• Anonym (Kendra)

    Hur muntra upp förlamad vän?

    En vän, inte nära direkt, men ändå någon som jag bryr mig, råkade ut för en olycka i början av sommaren. Svävade mellan liv och död ett tag men är nu stabil.
    Han ligger i sin säng, just nu på korttidsboende innan man bestämmer om han ska in på annat boende eller hem till sin lgh med assistenter.

    Han är förlamad från nacken och ner, kan inte prata eller svälja själv! Han andas och kan röra på ögonen, lite grann på huvudet.

    Vi är som sagt inte så nära vänner, men jag vet att han inte har några anhöriga som kan hälsa på och jag jobbar i närheten av boendet där han är nu. Så därför bestämde jag mig för att gå in och säga hej till honom härom dagen.

    Blev ett kort besök då det är svårt att veta vad man ska prata om eller berätta för en förlamad kille som inte kan svara tillbaks!

    Märkte ändå att han blev glad att jag kom dit och att han blev ledsen när jag sa att jag skulle gå då en tår rann nerför kinden. (Och jo jag storbölade också, men först när jag kom ut till bilen).
    Så tror att det betydde något för honom att jag besökte på honom, och jag vill därför göra det igen!

    Men vad ska man snacka om? Och vad kan man göra för att lätta upp hans vardag? 

  • Svar på tråden Hur muntra upp förlamad vän?
  • AniieeHär

    Läs för honom. Helt ärligt. Om du vet vad han gillar för slags litteratur är det ju lätt annars kanske du kan luska lite eller fråga rent ut och se om ni kan kommunicera er fram till något. Sedan kan ni ha bokklubb, prata om böckerna ni läser och teorisera och spekulera. Det gör inget om bara du kan prata.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Kendra)
    AniieeHär skrev 2019-10-31 23:43:45 följande:

    Läs för honom. Helt ärligt. Om du vet vad han gillar för slags litteratur är det ju lätt annars kanske du kan luska lite eller fråga rent ut och se om ni kan kommunicera er fram till något. Sedan kan ni ha bokklubb, prata om böckerna ni läser och teorisera och spekulera. Det gör inget om bara du kan prata.


    Jättebra idé!
  • Anonym (Bilder?)

    Gjorde samma med en person som inte jag var så nära, men som behövde sällskap. Vi tittade på bilder, men han hade en koppling till dem, så kanske blir svårare för er? Men kanske du kan fundera ut lite roliga youtube-klipp som ni kan titta på tillsammans eller liknande?

  • Anonym (My)

    Om han kan röra på ögonen och blinka kan du ju börja kommunicera med han genom att han tex blinkar en gång för ja och två gånger för nej eller tittar åt ett håll för ja och ett annat för nej. Då kan ni ju kommunicera om du säger ja och nej frågor och på så vis få reda på vad han vill att ni gör.

  • MeandHim

    Åh vad fint gjort av dig! Tror nog han blev överlycklig.

    Min bror blev halvsidesförlamad då han krossade skallen

    I en arbetsolycka. Han kan fortfarande prata, osv och lärde sig även gå igen. Men på sjukhuset besökte vi honom ofta, köpte med pizza istället för sjukhusmat godis, tidningar, tog med tv-spel osv. Allt för att göra det så ?normalt? som möjligt då han fullkomligt avskyr sjukhus. Så se en film eller på tv, skratta, läs en tidning eller kolla youtube som nån sa. Prata gamla minnen och bara finnas där för honom :)

  • Sariah

    Vilket bra initiativ av dig! Verkligen!

    Om han inte har nån familj så har han heller ingen som kämpar för hans rättigheter. Det första jag hade gjort hade varit att prata med personal på korttidsboendet om att de i vårdplaneringen ska ta upp att han snabbt behöver en sån där dator som kan läsa av ögonrörelser så han kan kommunicera. Det gör att han inte behöver vara så instängd i sig själv med alla de hemska tankar och ångesten efter en sån olycka.

    Usch vad livet är orättvist. Tur att han har dig!

