• Mon 28 Oct 2019 18:51
    945 visningar
    20 svar
    20
    945

    Vad lyssnar ni på för Poddar??

    Vad för Poddar lyssnar ni på och varför just den/dom?

    Var igenom lyssnar ni på Poddar?

  • Svar på tråden Vad lyssnar ni på för Poddar??
  • Mon 28 Oct 2019 19:07
    #1

    Nu lyssnar jag inte på "poddar" på det sättet, utan jag har youtube på (lyssnar, man måste inte titta). Där finns massor av diskussioner, föreläsningar, intressestreamar mm. 

    Jag lyssnar mycket på analyser av diverse populärkultur, religionsrelaterat, popfakta och vetenskapssnack. Just idag binge:ar jag Lorerunner, som pratar om och analyserar tv-spel och film och tv.

    Och för att svara på din andra tråd, vilken kanske känns lite överflödig, du kunde ju ha frågat båda frågorna i samma, så gör det mesta med något på.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (S)
    Mon 28 Oct 2019 21:01
    #2

    I princip bara p1s program Har inte lyckats hitta så många andra som jag gillar. Lyssnar också på Everdahl och Karlssons film och tv samt P3 dokumentär.

  • Anonym (S)
    Mon 28 Oct 2019 21:04
    #3

    Just deytvarför. För att de är bra eller åtminstone ok och det är underhållande/intressant/avkopplande att lyssna på något när jag fixar med hushållet, tränar eller promenerae.

    Men jag vill lyssna mer än programmen räcker så skulle gärna hitta fler bra program.

  • Mon 28 Oct 2019 21:16
    #4
    Anonym (S) skrev 2019-10-28 21:04:39 följande:

    Just deytvarför. För att de är bra eller åtminstone ok och det är underhållande/intressant/avkopplande att lyssna på något när jag fixar med hushållet, tränar eller promenerae.

    Men jag vill lyssna mer än programmen räcker så skulle gärna hitta fler bra program.


    Om du gillar film så rekommenderar jag Dominic Noble och hans Lost in Adaptation på YouTube. Du behöver inte titta oftast, det räcker med att lyssna, även om han använder både klipp och sketcher.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Mon 28 Oct 2019 21:22
    #5
    AniieeHär skrev 2019-10-28 19:07:54 följande:

    Nu lyssnar jag inte på "poddar" på det sättet, utan jag har youtube på (lyssnar, man måste inte titta). Där finns massor av diskussioner, föreläsningar, intressestreamar mm. 

    Jag lyssnar mycket på analyser av diverse populärkultur, religionsrelaterat, popfakta och vetenskapssnack. Just idag binge:ar jag Lorerunner, som pratar om och analyserar tv-spel och film och tv.

    Och för att svara på din andra tråd, vilken kanske känns lite överflödig, du kunde ju ha frågat båda frågorna i samma, så gör det mesta med något på.


    Tack för svar, kom inte att tänka på denna frågan fören jag redan postat den andra, därav en till liknande tråd.

    Lorerunner låter kul! Har letat efter någon podd som handlar om film och tv mest men inte hittat någon ännu. 
  • Anonym (P3)
    Mon 28 Oct 2019 21:26
    #6

    Mest p3-poddar, just nu Creepypodden och P3 historia.

    Ibland även Skäringer och Mannheimer, fast den är svår, lyssnar mest på tåget till och från jobbet och det ör så sjukt jobbigt att skratta högt då.

  • Anonym (R)
    Mon 28 Oct 2019 21:26
    #7

    ?Jag vill ha barn?, ?Ruvarpodden?, ?Bulle i ugnen?, ?Elsa och Cornelia gör barn?, ?Lesbisk gravidpodd?, ?Barnfrihet?, ?Mord mot mord?, ?Vad blir det för mord??, ?Spöktimmen?, ?P3 Dokumentär?.

  • Anonym (R)
    Mon 28 Oct 2019 21:28
    #8
    Anonym (R) skrev 2019-10-28 21:26:56 följande:

    ?Jag vill ha barn?, ?Ruvarpodden?, ?Bulle i ugnen?, ?Elsa och Cornelia gör barn?, ?Lesbisk gravidpodd?, ?Barnfrihet?, ?Mord mot mord?, ?Vad blir det för mord??, ?Spöktimmen?, ?P3 Dokumentär?.


