen har rätt att läsa då det är offentliga uppgifter.
    Något som ofta ligger företag i fatet då andra företag och banker gärna backar och vill inte göra affärer med dem.

    Samma gäller ju för privatpersoner. Det syns.

    Så det låter onekligen som en riktigt knepig person du har att göra med. All lycka till att det snart ordnar sig för dig.
    Kronofogden kan aldrig ta en tvist, om man skickar in dit, och om personen svarar nej, eller att man har betalt , så kan inte kf göra mer, så svaga är dom. dom kollar inte ens om beloppet är betalt. För min del helt bortkastad tid.

    Tingsrätten är den enda plats man sedan kan vända sig till, som jag förstår så tar domaren alla beslut och han kommer man inte förbi, utan jag måste ta mig till han först, Jag har pratat med han, men det är en person som sitter högst upp, tycker han att han har viktigare ärenden så tar han dom först. för ingen kan riktigt gå in och påverka/styra hans jobb. finns ingenstans att ta vägen nu, bara snällt vänta.

    Domaren har gett anstånd till nu i början av nov, han verkar inte bry sig att dom dragit ut på tiden, svar på alla påminnelser är att alla ska ha rätt och ta del av informationen, genom att dom inte svarat så är det inte bekräftat att infon nått dom,,, ja helt sjukt, det samma gällde kf, när dom inte svara där kunde dom inte besluta något, varav dom har delgivningsmän . vara helt säker på att personen fått informationen.

    Så det jag ser är att det uppenbart inte är fel ,eller ger inga konsekvenser att medvetet undvika Kronofogden, man behöver inte svara dom. och inget händer.
    Det tingsrätten gör är som nu ett sista meddelande att dom inte får lägga in sina bevis i målet om dom inte svara, men det tog 4 månader, jag lämnade in mina sista papper 11 juni jag hade bara 10 dagar på mig enligt tingsrätten, dom fått till och med förlängt , mest troligt att dom sagt att infon kom fram först med sista påminnelsen. den hade 10 dagar, 
  • size
    legomum skrev 2019-10-28 08:01:02 följande:
    Men om du säger till TR att nu vill du att det ska bli klart och de har fått x antal nya påminnelser från dem och att de givit nya tidsfrister för diverse frågor. Att nu får det vara nog och att de faktiskt gör sitt och kräver summan.
    Du vill inte att de ska göra så längre det var ju därför du från början tog frågan vidare från KF.
    Nu får TR göra sitt och det nu.

    Du kan alltid ringa och rådfråga hos en annan tingsrätt om det går rätt till i din fråga hos din TR. ATt du är förtvivlad att ditt krav på XX drar ut på tiden och förklara kortfattat hur du blir bemött av TR i ditt område.

    Min erfarenhet med att ha med KF och dra frågan vidare till TR är att företag INTE vill ha upp målen där för det syns i deras papper och alla bokstavligen har rätt att läsa då det är offentliga uppgifter.
    Något som ofta ligger företag i fatet då andra företag och banker gärna backar och vill inte göra affärer med dem.

    Samma gäller ju för privatpersoner. Det syns.

    Så det låter onekligen som en riktigt knepig person du har att göra med. All lycka till att det snart ordnar sig för dig.
    Kronofogden kan aldrig ta en tvist, om man skickar in dit, och om personen svarar nej, eller att man har betalt , så kan inte kf göra mer, så svaga är dom. dom kollar inte ens om beloppet är betalt. För min del helt bortkastad tid.

    Tingsrätten är den enda plats man sedan kan vända sig till, som jag förstår så tar domaren alla beslut och han kommer man inte förbi, utan jag måste ta mig till han först, Jag har pratat med han, men det är en person som sitter högst upp, tycker han att han har viktigare ärenden så tar han dom först. för ingen kan riktigt gå in och påverka/styra hans jobb. finns ingenstans att ta vägen nu, bara snällt vänta.

    Domaren har gett anstånd till nu i början av nov, han verkar inte bry sig att dom dragit ut på tiden, svar på alla påminnelser är att alla ska ha rätt och ta del av informationen, genom att dom inte svarat så är det inte bekräftat att infon nått dom,,, ja helt sjukt, det samma gällde kf, när dom inte svara där kunde dom inte besluta något, varav dom har delgivningsmän . vara helt säker på att personen fått informationen.

    Så det jag ser är att det uppenbart inte är fel ,eller ger inga konsekvenser att medvetet undvika Kronofogden, man behöver inte svara dom. och inget händer.
    Det tingsrätten gör är som nu ett sista meddelande att dom inte får lägga in sina bevis i målet om dom inte svara, men det tog 4 månader, jag lämnade in mina sista papper 11 juni jag hade bara 10 dagar på mig enligt tingsrätten, dom fått till och med förlängt , mest troligt att dom sagt att infon kom fram först med sista påminnelsen. den hade 10 dagar, 
Svar på tråden Varför fungerar inte Kronofogden, eller tingsrätten!