• Go o gla

    Amning och arbete, reser utomlands inom jobbet, tips!?

    Bebis har ännu inte anlänt men det är dags att försöka planera ung. när jag kan tänkas återkomma till arbetet efter förlossningen. Bor utomlands och reser än mer utomlands (3 av 5v/månad) inom arbetet. Tidigare har jag ammat mellan 18-20 månader men denna gången gås det tyvärr inte... så behöver tips och råd...

    Bebis är planerad till slutet av Januari, och jag är beräknad att återkomma till jobbet slutet av april redan. Dock blir två första månaderna på distans, just iom amningen.

    Därefter skall jag försöka att antingen ta en månads semester, och sen återgå 100% med resor och allt vad det innebär eller, återgå en månad med resa och sen ta en månads semester...

    Men nu, efter massa text, till min fråga... hur gör jag med amning och ersättning etc. aldrig kunnat pumpa men fungerar det denna ggn så kommer jag pumpa så mycket jag kan för att iaf närhetsamma när jag är hemma samt att liten får bröstmjölk ur flaska/drickkopp så länge som möjligt. Annars blir det ersättning antar jag? För från när kan de skippa ersättning helt?

    Alla era tips eller erfarenheter är välkomna för att göra övergången så smidig som möjlig samt för att veta mer om hur detta med ev ersättning fungerar...

    Tack för svar på förhand

  • Svar på tråden Amning och arbete, reser utomlands inom jobbet, tips!?
  • Vivala

    Men om finska försöka ta en månads semester kan du ju lika gärna vara föräldraledig? Om du ansöker 2 mån innan du vill vara föräldraledig har din arbetsgivare noll rätt att neka dig.

    För övrigt så tror jag du nästan får gå över till ersättning om du inte kan pumpa. Ska du va borta 1 vecka utan amning lär du har fruktansvärt ont och mjölkproduktion minska drastisk om den ens fortsätter.

  • Sasu
    Vivala skrev 2019-10-29 06:47:15 följande:

    Men om finska försöka ta en månads semester kan du ju lika gärna vara föräldraledig? Om du ansöker 2 mån innan du vill vara föräldraledig har din arbetsgivare noll rätt att neka dig.

    För övrigt så tror jag du nästan får gå över till ersättning om du inte kan pumpa. Ska du va borta 1 vecka utan amning lär du har fruktansvärt ont och mjölkproduktion minska drastisk om den ens fortsätter.


    hon bor utomlands, så föräldraledigheten kan ju vara helt annorlunda
  • Vivala
    Sasu skrev 2019-10-29 07:13:00 följande:

    hon bor utomlands, så föräldraledigheten kan ju vara helt annorlunda


    Det missade jag helt. Hjärnprutt.
  • MinaBernt

    Från sex månader, enligt BVC, kan barn klara sig endast på fast föda. Däremot känner jag mammor med matglada barn där mjölken sinat tidigt, som ätit fullt ut redan vid fyra månader.

    Om ersättning fungerar så är ju det ett bra alternativ. Min lilla vägrade ersättning, utan drack välling när jag var borta.

  • 2barnsmorsan
    Go o gla skrev 2019-10-29 05:15:29 följande:

    Bebis har ännu inte anlänt men det är dags att försöka planera ung. när jag kan tänkas återkomma till arbetet efter förlossningen. Bor utomlands och reser än mer utomlands (3 av 5v/månad) inom arbetet. Tidigare har jag ammat mellan 18-20 månader men denna gången gås det tyvärr inte... så behöver tips och råd...

    Bebis är planerad till slutet av Januari, och jag är beräknad att återkomma till jobbet slutet av april redan. Dock blir två första månaderna på distans, just iom amningen.

    Därefter skall jag försöka att antingen ta en månads semester, och sen återgå 100% med resor och allt vad det innebär eller, återgå en månad med resa och sen ta en månads semester...

    Men nu, efter massa text, till min fråga... hur gör jag med amning och ersättning etc. aldrig kunnat pumpa men fungerar det denna ggn så kommer jag pumpa så mycket jag kan för att iaf närhetsamma när jag är hemma samt att liten får bröstmjölk ur flaska/drickkopp så länge som möjligt. Annars blir det ersättning antar jag? För från när kan de skippa ersättning helt?