    Och jag lyssnar på dem för att jag tycker de är intressanta och bra. Lyssnar via poddtoppen.se.
  • Anonym (skäri­nger)
    Mon 28 Oct 2019 21:32
    #9
    Anonym (P3) skrev 2019-10-28 21:26:30 följande:

    Mest p3-poddar, just nu Creepypodden och P3 historia.

    Ibland även Skäringer och Mannheimer, fast den är svår, lyssnar mest på tåget till och från jobbet och det ör så sjukt jobbigt att skratta högt då.


    Tycker Skäringer och Mannheimer har tappat stinget. De är mer pladdriga nu, inte lika vassa och roliga som förr. Och Mannheimer har blivit mer tantig. Samt att de avbryter varandra och jobbigt att spola förbi 10-12 minuter sponsorinlägg i varje poddavsnitt. De brukar ju prata i 3-4 min åt gången för varje sponsor.

    Kort sagt, podden har redan peakat, men nu sen dalat. Synd!

    Har du nåt annat tips, utöver Creepy och P3 historia?
  • Anonym (S)
    Mon 28 Oct 2019 21:33
    #10
    AniieeHär skrev 2019-10-28 21:16:52 följande:

    Om du gillar film så rekommenderar jag Dominic Noble och hans Lost in Adaptation på YouTube. Du behöver inte titta oftast, det räcker med att lyssna, även om han använder både klipp och sketcher.


    Tack för tips!
  • Mon 28 Oct 2019 21:38
    #11
    mommadearest skrev 2019-10-28 21:22:40 följande:
    Tack för svar, kom inte att tänka på denna frågan fören jag redan postat den andra, därav en till liknande tråd.

    Lorerunner låter kul! Har letat efter någon podd som handlar om film och tv mest men inte hittat någon ännu. 
    Så kan det gå =)

    Alla youtubekanaler som jag prenumererar på som handlar om film och tv:
    101Facts (ibland)
    Alex Meyers
    Alien's Guide (humoristiskt om filmer från en "aliens" perspektiv")
    AlltimeMovies
    Alt Shift X (kanske död kanal, game of thrones-analyser)
    Armoured Media
    Calluna Reviews (en del)
    CellSpex (pratar bara om animerade filmer, mest korta recensioner)
    Channel Awesome (med underkategorier, men mest känd för Nostalgia Critic, som gör humoristiska takes på främst gamla filmer och remakes)
    Chris Stuckmann (rena rescensioner)
    CinemaSins (Humoristiskt om film och deras misstag/konstigheter)
    CinemaWins (tvärt emot det tidigare)
    Council of Geeks
    Dominic Noble (jämför filmerna med böckerna de är baserade på)
    FilmJoy
    Folding Ideas (en del)
    Jeremy Jahns (rena rescensioner)
    KrimsonRogue (Gör samma som Dominic Noble, fast annorlunda)
    Lindsay Ellis (analys och essäer)
    Lorerunner
    MovieFlame
    Nerdsoup (diskussioner och rescensioner)
    ...
    ...
    ...
    SuperCarlinBrothers
    The Film Theorists (teorier, spekulationer och förklaringar)
    Wisecrack
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Mon 28 Oct 2019 22:24
    #12
    AniieeHär skrev 2019-10-28 21:38:45 följande:

    Så kan det gå =)

    Alla youtubekanaler som jag prenumererar på som handlar om film och tv:

    101Facts (ibland)

    Alex Meyers

    Alien's Guide (humoristiskt om filmer från en "aliens" perspektiv")

    AlltimeMovies

    Alt Shift X (kanske död kanal, game of thrones-analyser)

    Armoured Media

    Calluna Reviews (en del)

    CellSpex (pratar bara om animerade filmer, mest korta recensioner)

    Channel Awesome (med underkategorier, men mest känd för Nostalgia Critic, som gör humoristiska takes på främst gamla filmer och remakes)

    Chris Stuckmann (rena rescensioner)

    CinemaSins (Humoristiskt om film och deras misstag/konstigheter)

    CinemaWins (tvärt emot det tidigare)

    Council of Geeks

    Dominic Noble (jämför filmerna med böckerna de är baserade på)

    FilmJoy

    Folding Ideas (en del)

    Jeremy Jahns (rena rescensioner)

    KrimsonRogue (Gör samma som Dominic Noble, fast annorlunda)

    Lindsay Ellis (analys och essäer)

    Lorerunner

    MovieFlame

    Nerdsoup (diskussioner och rescensioner)

    ...

