Anonym (;() skrev 2019-10-31 09:53:08 följande:
Hur bemöter jag honom? Går det ens? Har funderat åtskilliga gånger på att gå men klarar det inte. Känns som han har mig i sitt grepp. Sen är han ju positiv och glad vissa dagar. Då backar jag för att sen bli ledsen om o om igen.
Nån med tips?
Du har fått många bra tips av Narcoffer!
För 4 år sen var jag där du är idag, det tog ungefär ett år från det att jag första gången tänkte "skilsmässa" tills jag faktiskt sparkade ut mannen och skickade in skilsmässopappren.
Jag läste massor (privatsurfade på gemensamma datorn när mannen inte var hemma), bl a här på Familjeliv. Ville lära mig alltalltallt om narcissism och hur man gör sig fri och överlever efteråt. Jag insåg att jag var medberoende till hans störda beteende, precis som man kan vara till en missbrukare.
Förutom gråstensmetoden läste jag om ett smart förhållningssätt,
att låtsas att narcissisten är en besvärlig hotellgäst och jag är receptionisten på hotellet. Receptionisten är artig och trevlig, men på ett ytligt och professionellt sätt. Och framför allt gör hon allt i sin yrkesroll, hon tar aldrig något personligt. "Jaha, är det för varmt på rummet, det var tråkigt att du tycker det, jag ska meddela vaktmästaren." Narcissisten lever nämligen på att skapa drama och få reaktioner för att därmed kunna stjäla energi från andra, det är därför du känner dig så ledsen och trött. Om han inte får de reaktioner han förväntar sig, och det förväntade dramat inte uppstår får han heller ingen energi. Det värsta du kan göra mot en narcissist är att genuint inte bry dig, vara helt likgiltig. Men det är väldigt svårt, speciellt om man fortfarande lever ihop med honom.
Det är svårt att lämna en narcissist, eller ett dysfunktionellt förhållande öht, men jag tycker att du ska börja planera för det redan nu, väl medveten om att det kan ta tid. Ställ dig i bostadskö, alternativt ta reda på om du kan köpa ut din man ur ert gemensamma boende om ni äger er bostad. Eller kanske tvinga fram en försäljning av ert ev ägda boende, så du får hälften av vinsten att lägga som kontantinsats på ett billigare boende?
Ska du spara fuck off-pengar måste du spara dem så att din man inte vet om det och i kontanter på ett ställe han inte känner till. Alla tillgångar på bankkonton och i fonder ska nämligen ingå i bodelningen efter skilsmässan, och det skulle ju kännas surt att ge hälften av pengarna till honom!