• Thu 31 Oct 2019 13:32
    1205 visningar
    0 svar
    0
    1205

    Flytta till Bryssel med familj

    Hej!

    Vår familj planerar att flytta till Bryssel i början av 2020. Min man ska arbeta och jag planerar att vara hemma tills yngsta barnet är ca tre år. Barnen är vid flytt ca fyra månader och fem år. Tanken är att äldsta barnet ska börja förskolan (som jag förstått benämns som skola?) till hösten.

    Jag har några funderingar för att göra tiden i Bryssel så bra som möjligt för barnen, och kanske framförallt största barnet som troligen kommer att gå i kommunal skola där. Vill gärna ge henne möjlighet att lära sig åtminstone behjälplig franska under de första månaderna där för en så smidig introduktion till skola och kompisar som möjligt. Hon talar svenska och engelska men ingen franska alls än så länge. Jag har tidigare läst franska men talar inte flytande.

    Vi tittar på bostad i både centrum och utanför, t ex Waterloo som verkar väldigt trevligt. Vi vill gärna bo lite utanför centrum med trädgård etc men är inte främmande för att bo i stan om barnen (och jag) får lättare att hitta aktiviteter och träffa kompisar där.

    Så, det jag egentligen vill fråga är om ni har några tips? Ställen att bo på, aktiviteter, hur det är att leva och bo med familj i Belgien etc? Har sett att svenska kyrkan har lite aktiviteter men verkar vara svårt att kombinera barnens båda åldrar vid ett tillfälle där. Finns det öppna förskolor? Finns det andra hemmamammor att umgås med? Som jag förstått det börjar många barn i barnomsorg väldigt tidigt i Belgien?

    Tacksam för alla svar! :)

Svar på tråden Flytta till Bryssel med familj