• Kafija24

    Utomkved/ två äggledare borta

    Hej

    Första gång var gravid och tyvärr utomkved, fick operera bort båda äggledare ????

    Vad händer sen ??????? Ingen aning ...

    som jag förstår nu det gäller bara IVF ...

    har någon blivit av båda äggledare?

  • Svar på tråden Utomkved/ två äggledare borta
  • Anonym (???)

    Varför båda? Var det utomkveds i båda? Beklagar. Men ja att bli gravid naturligt är ju omöjligt utan äggledare.

  • Kafija24

    3 läkare tittade på mig o ingen ge bra svar vad händer med mig.

    En av dom så att jag hade foster fastnat i höger sidan o nu där är infektion också

    Vi måste göra tittols operation o kolla

    Efter operatim läkare berättade att höger sidan var inflammation men foster var i vänster sidan. Så därför dom var tvungen o ta båda äggledare.

    Hoppas ni förstår mig är dåligt på svenska :( men försöker bli bättre på detta :)

  • Anonym (???)
    Kafija24 skrev 2019-10-29 12:49:33 följande:

    3 läkare tittade på mig o ingen ge bra svar vad händer med mig.

    En av dom så att jag hade foster fastnat i höger sidan o nu där är infektion också

    Vi måste göra tittols operation o kolla

    Efter operatim läkare berättade att höger sidan var inflammation men foster var i vänster sidan. Så därför dom var tvungen o ta båda äggledare.

    Hoppas ni förstår mig är dåligt på svenska :( men försöker bli bättre på detta :)


    Tycker du ska göra en anmälan. Det är inte okej att plocka bort båda äggledarna utan att verkligen kolla med dig först. En inflammation kan man behandla. Riktigt allvarligt fel från deras sida som innebär att du nu är "steril" för all framtid. Jag hade anmält läkaren och sjukhuset.
  • Johanna1986

    Hej!

    Jag har varit med om två utomkvedshavandeskap å förlorat båda äggledarna. Skicka pm om du vill veta mer eller om du behöver bearbeta dett. Jag finns här. Vet hur förhärliga detta är. Mitt e också en felbehandling från läkarnas sida. Nu e jag steril 33 år gammal. Ända vägen till barn e via ivf som vi måste betala själv. :(

  • Kafija24

    Super att ni lyckas :)

    Jag vet att vi ska lyckas också, bara vill allt direkt börja med allt ...

    Nu ska vänta att sjukhus ska skicka papper till min privat läkare och då hon ska skicka remis :))

    Han ni kämpat länge?

  • Johanna1986
    Caitlin Deschanel skrev 2019-10-31 17:30:44 följande:

    Jag har inte heller några äggledare, haft två utomkvedshavanden. Vi gjorde IVF och fick barn.


    Får ja skicka pm till dig?
  • Johanna1986

    Hej! De går inte. Står att din sida e privat. Kan du skicka till mig kanske?


    Caitlin Deschanel skrev 2019-10-31 19:30:01 följande:

    Självklart får du det :)


  • Fritt

    Hej! Är någon kvar i tråden? Jag ville bara höra hur det har gått för er utan äggledare, har ni kommit någon bit på vägen mot att bli gravid?

    Såg att någon av er hade barn, har ni fått dem innan två utomkveds? Vet ni vad som orsakade era utomkvedshavandeskap?

  • Kafija24

    Hej

    Vi fick göra IVF Så ingen chans att blir gravid utan båda äggledare:(

    När man börjar då allt go snabbt:)

    Ja började i 25/3 med sprutor och nu 2 dagas embryon ( vet ej hur man kallar det ) är imagen :)) om 1/2 vecka är test dag då vi se :))

    Ska du börja med IVF?

    Kram

  • Fritt

    Hej! Vad tråkigt att höra att ni behöver gå igenom IVF. Hoppas det tar sig, lycka till! :)

    Hur lång tid tog det mellan operationen(eller upptäckten av att ni inte kan bli spontant gravida) och innan ni startade IVF?

    Jag tror att vi kommer behöva IVF. Har haft ett utomkveds där de tog ena äggledaren, sen blev jag gravid och fick missfall (men hcg sjönk inte helt normalt, inget syntes på vul så de kunde aldrig konstatera var det satt). I mars plussade jag igen. De kan fortfarande inte se var graviditeten sitter, hcg stiger långsamt men är alldeles för lågt(har runt 1000 och är i v 9 typ). Så jag misstänker att de kommer ta bort även andra äggledaren. Har inte alls ont vilket jag "borde" ha om det sitter i äggledaren.

    Just nu har ju RMC stängt också vilket stressar mig :(

    Gör ni IVF via landsting eller privat?

  • Kafija24

    Oj inte roligt för er :(

    Jag var i vecka 7 v och en kväll hade ont i högre sidan, åkte in till akuten o dom tittade o kunde inte inte hitta embryon i livmodern, då dom säger att det kan vara utomkved.

    4 läkare tittade inte än av dom ge något bra svar bara vi måste göra titthålsoperation o då vi kan se... det ta ungefär 1+1/2 vecka när dom bestämde operera.

    När jag vaknade då jag såg 4 hål i mage , o fattade att båda äggledare är borta .

    Som läkare så att högre sida hade jag inflationen o foster i vänster sida, men men vet vet sanning... för mig var bara allt konstigt 4 st tittar o ingen ser någon...

    Sen min privata gyn fixade alla papper o prover till RCM

    Dom har tagit remiss 23/12 och första mötet var i 23/2 och vi började med sprutor 25/3 :) nu väntar vi bara på resultat:))

Svar på tråden Utomkved/ två äggledare borta