• Räven33

    Bebis följer inte med blicken

    Hej,

    Min bebis har sedan start inte brytt sig om sin omvärld. Han är nu 3månader, och tar kontakt med mig när han vill, han kanske tittar mig i ögonen totalt 30min/dag. Det kan komma ett litet leende vid amning. Han följer aldrig en leksak, och tar inte heller kontakt med BVC-läkarna vid kontrollerna.

    Vi har nu varit på två besök hos ögonläkare som inte heller får kontakt med honom. Utan han tittar på henne i slutet på besökstiden och slår undan blicken så fort läkaren svarar tillbaka. Vi har ytterligare en tid om två månader. Men vi har även fått en remiss till barnneurologen.

    Jag förstår att det är för tidigt att spekulera om eventuella funktionshinder. Men finns det någon förälder med erfarenhet? Jag hittar knappt några trådar om erfarenheter utan finner mest medicinska artiklar som bara har information om hinder och diagnoser från ca 12måmaders ålder.

    Har någon erfarenhet om en sådan utredning?

  • Svar på tråden Bebis följer inte med blicken
  • SandraEriksson92

    Tycker du oroar dig i onödan. Flackande blick är ju något som alla småttisar har mer eller mindre och att följa med blicken är något som kommer med tiden.

  • cleoeme

    Hm jag hade tagit oron på allvar. Min 4 veckors bebis kan fixera blicken och följa föremål, fast på nära håll. En bebis på 2-3 månader ska definitivt kunna detta..

    Vad misstänker du själv?

  • SandraEriksson92
    cleoeme skrev 2019-10-31 10:14:45 följande:

    Hm jag hade tagit oron på allvar. Min 4 veckors bebis kan fixera blicken och följa föremål, fast på nära håll. En bebis på 2-3 månader ska definitivt kunna detta..

    Vad misstänker du själv?


    Din bebis kan väl snart gå och säga femordsmeningar också.. Det är fullt normalt för en tremånaders att inte kunna följa med blicken. Jäkligt onödigt att göra ts än mer nervös när det är en helt obefogad nervositet
  • Baren

    Dom flesta barn i den åldern ska kunna fixera blicken efter ett föremål.

    MEN det behöver inte betyda att något är fel för vi alla utvecklas olika i olika takt, är ju ändå värt att kolla upp.

  • Räven33

    Ja, jag oroar mig en del. Främst pga läkare inte säger så mycket mer än att uppföljning sker. Och det är klart, det är ju allt vården säger för att inte oroa. Men när jag söker på information på nätet och hos vänner med barn är det ganska vanligt att blicken inte fäster men det är bara vi som är inkopplade med ögonläkare och neurolog. Känns märkligt/?orättvist? att vi är i vårdsnurran men det är givetvis bra att det utreds.

    Så jag söker främst föräldrar med erfarenhet, vad var stegen och hur gick det? Men jag antar att jag får kräva tydligare svar från vården.

    Det finns misstänkt autism/aspberger i släkten, dock ej utrett. Troligen pga uppväxt i Finland under 30/40/50talet. (Har ingen erfarenhet om sådana utredningar skedde i Sverige under den tiden, troligen inte). I övrigt har släkten följt utvecklingskurvorna, min son är den första som inte gör det.

  • Baren
    Räven33 skrev 2019-10-31 11:59:56 följande:

    Ja, jag oroar mig en del. Främst pga läkare inte säger så mycket mer än att uppföljning sker. Och det är klart, det är ju allt vården säger för att inte oroa. Men när jag söker på information på nätet och hos vänner med barn är det ganska vanligt att blicken inte fäster men det är bara vi som är inkopplade med ögonläkare och neurolog. Känns märkligt/?orättvist? att vi är i vårdsnurran men det är givetvis bra att det utreds.

    Så jag söker främst föräldrar med erfarenhet, vad var stegen och hur gick det? Men jag antar att jag får kräva tydligare svar från vården.

    Det finns misstänkt autism/aspberger i släkten, dock ej utrett. Troligen pga uppväxt i Finland under 30/40/50talet. (Har ingen erfarenhet om sådana utredningar skedde i Sverige under den tiden, troligen inte). I övrigt har släkten följt utvecklingskurvorna, min son är den första som inte gör det.