  • Anonym (Rehab)

    Jag har jobbat med ryggmärgsskadade på rehab. De var förlamade från nacken ner. Man lär sig att prata på efter hand. Jag kunde prata om precis allt med dom, samtidigt tränade vi rörelser och kämpade tillsammans.

    Nu vet jag inte vad för korttidsboende han ligger på men det finns rehab som är riktigt bra där de får träna med fysioterapeut 8-16 varje dag. Har han inga anhöriga som kan kämpa för honom så kan du försöka få ett tecken från honom ifall han vill själv. Där jag arbetade åkte alla hem med känsel i armarna. Från att ha varit helt förlamade till att kunna sitta upp och skriva på en dator. Det kan ta allt ifrån ett pr veckor till månad beroende på skadan samt hjälpen de får.

  • Anonym (anonym)

    Hjälp honom att fixa en handikapp anpassad dator också som man styr med ögonen, det finns såna.
    Om han kan surfa på webben när han är själv och har tråkigt så kommer livet att bli så mycket bättre.

    Det första jag kom att tänka på om jag själv skulle vara förlamad är att det aldrig mer blir sex och jag kan ju inte ens ta saken i egna händer.

    Ett handtag så att säga skulle göra gott.
    Eller massage på kroppen.
    Om han fortfarande har känsel kvar i själva kroppen.

    Var fysisk, stryk hans kinder och håret. Den närheten kommer att göra mycket.

  • Anonym (Kendra)
    Anonym (Rehab) skrev 2019-11-03 09:32:58 följande:

    Jag har jobbat med ryggmärgsskadade på rehab. De var förlamade från nacken ner. Man lär sig att prata på efter hand. Jag kunde prata om precis allt med dom, samtidigt tränade vi rörelser och kämpade tillsammans.

    Nu vet jag inte vad för korttidsboende han ligger på men det finns rehab som är riktigt bra där de får träna med fysioterapeut 8-16 varje dag. Har han inga anhöriga som kan kämpa för honom så kan du försöka få ett tecken från honom ifall han vill själv. Där jag arbetade åkte alla hem med känsel i armarna. Från att ha varit helt förlamade till att kunna sitta upp och skriva på en dator. Det kan ta allt ifrån ett pr veckor till månad beroende på skadan samt hjälpen de får.


    Han har en grej i halsen som hjälper honom att svälja. Enligt läkaren så måste han ha den hela tiden för att inte kvävas av sin egen saliv, därför så har de inte kunnat talträna honom.
  • Anonym (H)

    Åh, blir så jävla rörd över att du verkar vara så omtänksam! Fortsätt hälsa på honom, läs för honom, titta på någon serie ihop eller på någon film. Tänk ut saker under veckorna som du kan berätta för honom för att fylla ut samtalen. Du är en fin vän!

  • Anonym (Kendra)
    Anonym (H) skrev 2019-11-04 08:02:50 följande:

    Åh, blir så jävla rörd över att du verkar vara så omtänksam! Fortsätt hälsa på honom, läs för honom, titta på någon serie ihop eller på någon film. Tänk ut saker under veckorna som du kan berätta för honom för att fylla ut samtalen. Du är en fin vän!


    Som han ligger nu är väl mardrömmen för de flesta, inklusive mig själv! Så kan jag göra något för att underlätta eller muntra upp honom så vill jag ju göra det.
    Han har inga jättenära vänner, vissa som han i och för sig umgåtts med betydligt mer än med mig, men som tycker att det är för jobbigt att besöka honom!
  • Anonym (Rehab)
    Anonym (Kendra) skrev 2019-11-04 07:54:49 följande:

    Han har en grej i halsen som hjälper honom att svälja. Enligt läkaren så måste han ha den hela tiden för att inte kvävas av sin egen saliv, därför så har de inte kunnat talträna honom.


    Han har en trach som dom får suga slem ur hela tiden. Den tar dom bort så småningom troligtvis.

    Det ser väldigt obehagligt ut och det är svårt med hygien. Att du inte visar avsky utan faktiskt omtanke gör mycket för honom. Prata bara på om vad som helst. Och läs av hans uttryck ifall det uppskattas eller är dags att byta ämne.
Svar på tråden Hur muntra upp förlamad vän?