• Anonym (;()

Tror min man är narcisst. Hur bemöter jag honom? Känner mig ofta nedtryckt ;(

Har länge försökt förstå vad som driver min man att vara småelak ofta, komma med antydningar och gliringar utan att säga det på ett öppet elakt sätt. Känner mig ofta ledsen, har en klump i magen och gör allt för att han ska vara nöjd. Ibland är han fantastisk och höjer mig och barnen till skyarna. Sen kommer nåt han tycker vi slarvat med eller vart nonchalanta med. Då kan han bli kall, hitta massa anledningar att ha rätten att nästan härska och påpeka massa saker vi borde göra.

Han har ju ofta rätt i sak att man ska hjälpas åt men sättet han driver igenom det mesta är inte trevligt att leva med. Blir ofta rosenrasande på honom när han håller på och det låter som det är jag som är arg. Men han triggar mig till vansinne. Har aldrig fel, ber ytterst sällan om ursäkt. Det är ju inte hans fel. Hur bemöter jag honom? Går det ens? Har funderat åtskilliga gånger på att gå men klarar det inte. Känns som han har mig i sitt grepp. Sen är han ju positiv och glad vissa dagar. Då backar jag för att sen bli ledsen om o om igen.

Nån med tips?

• Svar på tråden Tror min man är narcisst. Hur bemöter jag honom? Känner mig ofta nedtryckt ;(
  • Ascendere

Lämna honom, tro mig, det är inte värt det. Lägg din energi på något annat, du kommer inte att kunna ändra på honom. 

• Anonym (Narcoffer)

Jag ska i väg och jobba, så jag skriver bara lite kort. Jag kan ju inte heller sätta någon diagnos på din man, men nu utgår jag från att du har rätt och att han faktiskt är en narcissist.

Du tar skada av ert förhållande. Lite i taget kommer du att förändras, tills han har lyckats knäcka dig helt.
    Era barn tar skada. Han förstör deras självkänsla och självförtroende.
    Din man älskar dig inte och inte era barn heller.
    Om du går och begär skilsmässa, då är det risk för att barnen måste vara hos din man. Utan beskydd från dig. Det kan vara ännu värre för dem, så just nu sitter du i en rävsax.

De goda nyheterna är att det finns sätt att överleva. Det finns en metod som kallas Grey Stone. Den går ut på att när du har med din man att göra, så ska du vara tråkig. Var som en tråkig grå sten. Uttryckslös, inga åsikter, inga känslor. Vad han än säger och gör, så reagerar du inte. Svara "Jaha, du tycker det?" eller "Jag förstår att du är arg, om du tycker så där". Svara som en professionell lyssnare. Humma lite och uttryck inga egna känslor.

Han ser alltid till vad som är bäst för honom. Av dig vill han antagligen ha sex, han vill ha mat, service och någon som tar hand om barnen. När han ha tråkigt vill han ha underhållning. Då drar han i gång något och njuter sedan av dina utbrott av ilska eller att du blir ledsen.

Barnen måste också överleva. Det gör de om du alltid går emellan och håller dem i från din man så mycket som möjligt. Du måste också ge dem mycket uppmuntran och beröm för att kompensera för pappans kritik. Han vill ha andra saker från barnen. De kan inte göra så mycket rent praktiskt, men han kan skryta med dem inför andra. Så länge de är vackra, friska, rena, väluppfostrade och har talang inom någon sport eller annat som din man tycker är viktigt, så kommer han att behandla dem relativt väl. Den som faller i genom inom något område är det synd om. Då måste du finnas där.

Den dag då barnen är tillräckligt stora för att slippa vara hos sin pappa, då kan du ta ut skilsmässa. Direkt. Spara pengar inför den dagen, för du och barnen kommer att behöva terapi.

• Anonym (Narcoffer)

Kunskap är makt. Här är en spellista med information. Det finns mycket skit på Youtube, men det finns mycket bra också.

