• Anonym (Trådstartaren)

    Barn med sin syssling, risker?

    Jag är tillsammans med min syssling. Alltså min ena förälders kusins barn. Vi är alltså släkt.

    Det visste vi inte ens när vi blev tillsammans, så det är inte så att det är arrangerat eller att vi är några hillbillys. Vi träffades på Tinder, gillade varandra, ville träffas mer och kände att vi hade mycket gemensamt utan att veta att vi är släkt.

    Det var jobbigt när det kom fram och respektive föräldrar var inte särskilt glada åt det. Men vi älskar varandra, skall gifta oss och förhoppningsvis ha barn i framtiden.

    Vad finns det för risker med detta?

  • Svar på tråden Barn med sin syssling, risker?
  • Smultronmarmelad

    Inga risker, finns många kusiner som har barn. Ni är mer avlägsna släktingar än så.

  • Anonym (...)

    Förmodligen betydligt mindre risker för att era barn ska få problem än om han är astmatiker eller dyslektiker.

  • Anonym (Trådstartaren)

    Från respektive föräldrar som är kusiner låter det som att det är jättefel och en stor katastrof med efterblivna barn som spelar banjo?

    De är verkligen inte glada över att vi hittat varandra. De har knappt velat träffa oss och det har blivit sura miner vid varje försök. Fast åtminstone pratar de med varandra numera...kusinerna alltså. De hade inte haft kontakt på många år.

  • Anonym (Reena)

    Rent medicinskt är det ingen fara, kusiner får gifta sig och skaffa barn. Jag har en bekant som fick barn med sin kusin.

    Det var verkligen inte populärt hos någon i släkten.

    Att era föräldrar är emot detta är verkligen inte svårt att förstå och jag hoppas att de äldre i släkten inte går under av sorg.

    Men, ert väl och ingen kan hindra er.

  • Anonym (Reena)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2019-10-27 16:00:35 följande:

    Från respektive föräldrar som är kusiner låter det som att det är jättefel och en stor katastrof med efterblivna barn som spelar banjo?

    De är verkligen inte glada över att vi hittat varandra. De har knappt velat träffa oss och det har blivit sura miner vid varje försök. Fast åtminstone pratar de med varandra numera...kusinerna alltså. De hade inte haft kontakt på många år.


    Kan du ändå inte på något sätt förstå dem?

    Jag skulle gråta blod i deras sits.
  • Anonym (E)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2019-10-27 16:00:35 följande:

    Från respektive föräldrar som är kusiner låter det som att det är jättefel och en stor katastrof med efterblivna barn som spelar banjo?

    De är verkligen inte glada över att vi hittat varandra. De har knappt velat träffa oss och det har blivit sura miner vid varje försök. Fast åtminstone pratar de med varandra numera...kusinerna alltså. De hade inte haft kontakt på många år.


    Ja det är ju inte direkt socialt accepterat att släktingar blir ihop. Så inte så konstigt. För att förhindra att era barn får lida pga det så är dt nog bra att ligga lågt med ert släktskap.

    Rent genetiskt är det ju lugnt så länge inte flera generationer tillbaka också har skaffat barn i täta släktled.
  • Anonym (Öö)
    Anonym (Reena) skrev 2019-10-27 16:10:43 följande:

    Kan du ändå inte på något sätt förstå dem?

    Jag skulle gråta blod i deras sits.


    Tur du slipper eftersom du inte är en släkting och alltså inte ens behöver bry dig.
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Reena) skrev 2019-10-27 16:10:43 följande:
    Kan du ändå inte på något sätt förstå dem?

    Jag skulle gråta blod i deras sits.
    Jo det kan jag givetvis. Det är faktiskt lite banjovarning och när vi själva kom på det när vi lärde känna varandra blev det jättekonstigt ett tag, men vi beslöt oss för att strunta i det. Men att vi matchat på Tinder och kom så bra överens direkt "Det sa bara klick" måste ju betyda något det med?

    Allt med honom kändes och känns så himla rätt för mig...som om vi hade känt varandra hela livet efter en vecka ihop. Dessutom hade våra föräldrar tappat kontakten med varandra (som kusiner i ungefär samma ålder borde man ju umgås?) men nu har de kommit nära varandra igen...det är väl en bra sak? På sätt och vis åtminstone?
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Öö) skrev 2019-10-27 16:23:55 följande:

    Tur du slipper eftersom du inte är en släkting och alltså inte ens behöver bry dig.


    Så du menar att man inte ska vara rak och ärlig i ett diskussionsforum?

    Känner du dig träffad eller?
Svar på tråden Barn med sin syssling, risker?