    Alla era tips eller erfarenheter är välkomna för att göra övergången så smidig som möjlig samt för att veta mer om hur detta med ev ersättning fungerar...

    Tack för svar på förhand


    Om jag räknar rätt så kommer barnet vara runt 7-8 månader när du går tillbaka fullt till arbete med resor osv?

    I då fall är nog det bästa att du satsar på att sluta amma tills dess. Tex ammar fullt till 4 mån. Börjar att ge lite mat, smakportioner, vid 4 mån som du sedan successivt trappar upp så att barnet äter ett par mål vanlig mat vid 6mån och sedan klarar sig utan amning vid 7/8 månader. Eventuellt lägga till välling eller ersättning på kvällen om du fortfarande ammar mycket då.

    För mig tog det bara 1-2 veckor att trappa ner så att mjölken försvann när mitt barn var 7mån och redan åt frukost lunch och middag med vanlig mat så det kan gå att göra ganska snabbt om man planerat det.
  • scanmia

    Här i Kanada är det många som börjar jobba medan de fortfarande har små bebisar som ammar.

    Jag vet att du skrev att du inte kan pumpa, men ge det en chans till. Hyr en riktigt bra bröstpump (La Leche League tex finna i många länder och ibland erbjuder sjukhus och barnmorskor även att hyra ut) eller investera i en. Börja pumpa en gång om dagen så fort mjölkproduktionen har kommit igång så kommer du att ha ett försvarligt förråd när du börjar jobba även om det bara kommer lite, lite i början. Jag har en väninna som är flygvärdinna och har gett sina barn bröstmjölk i över två år var och då är hon borta några dygn i veckan sedan de är 4 månader gamla.

    Annars så är ersättning bra det med. Ammar du första tiden du är hemma och går sedan över till ersättning och fast föda när du börjar jobba så kommer det också att gå bra. Här rekommenderar man att bröstmjölk eller ersättning är den huvudsakliga födan fram tills barnet är ett år. Vi har ingen välling här utan det är mjölk och introduktion av fast föda som gäller.

  • Go o gla

    Tack alla för svar. Jag har rätt till 16 (+2) veckor mammaledighet, men vill ändå försöka återkomma till jobbet när liten är runt 3månader, men som sagt köra första två på distans för bröstmjölken (och bebis) skull. Kruxet är mer därefter iom att jag är borta 2v, hemma 1, borta 1, hemma 1 och sen om igen... så vill klart försöka pumpa, men av erfarenhet har det inte gått innan... så försöker ställa in mej på värsta scenariot. Så amma borde jag kunna helt 4 månader, sen en månad övergång - och ev en till om jag lyckas få semester / mammaledighet en månad till (juli) istället för augusti som egentligen är min semestermånad. Därefter blir det far och fläng men ev. hemkomst endast helgerna de veckor jag är borta (beroende på land/avstånd). Tyvärr finns inte här välling, så det är inget alternativ utan skulle snarare vara antingen ersättning eller endast fast föda.

    Har inte tidigare haft dessa bekymmer, så kan noll om ersättning eller trappa ner och planera med mina tidigare utan allt flöt på och var en rätt så naturlig process för oss alla...

    Så fortsatta tips över vad som kan vara bra att ha i åtanke tas tacksamt emot. Vill inte skapa världens chock för varken bebis eller pappan då jag är borta på jobb.

  • 2barnsmorsan
    Go o gla skrev 2019-10-29 15:39:53 följande:

    Tack alla för svar. Jag har rätt till 16 (+2) veckor mammaledighet, men vill ändå försöka återkomma till jobbet när liten är runt 3månader, men som sagt köra första två på distans för bröstmjölken (och bebis) skull. Kruxet är mer därefter iom att jag är borta 2v, hemma 1, borta 1, hemma 1 och sen om igen... så vill klart försöka pumpa, men av erfarenhet har det inte gått innan... så försöker ställa in mej på värsta scenariot. Så amma borde jag kunna helt 4 månader, sen en månad övergång - och ev en till om jag lyckas få semester / mammaledighet en månad till (juli) istället för augusti som egentligen är min semestermånad. Därefter blir det far och fläng men ev. hemkomst endast helgerna de veckor jag är borta (beroende på land/avstånd). Tyvärr finns inte här välling, så det är inget alternativ utan skulle snarare vara antingen ersättning eller endast fast föda.