• Anonym (;()

Tack för svar. Det uppskattas!

Ascendere: nej det känns faktiskt så. Som det inte går förändra honom :(

Anonym narcoffer: låter på pricken som min man med ett undantag. Jag vet att han älskar sina barn mest av allt även om han visar det på ett konstigt sätt ibland. Ska kika på länken :)

• Anonym (f d medberoende)
    Anonym (;() skrev 2019-10-31 09:53:08 följande:

Hur bemöter jag honom? Går det ens? Har funderat åtskilliga gånger på att gå men klarar det inte. Känns som han har mig i sitt grepp. Sen är han ju positiv och glad vissa dagar. Då backar jag för att sen bli ledsen om o om igen.

Nån med tips?

Du har fått många bra tips av Narcoffer!

För 4 år sen var jag där du är idag, det tog ungefär ett år från det att jag första gången tänkte "skilsmässa" tills jag faktiskt sparkade ut mannen och skickade in skilsmässopappren. 
    Jag läste massor (privatsurfade på gemensamma datorn när mannen inte var hemma), bl a här på Familjeliv. Ville lära mig alltalltallt om narcissism och hur man gör sig fri och överlever efteråt. Jag insåg att jag var medberoende till hans störda beteende, precis som man kan vara till en missbrukare.
    Förutom gråstensmetoden läste jag om ett smart förhållningssätt, att låtsas att narcissisten är en besvärlig hotellgäst och jag är receptionisten på hotellet. Receptionisten är artig och trevlig, men på ett ytligt och professionellt sätt. Och framför allt gör hon allt i sin yrkesroll, hon tar aldrig något personligt. "Jaha, är det för varmt på rummet, det var tråkigt att du tycker det, jag ska meddela vaktmästaren." Narcissisten lever nämligen på att skapa drama och få reaktioner för att därmed kunna stjäla energi från andra, det är därför du känner dig så ledsen och trött. Om han inte får de reaktioner han förväntar sig, och det förväntade dramat inte uppstår får han heller ingen energi. Det värsta du kan göra mot en narcissist är att genuint inte bry dig, vara helt likgiltig. Men det är väldigt svårt, speciellt om man fortfarande lever ihop med honom.
    Det är svårt att lämna en narcissist, eller ett dysfunktionellt förhållande öht, men jag tycker att du ska börja planera för det redan nu, väl medveten om att det kan ta tid. Ställ dig i bostadskö, alternativt ta reda på om du kan köpa ut din man ur ert gemensamma boende om ni äger er bostad. Eller kanske tvinga fram en försäljning av ert ev ägda boende, så du får hälften av vinsten att lägga som kontantinsats på ett billigare boende?
    Ska du spara fuck off-pengar måste du spara dem så att din man inte vet om det och i kontanter på ett ställe han inte känner till. Alla tillgångar på bankkonton och i fonder ska nämligen ingå i bodelningen efter skilsmässan, och det skulle ju kännas surt att ge hälften av pengarna till honom!
  • Anonym (f d medberoende)
    SandraEriksson92 skrev 2019-10-31 13:30:13 följande:

Du är med honom därför att...?

Och du svarar i tråden för att...?
  • Anonym (Narco)

Oj. SPRING!!!

Om du vill komma ur detta med hälsan i behåll så planera din flykt för allt i världen. En narcissist har ingen empati. Det kan de inte hjälpa, det är en psykisk sjukdom.

Det enda rätta är att rädda dig och din barn.

För att bli av med en narcissist måste du spela på hans ego. Du får säga att du inte älskar honom mer, även om du gör det. Annars släpper han aldrig dig. Hans ego är det viktigaste för honom. Lyckas du göra en spricka i hans ego så släpper han dig, annars manipulerar han dig tills inget finns kvar.

För att vara sams med en narcissist är det smicker, smicker och åter smicker. Men det orkar man inte länge eftersom han skyller allt på dig eller andra. Han gör aldrig fel eller misstag. Har aldrig ångest över något.

