• Anonym (Spettan)

Barn med autism eller utvecklingsstörning - hur tidigt märkte ni något?

Ni som har barn som fått någon av dessa diagnoser, vad kan ni se när ni tittar tillbaka? Fanns det något annorlunda där? Hur tidigt? På vilket sätt?

• Svar på tråden Barn med autism eller utvecklingsstörning - hur tidigt märkte ni något?
  • Anonym (Pappa)

Runt 3 år. Talet var sent, gick sent, svårt att lära sig saker.

• Anonym (X)

På brorsans flicka märkte föräldrarna själv tidigt att nåt inte var helt hundra. Mamman  hade funderingar redan när flickan närmade sig året. De fick dock vänta på utredning och när hon var kring tre så hade hon sin diagnos. Autism med utvecklingstörning.

• LSShjälp

På sonen började jag misstänka det runt 1 år, då han var lite sen med det motoriska. Vid 2,5 var jag ganska säker och han fick extra stöd på dagis. Han undvek barn och lekte bara med vuxna. Språk och kommunikationssvårigheterna började bli uppenbara. Sömnstörningar. Han fick diagnos autism och lindrig utvstörning vid 3,5 års ålder. Gått i anpassad förskola och särskola sedan dess och nu vid 10 års ålder fungerar allt fint och vårt liv har ordnat sig. Vi har så galet kul ihop.

• Anonym (Trött)

Märktes inget, möjligtvis lite senare att prata lite före 3 års ålder. Men hade då från start ett mycket bra ordförråd och tydligt vuxet språk. Inga andra svårigheter.

Svårigheterna började visa sig i åk 3-4. Autism grad 1. Med Språkstörning. (?) Varför vet ej. Utreds heller inte trots år av "tjat" från oss trots tydlig dyslexi...främst stavningsmässigt.

• Anonym (T)

På dottern märkte jag redan runt 1 års ålder att något inte stämde.

Ville inte ha ögonkontakt, gillade inte när man tog i henne, alltså kram m.m

Sen ju mer tiden gick så fanns inget språk, dålig finmotorik.

Dröjde till hon var nästan 4 år innan vi fick utredning pga väntetider och då fick hon autism nivå 2 och lindrig intellektuell funktionsnedsättning

• Anonym (Min lilla kille)

Misstänkte tidigt. Han jollrade inte som bebis. Var alltid glad och nöjd men lät inte. Väldigt "lätt" bebis. Sov hela nätter från start. Var aldrig ledsen. Hög smärttröskel(det har han ännu) Vid tre fick han sin diagnos(autism utan utvecklingsstörning) men det var så tydligt sen länge. Pratade ingenting alls. Hade ett eget språk. "Babiba biba babi vepaveva vepp vepp bibababi" osv osv han kunde stå och öppna och stänga en låda,lock,dörr i evigheter med samma fascination. Inget intresse för andra barn. Inget intresse att leka med andra. Var i sin egna lilla värld. Däremot en enorm empati för djur. Även dom minsta små kryp. Det har han än idag. Han är såå snäll med alla levande varelser. Från den minsta myran till största hästen. Vilket är så skönt. Djuren såg han alltid. Andra människor inte lika mycket. Idag är han 8år och pratar massor. Men fortfarande lite "barnsligt" tal. Han har väldigt svårt att hålla torrt och kissar på sig dagligen men även bajs vilket är det jobbigaste tycker jag. Han har inte blöja utan kallingar och byxor men det är ett evigt kämpande för att han ska hålla sig torr. Han känner inte själv utan man måste helt sonika sätta ungen på toan. Annars kommer det i byxorna och han verkar inte bry sig om det heller. Men han är smart annars. Inget fel på intelligensen. Har fortfarande stor empati för djur. Men svårare med att förstå människors signaler. Men i det stora hela en väldigt fin underbar kille.

• Anonym (Min lilla kille)

Var inte sen motoriskt. Började gå vid 10mån och har ännu väldigt stor koll på kroppen motoriskt.

Svar på tråden Barn med autism eller utvecklingsstörning - hur tidigt märkte ni något?