    Har inte tidigare haft dessa bekymmer, så kan noll om ersättning eller trappa ner och planera med mina tidigare utan allt flöt på och var en rätt så naturlig process för oss alla...

    Så fortsatta tips över vad som kan vara bra att ha i åtanke tas tacksamt emot. Vill inte skapa världens chock för varken bebis eller pappan då jag är borta på jobb.


    För att förbereda er lilla så försök vänja bebisen vid flaska tidigt. Så att du pumpar något mål som pappan flaskmatar så att bebisen både kan ta flaska och bröst. Och börja ge smakportioner redan vid 4 månader.
  • Akira Öken
    MinaBernt skrev 2019-10-29 08:00:34 följande:

    Från sex månader, enligt BVC, kan barn klara sig endast på fast föda. Däremot känner jag mammor med matglada barn där mjölken sinat tidigt, som ätit fullt ut redan vid fyra månader.

    Om ersättning fungerar så är ju det ett bra alternativ. Min lilla vägrade ersättning, utan drack välling när jag var borta.


    Rekommendationen är helamning de första sex månaderna. Därefter kan man börja med smakprov. Om bebisen tidigt är mycket intresserad av mat kan man börja med smakprov från fyra månader (enligt rikshandboken för barnhälsovård som bvc/bhv ska följa).
  • Go o gla

    Tack igen. Sen ang rekommendationer så är det just det, rekommendationer. Dock kan de inte följas alltid men betyder inte att allt går åt skogen bara för det :) man behöver däremot planera lite extra ifall man har möjlighet till det. .

  • Akira Öken
    Go o gla skrev 2019-10-29 16:10:19 följande:

    Tack igen. Sen ang rekommendationer så är det just det, rekommendationer. Dock kan de inte följas alltid men betyder inte att allt går åt skogen bara för det :) man behöver däremot planera lite extra ifall man har möjlighet till det. .


    Absolut. Ville bara flika in så det inte blir fel fakta angående vad som rekommenderas av barnhälsovården i Sverige. :) Modersmjölkersättning är ett fullgott alternativ till bröstmjölk.

    Här kan du få stöd och hjälp kring amning: amningshjalpen.se
  • Go o gla

    Tack, kikade in i länken snabbt men som länktiteln lyder var det mest om amning i sej... jag är mer intresserad av tips o råd för alternativ när det blir dags att åter resa. Kanske kan du guida mej vart inom given länk jag finner den informationen? Har ammat tre barn redan, inkl. två samtidigt, så amningen i själv känner jag mej bekväm och hemma med... avbrytandet av detsamma är svårare, speciellt i så tidigt skede. :/

  • Akira Öken
    Go o gla skrev 2019-10-30 03:44:35 följande:

    Tack, kikade in i länken snabbt men som länktiteln lyder var det mest om amning i sej... jag är mer intresserad av tips o råd för alternativ när det blir dags att åter resa. Kanske kan du guida mej vart inom given länk jag finner den informationen? Har ammat tre barn redan, inkl. två samtidigt, så amningen i själv känner jag mej bekväm och hemma med... avbrytandet av detsamma är svårare, speciellt i så tidigt skede. :/


    Har tyvärr inga sådana länkar på rak arm. Tänker att du kan kontakta amningshjälpen eller en hjälpmamma för att få svar på dina frågor om hur amningen bäst kan trappas ut och hur ni kan göra med matningen när du är bortrest.
  • Vivala
    Go o gla skrev 2019-10-30 03:44:35 följande:

    Tack, kikade in i länken snabbt men som länktiteln lyder var det mest om amning i sej... jag är mer intresserad av tips o råd för alternativ när det blir dags att åter resa. Kanske kan du guida mej vart inom given länk jag finner den informationen? Har ammat tre barn redan, inkl. två samtidigt, så amningen i själv känner jag mej bekväm och hemma med... avbrytandet av detsamma är svårare, speciellt i så tidigt skede. :/


    Kolla medelas hemsida,dem som gör bröstpumpar, står en hel del där.
Svar på tråden Amning och arbete, reser utomlands inom jobbet, tips!?