• Thu 31 Oct 2019 18:45
    522 visningar
    5 svar
    5
    522

    Kanske PCOS?

    Hej,

    Var idag hos gynekologen första gången någonsin (ja en skam när man är 28....) dock tagit cellprov!

    Vi har försökt bli gravid i ca 10 månader så tänkte att det är nog bra att kolla upp detta. Har en cykel på 27-35 dagar - så ganska regelbunden fast endå inte. Har även natural cycel som bekräftat ägglossning men kanske inte stämmer?

    Upptäckte på gyn idag att jag har mellan 12-17 äggblåsor på varje äggledare, toppen tänkte jag tills jag fick höra att normalt är 5-7 och detta kan vara anledningen till att jag inte blivit gravid. Ska nu ta blodprov en vecka efter ÄL och sen tid igenom om typ en månad.

    Vad händer? Vad gör man? Kan man bli gravid naturligt? Känner mig trött och hjälplös. Alla andra blir gravida och med 6 syskonbarn på 2 syskon kändes det som det inte skulle vara några problem, naivt...

  • Svar på tråden Kanske PCOS?
  • Tue 5 Nov 2019 21:02
    #1

    Hej. Kul att läsa om folk som testat Letrozol så nyligen.

    Slutade själv med p-piller vid årskiftet och man tror ju att saker ska funka normalt. Fick mens i 4mån dock väldigt olika längd. Månad 5 fick jag mens i 3v och sen försvann mensen helt i 2,5månad. Tog då hjälp och fick utskrivet provera och fick blödning på dag 7. Äter nu första kur med Letrozol och har bokat UL dag 13. Hoppas på att äggblåsan växer som beskrivet. Dock funderar jag på det här andra preparatet som många nämner nått på ?O? som hjälper kroppen släppa ägg. Bör man nämna det för läkaren eller tro att kroppen löser det av sig själv. Just nu är ju känslan mest jobbig att kroppen inte funkar som den ska och man vet inte om det ev innebär större problem. Pendlar mellan positiv och negativ känsla varje dag.

  • Wed 6 Nov 2019 09:53
    #2

    Hej,

    Jag har ännu inte prövat utan blivit ordinerad att ta ÄL-test varje dag för att efter jag fått ÄL ska jag ta blodprov för sedan ytterligare undersökning. Hur tycker du det har funkat? Så stressad över hela grejen, alla blir gravida och man själv har bara "problem" även fast det tydligen är väldigt vanligt. 

    Känns som man väntat så länge och sen ska behöva vänta ännu längre. Är L till för att få regelbunden mens eller för att få ÄL? Jag har hyfsat regelbunden mens 28-35 dagar så har iaf mens varje månad men nu ska man undersöka ifall jag har ÄL. 

  • Sun 10 Nov 2019 21:31
    #3

    Hej följer gärna här. Har försökt sen augusti 2018. Har också pcos 17 blåsor hade jag iaf på den ena sidan.

    Har tagit en omgång letrozol som ej hjälpt och ska imorgon börja på nästa kur med dubbel dos. Får se om det tar sig.

  • Mon 11 Nov 2019 13:52
    #4

    Har du jätte oregelbunden mens? Jag ska tillbaka till gyn 28/11 och antar då att jag kommer få något för att stimulera ÄL. 

    Känns tungt att behöva vänta ett år till som jag förstått det är väntetiden på IVF.

  • Mon 11 Nov 2019 20:39
    #5
    S9191 skrev 2019-11-11 13:52:08 följande:

    Har du jätte oregelbunden mens? Jag ska tillbaka till gyn 28/11 och antar då att jag kommer få något för att stimulera ÄL. 

    Känns tungt att behöva vänta ett år till som jag förstått det är väntetiden på IVF.


    Hej igen!

    Jag har mens några ggr om året. Ibland kan det gå ett halvår emellan

    Okej. Ja förmodligen kommer du få det! Jag ska till min gyn/fertilitetsutredare innan helgen den 23/24 nov. Se om några äggblåsor har mognat.
Svar på tråden Kanske PCOS?