• Deluxeee

    Ögonfärg

    Hejsan!

    Nyfiken på hur era barns ögonfärg utvecklats.

    Vilken färg föddes dom med?

    Färg på era ögon samt er partners?

    När ändrades färgen på barnets ögon och isåfall till vilken färg?

    Jag bifogar en bild under på hur min 2-månaders bebis öga. Föddes med blå.

    Jag har isblå och pappan bruna.

    Vad tror ni att det blir av dessa? :)

  • Svar på tråden Ögonfärg
  • viseversa

    Jag har bruna ögon min sambo har blå. Vi har 5 gemensamma barn. Väntar nr 6 om ca 2 veckor.

    Barn nr 1 nu 12år föddes med mörkgrå. Sen blev dom blå närmast iris. Det jobbade sig utåt och idag har hon isblå ögon med skarp mörkblå rand runt. Många som kommenterar hennes coola ögonfärg och den tydliga mörka linjen.

    Barn nr 2 nu 11år föddes med mörkt brungrå ögon. Idag är dom stålgrå. Med lite brunt stänk närmast iris. Hennes ögon kan även skifta i grönt i vissa ljus.

    Barn nr 3 nu 8år mörkblå från start. Han har tydligt blå idag. Mer åt det gråblå hållet. Men ändå tydligt blå.

    Barn nr 4 nu 6,5år hade mörkblå när hon föddes. Idag har hon tydligt blå ögon.

    Barn nr 5 nu 3år föddes med brungrå. Idag är dom kastanjebruna. Finns inte ett uns blått i hans ögon. Han är hittills den enda som fick mina bruna.

    Spännande att se vilken färg nr 6 får när han föds. Hoppas på bruna. Men blått är såklart ok det med.

  • Deluxeee
    viseversa skrev 2019-10-27 14:35:06 följande:

    Jag har bruna ögon min sambo har blå. Vi har 5 gemensamma barn. Väntar nr 6 om ca 2 veckor.

    Barn nr 1 nu 12år föddes med mörkgrå. Sen blev dom blå närmast iris. Det jobbade sig utåt och idag har hon isblå ögon med skarp mörkblå rand runt. Många som kommenterar hennes coola ögonfärg och den tydliga mörka linjen.

    Barn nr 2 nu 11år föddes med mörkt brungrå ögon. Idag är dom stålgrå. Med lite brunt stänk närmast iris. Hennes ögon kan även skifta i grönt i vissa ljus.

    Barn nr 3 nu 8år mörkblå från start. Han har tydligt blå idag. Mer åt det gråblå hållet. Men ändå tydligt blå.

    Barn nr 4 nu 6,5år hade mörkblå när hon föddes. Idag har hon tydligt blå ögon.

    Barn nr 5 nu 3år föddes med brungrå. Idag är dom kastanjebruna. Finns inte ett uns blått i hans ögon. Han är hittills den enda som fick mina bruna.

    Spännande att se vilken färg nr 6 får när han föds. Hoppas på bruna. Men blått är såklart ok det med.


    Tack för svar! :)

    Gud va så spännande!

    Otippat att majoriteten av barnen ändå fått blå, när det enda man hör är att brunt är dominant. Jag har dock aldrig trott på det, då jag sett motsatsen bevisad. Så än har jag håller jag faktiskt en tumme för att min dotter får blå ändå eftersom hon i övrigt är en liten dumle.
  • viseversa
    Deluxeee skrev 2019-10-27 16:04:59 följande:
    Tack för svar! :)

    Gud va så spännande!

    Otippat att majoriteten av barnen ändå fått blå, när det enda man hör är att brunt är dominant. Jag har dock aldrig trott på det, då jag sett motsatsen bevisad. Så än har jag håller jag faktiskt en tumme för att min dotter får blå ändå eftersom hon i övrigt är en liten dumle.
    Det beror på vad du har för anlag från dina föräldrar så det är inte bara din ögonfärg som bestämmer. Jag har tex blå anlag från min mamma som har blå. Sambon har bara blå anlag då alla i hand familj långt tillbaka har blå ögon. Så det var 50/50% för blå resp bruna för oss. Sen gjorde slumpen ändå att dom flesta av våra barn fick blå eller stålgrå. Jag blev väldigt glad dock när den yngsta fick bruna. Var kul med en med min ögonfärg i alla fall.
  • brallison

    Vi har båda blåa ögon fast olika nyanser - min man är mer klarblåa medans jag mer gråblåa. Dotter ärvde 1 1/3 öga från pappa och 2/3 öga från mig

    Från födseln hade hon bara blåa.

  • Physalis

    Jaag har blå ögon och alla i min släkt bakåt har blå. Min man har bruna, hans mamma har blå och pappa bruna.

    Vår dotter föddes med mörkblåögon som gick över till bruna efter ungefär ett halvår.

