• Selmans

    Är detta en bra ränta?

    Hej!

    Har blivit erbjuden att binda mina bolån (3,5msek) på 10 år med en ränta på 1,19%. Är det ett bra erbjudande? Känns läskigt med 10 år. Hade du gjort det?

  • Svar på tråden Är detta en bra ränta?
  • nnnnnnnn

    Det låter som en bra ränta, men ser man bakåt i tiden har det lönat sig att ha rörlig ränta under väldigt lång tid.


    Jag hade nog funderat på hur hög ränta man klarar av att få. Sen kollat bakåt hur räntorna sett ut historiskt.
    I början på 90-talet låg rörliga (3mån räntan) på 15-25 %. Men efter det har den ofta pendlat mellan 3 % och 5%.
    Så tänk att ni får 5% i ränta, då blir månadskostnaden väldigt mycket högre jämfört med 1,19%. Istället för ca 3 500 kr/mån så får ni då ca 14 600 kr/mån.
    Så bind räntan och lägg in mellanskillnaden i extra amortering, så är ni beredda på en högre månadskostnad när bindningstiden är över. Och då har ni betalat av en hel del extra, så ni drabbas ändå inte lika mkt av eventuell höjning av räntan. För då har ni betalat av ca 1,3 miljoner extra jämfört med vanliga amorteringen.
    Man kan ju också tänka sig att enbart amortera av 14 600 kr/mån och strunta i att lägga på den vanliga amorteringen, eftersom lånet kommer ha minskat till 2,2 miljoner efter 10 år och är 5% ränta "bara" ca 11 000 kr/mån, så då är man ju van vid den kostnaden. Kanske räcker det då att betala några få tusen i amortering och behålla sin utgiftsnivå?



     

  • Finansen7

    En så lång löptid som 10 år kan få andra effekter. Vill ni sälja inom 10 år är lånet bundet. Antingen måste ni ta med er lånet till ny bostad, köparen av er bostad ta över lånet eller att ni betalar ränteskillnad för att lösa det i förtid.
    10 år är lång tid i min värld. Det längsta jag bundet ett huslån är 2 år.

  • Överste Senap

    Är du säker på att lånet inte kan behöva lösas i förtid?

    Kan bli dyrt i så fall. 10 år är en väldigt lång bindningstid.

  • Selmans

    Tack ni som svarat! Det är just 10 år jag tvekar på. Nu tror jag ju att vi kommer bo kvar här i 10 år, eller någon annanstans där vi behöver lån. I värsta fall: är det en tillräckligt bra ränta för att någon skulle vilja ta över i framtiden? Osannolikt att det blir lägre?

    Alternativet är ju kortare tid. Räntan gäller oavsett längd så jag kan ju välja 3 eller 5 år. Men kanske kommer vi ångra oss om 5 år när lånen är dyrare?

  • nnnnnnnn
    Selmans skrev 2019-10-31 19:50:47 följande:
    Tack ni som svarat! Det är just 10 år jag tvekar på. Nu tror jag ju att vi kommer bo kvar här i 10 år, eller någon annanstans där vi behöver lån. I värsta fall: är det en tillräckligt bra ränta för att någon skulle vilja ta över i framtiden? Osannolikt att det blir lägre?
    Alternativet är ju kortare tid. Räntan gäller oavsett längd så jag kan ju välja 3 eller 5 år. Men kanske kommer vi ångra oss om 5 år när lånen är dyrare?
    Kommer ni ångra att ni bundit till 10 år?
    Om du gissar Ja, bind kortare och ångra inte det även om det visar sig vara en nit.
    Om du gissar Nej, bind 10 år och ångra det inte även om det visar sig vara en nit.

    För om man ska gå och ångra att man gjorde det ena eller andra, så kommer man aldrig må bra. Men om man accepterar att detta var det smartaste valet just nu => så har man ingen anledning att ångra sig även om det kanske inte var smartaste draget på sikt (när man har mer info som man absolut inte kan förutse nu).
Svar på tråden Är detta en bra ränta?