• Anonym (Nervös)

Efter intervju - tolkning?

Valde anonymt nick då jag har kollegor här och de inte vet jag söker nytt jobb. Jag har sökt ett nytt arbete, inom en myndighet så det är mer fyrkantigt och långsamt med rekryteringen.

Var på intervju och hade bra känsla. De meddelade att de hade några kvar att intervjua och veckan efter på måndagen skulle meddela HR vem de valt som de ville ha. Därefter skulle de ringa referenser på den som de valt.

Jag var på intervju en måndag. De skulle då alltså intervjua fler den veckan och nästkommande vecka på måndag prata med HR och sen ringa referenser på den de valt.

På onsdagen samma vecka som intervjun ringer de samtliga mina referenser. Jag blir förvånad då det inte var så de sagt men samtidigt glad då de sagt de skulle ringa referens på den de valt. Jag vet att mina referenser sa bra saker.

Det har nu gått en vecka efter att de ringde referens och två dagar efter de sa att de skulle tala med HR. I förra veckan kändes det sjukt lovande och jag tänkte att de hör säkert av sig i början på denna vecka efter samtal med HR. Men jag har inte hört någonting. Och nu sjunker hoppet och frågorna ökar för varje dag.

Går det på nåt sätt tolka? De har i standardmail till samtliga sökanden tidigare meddelat att de fått många ansökningar och inte har tid att svara på allmänna frågor, så höra av sig bara för att veta hur det går är uteslutet.

• Svar på tråden Efter intervju - tolkning?
  • Nettan69

Din fråga är ju inte speciellt allmän så maila eller  ring och fråga hur det går i processen. Det kommer inte att påverka resultatet....

• Anonym (Fröken Lind)

Har jobbat med rekrytering på en större myndighet.
    Skulle tolka det så här på något av de här sätten:

1) Du är med i en tätgrupp av kanske två till tre personer. Du är inte den de helst vill ha och därför väntar de på att de skall kunna kolla upp person 1s referenser och sy ihop saker och ting med denne (löneanspråk, när personen kan tillträda, prata med facket, om det är några oklarheter i övrigt med person 1 som de försöker ta reda på) under tiden håller de person två och tre på sparlåga tills de vet om de går att få person 1.

2) De har helt enkelt inte hunnit träffas i ledningsgrupp eller motsvarande och fatta formellt beslut vem de vill ha.

3) Dina referenser sade något annat än det du trodde de skulle säga. Förvånansvärt många personer som uppges som referenser är inte alls särskilt positiva till sökande när man väl ringer upp dem.

Bortse från mina tankar om  det rör sig om en anställning på ett mindre/eller större företag i den privata sektorn.

• Jonnynilsson

Håller med fröken Lind ovan.

Ibland tar HR sån tid på sig hos oss att jag brukar ringa eller maila kandidaterna för att dom inte skall tro att vi glömt av dem.

En månad mellan intervju och eventuellt erbjudande är inte ovanligt.

• Jordfelsbrytaren
    Anonym (Fröken Lind) skrev 2019-10-30 17:01:03 följande:

Har jobbat med rekrytering på en större myndighet.

Skulle tolka det så här på något av de här sätten:

1) Du är med i en tätgrupp av kanske två till tre personer. Du är inte den de helst vill ha och därför väntar de på att de skall kunna kolla upp person 1s referenser och sy ihop saker och ting med denne (löneanspråk, när personen kan tillträda, prata med facket, om det är några oklarheter i övrigt med person 1 som de försöker ta reda på) under tiden håller de person två och tre på sparlåga tills de vet om de går att få person 1.

2) De har helt enkelt inte hunnit träffas i ledningsgrupp eller motsvarande och fatta formellt beslut vem de vill ha.

3) Dina referenser sade något annat än det du trodde de skulle säga. Förvånansvärt många personer som uppges som referenser är inte alls särskilt positiva till sökande när man väl ringer upp dem.

Bortse från mina tankar om  det rör sig om en anställning på ett mindre/eller större företag i den privata sektorn.

Exakt så! ????
  • Anonym (Nervös)

Nettan69 - de har ju uttryckligen avböjt frågor så det känns uteslutet ringa för att bara kolla hej hur går det?

Fröken Lind - det är en myndighet och stor sådan. Och de är ju generellt ganska långsamma i sin rekrytering. Däremot så de tidigare gångerna jag sökt jobb inom myndighet så det långsamma har varit fram till referenstagning. Det kan han tagit både en och två månader. Men efter referenstagning har det gått på en vecka. Antagligen veckan facket har på sig att tycka till.

Jag är helt säker på vad referenserna sagt. Jag har använt dem förr och de har även återkoppla till mig. De skulle ju nu kunnat börja säga nåt annat och ljuga men det känns inte troligt.

Sen innebär inte att referenserna sagt bra saker att myndigheten tycker jag ska ha jobbet. De kan ju ringt referenser på flera stycken med.

Endera tog de mötet med HR tidigare än planerat eller så ringde de mina referenser innan mötet med HR. Ingen aning vad det I så fall betyder och det vet ju ingen på familjeliv heller. Men plötsligt blev det omöjligt förhålla sig till beräknad tid och gång och då startar tankarna

Jag lutar ju för varje dag som går mot alt 1, att jag är på väntelista efter den de helst vill ha...

Svar på tråden Efter intervju - tolkning?