    Man får helt enkelt vänta med spänning och se


    Korrekturläser som en kratta
  • Deluxeee
    brallison skrev 2019-10-28 15:42:02 följande:

    Vi har båda blåa ögon fast olika nyanser - min man är mer klarblåa medans jag mer gråblåa. Dotter ärvde 1 1/3 öga från pappa och 2/3 öga från mig

    Från födseln hade hon bara blåa.


    Haha! Men Vad läckert! Min har hittills också bara ena ögat med lite gul/brunt-stänk i.

    Hur gammal är dottern om man får fråga? :)
  • Deluxeee
    Physalis skrev 2019-10-28 17:40:10 följande:

    Jaag har blå ögon och alla i min släkt bakåt har blå. Min man har bruna, hans mamma har blå och pappa bruna.

    Vår dotter föddes med mörkblåögon som gick över till bruna efter ungefär ett halvår.

    Man får helt enkelt vänta med spänning och se


    Ja vi alla i släkten på både mamma och pappas sida har blå. Pappans mamma har blå och är svensk, men pappan bruna och är från Sri Lanka.

    Så ska bli riktigt kul att se. Den som väntar på nått gott.... ;)
  • Gurkan25

    Jag har blå ögon och maken bruna. Våran äldsta son har mörkblå ögon och våra tvillingpojkar har isblåa ögon


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • brallison
    Deluxeee skrev 2019-10-28 21:18:38 följande:
    Haha! Men Vad läckert! Min har hittills också bara ena ögat med lite gul/brunt-stänk i.

    Hur gammal är dottern om man får fråga? :)
    Bilden är tagen när hon var 6, nästa vecka vyller hon 9 och färgen är oförändrat fortfarande.
  • Erla

    Jag har brungröna ögon. Mestadels brunt och lite grönt ytterst. Min sambo har gröna ögon med ett par bruna fläckar i ena ögats iris. Barn nummer ett föddes med mörkgråa ögon och har idag (två år gammal) brungröna ögon. Något ljusare än mina och mer grönt i dem än mina, men mindre än sambons. Tycker att de ändrades från ungefär 4 månaders ålder fram tills hon var typ 1,5.



    Barn nummer två föddes med mörkgråa ögon också och har idag (sex månader gammal) bruna ögon. Började ta färg vid två månaders ålder och det återstår att se hur det slutar, men mest troligt mer brunt än vad jag har.

  • Baren

    Mitt barn föddes med mörkblåa ögon. Dom började mer och mer bli ljusare blå. Vid sex månaders ålder var dom klarblåa. Efter det började dom få gröna stänk i sig. Så dom kunde både se blåa ut ibland och gröna ut ibland beroende på ljuset. Vid ett års ålder började dom få bruna stänk i sig också. Så dom var blåa längs kanten och grön/brun runt iris. Vid två års ålder blev dom bruna med mörkblå ring. Så är dom fortfarande.

  • Baren
    Erla skrev 2019-10-29 10:41:27 följande:

    Jag har brungröna ögon. Mestadels brunt och lite grönt ytterst. Min sambo har gröna ögon med ett par bruna fläckar i ena ögats iris. Barn nummer ett föddes med mörkgråa ögon och har idag (två år gammal) brungröna ögon. Något ljusare än mina och mer grönt i dem än mina, men mindre än sambons. Tycker att de ändrades från ungefär 4 månaders ålder fram tills hon var typ 1,5.

    Barn nummer två föddes med mörkgråa ögon också och har idag (sex månader gammal) bruna ögon. Började ta färg vid två månaders ålder och det återstår att se hur det slutar, men mest troligt mer brunt än vad jag har.


    Fina ögon!!
  • Deluxeee

    Oj va fina ögon :)

    Bruna ögon finns ju verkligen i så många olika nyanser. Kastanjebrunt är ju så läckert!

    Kul att ni delar med er av bilder. Fascineras tydligen av ögon har jag märkt! Haha

  • Miiaaa89

    Min dotter är snart 6 månader och har mörkblåa ögon.

    Både jag och hennes pappa har gröna ögon.

    Någon som vet hur länge ögonfärgen kan ändra sig,

    Vid vilken ålder brukar man få behålla ögonfärgen man har?

  • Erla
    Miiaaa89 skrev 2020-06-21 09:52:19 följande:

    Min dotter är snart 6 månader och har mörkblåa ögon.

    Både jag och hennes pappa har gröna ögon.

    Någon som vet hur länge ögonfärgen kan ändra sig,

    Vid vilken ålder brukar man få behålla ögonfärgen man har?


    Jag har läst att ögonfärgen är satt vid runt 6 månaders ålder, men min erfarenhet säger att det kan variera ganska mycket. Dotterns ögonfärg har varit satt från ca 1,5 års ålder och sonens har inte ändrat sig sedan han var 4 månader gammal.
Svar på tråden Ögonfärg