Det går inte att leva med en narcissist och vara lycklig. Förr eller senare bryter han ner dig.

• Anonym (;()
    Anonym (f d medberoende) skrev 2019-10-31 13:26:26 följande:

Du har fått många bra tips av Narcoffer!

För 4 år sen var jag där du är idag, det tog ungefär ett år från det att jag första gången tänkte "skilsmässa" tills jag faktiskt sparkade ut mannen och skickade in skilsmässopappren. 

Jag läste massor (privatsurfade på gemensamma datorn när mannen inte var hemma), bl a här på Familjeliv. Ville lära mig alltalltallt om narcissism och hur man gör sig fri och överlever efteråt. Jag insåg att jag var medberoende till hans störda beteende, precis som man kan vara till en missbrukare.

Förutom gråstensmetoden läste jag om ett smart förhållningssätt, att låtsas att narcissisten är en besvärlig hotellgäst och jag är receptionisten på hotellet. Receptionisten är artig och trevlig, men på ett ytligt och professionellt sätt. Och framför allt gör hon allt i sin yrkesroll, hon tar aldrig något personligt. "Jaha, är det för varmt på rummet, det var tråkigt att du tycker det, jag ska meddela vaktmästaren." Narcissisten lever nämligen på att skapa drama och få reaktioner för att därmed kunna stjäla energi från andra, det är därför du känner dig så ledsen och trött. Om han inte får de reaktioner han förväntar sig, och det förväntade dramat inte uppstår får han heller ingen energi. Det värsta du kan göra mot en narcissist är att genuint inte bry dig, vara helt likgiltig. Men det är väldigt svårt, speciellt om man fortfarande lever ihop med honom.

Det är svårt att lämna en narcissist, eller ett dysfunktionellt förhållande öht, men jag tycker att du ska börja planera för det redan nu, väl medveten om att det kan ta tid. Ställ dig i bostadskö, alternativt ta reda på om du kan köpa ut din man ur ert gemensamma boende om ni äger er bostad. Eller kanske tvinga fram en försäljning av ert ev ägda boende, så du får hälften av vinsten att lägga som kontantinsats på ett billigare boende?

Ska du spara fuck off-pengar måste du spara dem så att din man inte vet om det och i kontanter på ett ställe han inte känner till. Alla tillgångar på bankkonton och i fonder ska nämligen ingå i bodelningen efter skilsmässan, och det skulle ju kännas surt att ge hälften av pengarna till honom!

Tack för svar. Var han också trevlig och helt normal emellanåt? Det är ju de tillfällena jag backar lite och tänker att det va nog inte så farligt. Sen kommer det igen..
  • Anonym (;()
    Anonym (Narco) skrev 2019-10-31 13:46:42 följande:

Oj. SPRING!!!

Om du vill komma ur detta med hälsan i behåll så planera din flykt för allt i världen. En narcissist har ingen empati. Det kan de inte hjälpa, det är en psykisk sjukdom.

Det enda rätta är att rädda dig och din barn.

För att bli av med en narcissist måste du spela på hans ego. Du får säga att du inte älskar honom mer, även om du gör det. Annars släpper han aldrig dig. Hans ego är det viktigaste för honom. Lyckas du göra en spricka i hans ego så släpper han dig, annars manipulerar han dig tills inget finns kvar.

För att vara sams med en narcissist är det smicker, smicker och åter smicker. Men det orkar man inte länge eftersom han skyller allt på dig eller andra. Han gör aldrig fel eller misstag. Har aldrig ångest över något.

Det går inte att leva med en narcissist och vara lycklig. Förr eller senare bryter han ner dig.

Det stämmer så bra det du skriver. Jag får läsa på mer om detta. Tack för svar.
Svar på tråden Tror min man är narcisst. Hur bemöter jag honom? Känner mig ofta nedtryckt ;(