    Jag har ingen erfarenhet av detta. Men försök att inte oroa dig och njut av din bebis :) Sen är det ju bara bra att det utreds så man får svar, men som sagt försök att inte oroa dig tills du har fått veta. Lycka till!
  • bananfluga19
    Räven33 skrev 2019-10-31 08:45:01 följande:

    Hej,

    Min bebis har sedan start inte brytt sig om sin omvärld. Han är nu 3månader, och tar kontakt med mig när han vill, han kanske tittar mig i ögonen totalt 30min/dag. Det kan komma ett litet leende vid amning. Han följer aldrig en leksak, och tar inte heller kontakt med BVC-läkarna vid kontrollerna.

    Vi har nu varit på två besök hos ögonläkare som inte heller får kontakt med honom. Utan han tittar på henne i slutet på besökstiden och slår undan blicken så fort läkaren svarar tillbaka. Vi har ytterligare en tid om två månader. Men vi har även fått en remiss till barnneurologen.

    Jag förstår att det är för tidigt att spekulera om eventuella funktionshinder. Men finns det någon förälder med erfarenhet? Jag hittar knappt några trådar om erfarenheter utan finner mest medicinska artiklar som bara har information om hinder och diagnoser från ca 12måmaders ålder.

    Har någon erfarenhet om en sådan utredning?


    Hej! Jag förstår din oro, då jag varit/är i liknande situation själv. Min son följer dock leksaker och är besatt av leksaker och babblarna. Men känner igen mig i att han inte tar så mycket kontakt och slår bort blicken.

    Jag oroade mig extremt mycket då han inte gav så mycket ögonkontakt från födseln och framåt. Nu är han 6 månader och jag är fortfarande orolig ibland då han ofta slår undan blicken men barnläkare menar att de inte ser nåt avvikande. 

    Uppdatera gärna om hur det går och skriv gärna privat om du vill prata av dig! 
  • sandrabeerg

    Vårt barn var inte så intresserad av människor och böev tidigt diagnostiserad med autism. dock var han väldigt intresserad av saker och särskilt sådant som glittrade

  • Rebecca1987

    Min dotter fäste inte heller blicken om man inte var när henne. Då var det som darrningar i ögonen. Dom kunde inte fästa blicken på långt avstånd. Då var hon från 3,5 månad. Dom hittade ingen syn nedsättning men hon behöver ha nära eller vinkla huvudet åt höger sedan hon var 1 år för att få en bra bild. Dom har gjort syntester och magnetröntgen men finns inget fel. Så hon kommer ha det för livet men inget som nämnvärt stör hennes vardag mer än att hon behöver tid att hitta saker med blicken. Kolla om din bebis har liknande kanske!?

  • bananfluga19
    sandrabeerg skrev 2019-10-31 19:02:49 följande:

    Vårt barn var inte så intresserad av människor och böev tidigt diagnostiserad med autism. dock var han väldigt intresserad av saker och särskilt sådant som glittrade


    hej. jag vill jättegärna höra mer om detta. anade ni att något var lite annorlunda?vid vilken ålder började han visa tecken, och på vilket sätt? va han väldigt lugn eller extra gnällig eller liknande?.skriv gärna privat blir jätte tacksam för svar
  • sandrabeerg
    bananfluga19 skrev 2019-10-31 19:24:25 följande:

    hej. jag vill jättegärna höra mer om detta. anade ni att något var lite annorlunda?vid vilken ålder började han visa tecken, och på vilket sätt? va han väldigt lugn eller extra gnällig eller liknande?.skriv gärna privat blir jätte tacksam för svar


    Jag skickar pm
  • Räven33
    sandrabeerg skrev 2019-10-31 19:02:49 följande:

    Vårt barn var inte så intresserad av människor och böev tidigt diagnostiserad med autism. dock var han väldigt intresserad av saker och särskilt sådant som glittrade


    Glittrande föremål, det måste jag prova om sonen är mer intresserad utav.

    Du får gärna berätta mer, vilka tecknen visade autism och vid vilken ålder diagnostiserades ert barn? Antingen här eller PM.
  • cleoeme
    SandraEriksson92 skrev 2019-10-31 10:33:53 följande:

    Din bebis kan väl snart gå och säga femordsmeningar också.. Det är fullt normalt för en tremånaders att inte kunna följa med blicken. Jäkligt onödigt att göra ts än mer nervös när det är en helt obefogad nervositet


    Varför blev du så irriterad? Försökte inte ens glänsa eller skryta om mitt barn. Det är normalt för en 4 veckors bebis att kunna följa med blicken på nära håll. Och om du kan googla så kan du ju läsa dig fram till att en 3 månaders bebis ska kunna följa med blicken, svara med leende, kolla på sina händer osv. Så ts oro är visst befogad och mitt svar var relevant och ditt var inte det.
Svar på tråden Bebis följer inte med blicken