    ...

    ...

    SuperCarlinBrothers

    The Film Theorists (teorier, spekulationer och förklaringar)

    Wisecrack


    Har du tips på nån youtubekanal som handlar om film med en kvinnlig skapare? (Allergisk mot skrikiga/jobbiga youtubekillar)
  • Mon 28 Oct 2019 22:42
    #13
    pennywisethedancingclown skrev 2019-10-28 22:24:34 följande:
    Har du tips på nån youtubekanal som handlar om film med en kvinnlig skapare? (Allergisk mot skrikiga/jobbiga youtubekillar)
    Ingen av dessa är skrika eller jobbiga, direkt. Ett par undantag. Men Lindsay Ellis är ju ett hett tips och även Tamara på Channel Awesome.

    The Take eller The Closer Look är två tjejer. Minns inte vilken av kanalerna nu och kan inte kolla, men du kan ju se efter.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (H)
    Tue 29 Oct 2019 06:52
    #14

    Jag lyssnar på dessa:

    En mörk historia, Svenska mordhistorier, Rättegångspodden, P3 dokumentär, Mellan himmel och jord, Skäringer och Mannheimer, Läkarpodden, Fallen jag aldrig glömmer och Tom & Petter.

  • Tue 29 Oct 2019 10:53
    #15

    Det är lite nytt för mig att lyssna på poddar. Men fastnade för mördarpodden och seriemördarpodden av en slump. Det är samma kille som pratar i båda men i den ena är det en till som pratar. De har manusförfattare som använder fakta om mördare, seriemördare, mord och offer till att skapa sammanhängande berättelser. Ibland börjar det från mördarens perspektiv där man får veta mördarens barndom och resten av dennes liv. Ibland är det olösta fall och då handlar berättelserna mer om offrena olika spekulationer. Mycket intressant och spännande, ibland obehagligt.

    Det blev extra intressant att se serien mindhunters efter att ha lyssnat på dessa poddar.

    Har testat lite andra poddar men det är ingen som jag riktigt fastnat för på samma sätt.


    Korrekturläser som en kratta
  • mzmaa
    Tue 29 Oct 2019 11:12
    #16

    Spöktimmen
    Rättegångs podden
    En mörk Historia
    Spår
    P3 Dokumentär
    Fallen jag aldrig glömmer
    Vad blir det för mord
    Mord mot mord
    Creapypodden
    Skäringer & Mannheimer
    Mordpodden,
    P1 dokumentär
    Konspirations historier
    Sanning eller Konspiriation
    Mayday
    P3 Dystopia
    Olöstafall,
    Verkligeheten i P3
    Svenska mordhitorier 

    (lyssnar på PodMe & acast) 

  • Tue 29 Oct 2019 11:18
    #17

    Jag använder först och främst Spotify att lyssna på poddar. Bland mina favorita är En mörk historia, P3 Dokumentär och Metakognitiva podden. Rekommenderar!

  • Thu 31 Oct 2019 13:57
    #18

    Vad kul att se vad alla lyssnar på! Jag har fått en del nya tips som jag ska kolla upp. 

    Jag lyssnar från en app som heter podcast player, just nu prenumererar jag på :
    Celeste and her best, Det skaver, Mammasanningar med vivi och carin, Paus, Skäringer och mannheimer, sommar & vinter i p1, Wahlgren och wistam.


    Dock följer jag inte alla och lyssnar på varenda avsnitt utan lyssnar då och då på vissa och en del så fort det kommer ut nya avsnitt. 

  • Anonym (M)
    Thu 31 Oct 2019 14:01
    #19

    Jag lyssnar på Skyldig och på Snutsnack. Ibland P3 dokumentär och olika mordpoddar och Misslyckade brott.

  • Mon 27 Apr 2020 11:42
    #20

    Lyssnar på en salig blandning av poddar. Spår, Skäringer & Mannheimer, Relationspodden, Fredagspodden etc. Fördomspodden har varit en favorit sedan länge, den har dock börjat få hård konkurrens av Bröta på! Gillar man vardagshumor och Göteborg (temat är allt som är göteborgskt, man måste dock inte vara ett superfan av staden för att uppskatta podden eftersom dom är så sjukt skarpsynta och roliga) så är Bröta på given att lyssna på. 

    podcasts.nu/poddar/brota-pa 

Svar på tråden Vad lyssnar ni på för Poddar??