• J19w97

    2åring elak på förskolan

    Min dotter har sen ungefär 9 månader tillbaka börjat slå och putta andra barn mestadels på förskolan då vi inte umgås så mycket med andra barn på fritiden. Och idag när ja hämtade min dotter på förskolan pratade jag med en pedagog som sa att hon fortfarande slåss och puttas mycket och nu börjat med att hon ska lyfta andra barn runt halsen, jag själv har aldrig sett när hon gör så men blir såklart ledsen över att hon gör så och vet inte vad jag ska göra för att få henne att sluta?

    Hon har ett väldigt hett temperament och får ofta utbrott och kastar sig när hon blir arg osv

    Det spelar ingen roll om man pratar lugnt med henne och förklarar eller säger åt på skarpen osv

    Vet inte vad jag ska göra riktigt vill ju verkligen få bort de beteendet.

    Någon som har nå tips eller varit i samma situation? Vad gjorde ni?

  • Svar på tråden 2åring elak på förskolan
  • Iarwain

    Som tvååring har hon begränsat konsekvenstänk och empati.

    Nu är jag ingen expert på barn, men min gissning är att förskolan måste ge omedelbar återkoppling och konsekvens.
    Att du hemma förklarar för henne varför detta är fel tror jag får begränsad effekt, just på grund av att konsekvenstänk och empati inte är utvecklat.

    Annars kan det vara en idé att försöka få fram lekträffar (playdates).

  • Queeniee42

    Jag är inte heller någon expert men var tydlig hemma hur man behandlar andra. Välj sagor om omhändertagande djur eller människor. Jag älskade svarta och vita kaninen när jag var liten eller Micke och Molle där vänskapen är så vacker. Berätta hur fina vännerna är som tar hand om varandra .....

  • Elin P

    Det är ju egentligen inte du som kan göra så mycket åt att hon slåss på förskolan. Hon måste ju få punktmarkering varje gång och det är personalen som får göra det. Hon är ju alldeles för liten för att förstå om ni pratar om det hemma att hon inte får slåss på förskolan. Jag tänker att personalen får försöka se vad som utlöser de tillfällen hon gör så, hon kanske är extra trött eller hungrig så det orsakar irritation? Hemma kan ni ju så klart prata allmänt om hur man ska vara mot andra och markera för henne om hon slår er att det är fel. Det är ju inte alla 2-åringar som träffar andra barn heller på fritiden, de har ju inte så stort eget utbyte av det. Min son är 2,5 år och han leker ju oftast inte med jämnåriga utan bredvid bara.

  • Fröken W

    Har ingen egen erfarenhet av små barn som slåss men jag skulle be om ett möte med någon pedagog på förskolan. På mötet kan du berätta om din oro kring dotterns beteende och ställa följande frågor

    -Vad tror ni att beteendet beror på?

    -Vad kan vi hemma göra för att få stopp på det?

    -Vad kan förskolan göra?

    Ett annat tips är att prata med bvc och fråga vad de tror och vad de har för råd.

    Lycka till!

  • eemeliee

    Min son, 2 år började puttas väldigt mycket när han började förskolan i september. Det var ganska tydligt att han puttades när han inte visste hur han skulle ta kontakt/hantera olika situationer. Tex när han ville vara med och leka eller om någon tog en leksak från honom.

    Både förskolepersonalen och vi föräldrar var uppmärksamma, klev in och hjälpte honom när det behövdes. I fallen där han redan puttat någon så klev man in och förklarade hur han skulle lösa situationen istället. (Vi hade en dialog med förskolepersonalen så att vi hanterade det på samma sätt, fick flera bra tips från dom) Det blev bättre snabbt och idag 2 månader senare puttas han knappt alls längre, har många bra kompisar och fungerar jättebra i gruppen.

    Så mitt tips är att observera och fundera över varför hon puttas, kan det vara så att det även i ert fall är så att hon inte riktigt vet hur hon ska kommunicera och hantera olika situationer?

Svar på tråden 2åring elak på förskolan