• Anonym (Orolig)

    Kan en vara allergisk mot alkohol?

    Någon som vet ifall det förekommer allergi mot alkohol?

    Blir inte klok på det jag upplevt det senaste. Försöker hitta information men finner bara att den asiatiska populationen drabbas och jag är inte asiat.

    Har alltid varit sparsam med alkohol. Kan beställa ett glas i sociala sammanhang men känner bara efter någon liten smutt att något blir fel. Jag svullnar i svalget och slemhinnorna i näsan blir jättekonstiga. Tungan blir röd och sväller till dubbel storlek och även om jag bara tagit en liten smutt får jag svårt att prata när tungan tjocknar och svalget påverkas. Jag låter liksom jättefull efter bara en pytteliten smutt.

    Jag är allergisk mot i princip allt som växer ute, nötter, vete, råg och korn. Finns en historik där jag reagerat flera gånger på Kåvepenin.

    Självklart kan jag avstå alkohol, jag ser det som ett ickeproblem då jag så sällan dricker och när jag väl gör det så är det pyttelite men jag upplever det märkligt att jag påverkas så kraftigt. Hade AW i onsdags. Liten zip på ett glas vitt vin. Samma symptom återkommer och de är kvar än. Som en långvarig allergisk reaktion. Tungan är fortfarande svullen och jag är så uppsvälld över näsa och ögon att jag ser konstig ut plus jag låter som att jag har världens förkylning.

  • Svar på tråden Kan en vara allergisk mot alkohol?
  • Fjäril kär

    Sulfit, histamin och färgämne finns ofta i alkohol och ja det är ju saker som man kan vara allergisk mot.

  • Anonym (Gladiator)

    Eh, hur tänker du nu egentligen? Tror du alkohol framställs av luft och ingenting? Det består till stora delar av det du radar upp som du är allergisk emot. Självklart att du får en reaktion på det då.

  • Amidina

    Japp, och som med många andra allergier så kan det leda till en såpass allvarlig reaktion att man dör (är dessutom en ganska vanlig allergi/överkänslighet hos vissa östasiatiska populationer).
    Kontakta vården med dina symptom, få en diagnos, och ge fan i att dricka. Eller bara hoppa de två första och kör på det sista. ;) 

  • Anonym (Orolig)
    Giftskåneman skrev 2019-11-01 09:39:21 följande:

    Japp, ett ex var det, kunde inte ens sova i samma rum som npn som druckit, fick stora utslag och andnöd


    Är du allvarlig eller driver du? När jag vistas bland berusade personer blir jag sjuk. Jag upplever samma symptom men om jag tex går ut på lokal blir jag lika sjuk som att vistas med någon som äter nötter. Trodde att jag överreagerade och inbillade mig. Det blir synliga utslag på hela kroppen.

    [quote=80002496][quote-nick]Anonym (Gladiator) skrev 2019-11-01 09:22:08 följande:[/quote-nick]Eh, hur tänker du nu egentligen? Tror du alkohol framställs av luft och ingenting? Det består till stora delar av det du radar upp som du är allergisk emot. Självklart att du får en reaktion på det då.[/

    Svårt att förklara. Dricker jag ÖL så läggs jag in. Kan inte ens kyssa någon som druckit öl eller cider eller åka i samma taxi. Men folk är så säkra på att jag överdriver. Det suckas över mig i personalrummet liksom.

    Men vin, från vindruvor. Det borde jag tåla. Äter jag vindruvor händer inget. Besökte ett bryggeri på en studieresa en gång och fick då utslag av tunnorna. Ungefär som att ha tagit på giftek
  • Anonym (Jasmime)

    Ja självklart.

    Vad tror du alkohol är gjort av?

    Allergi försvinner ju inte bara för att man förvandlar det till alkohol.

    Du är ju fortfarande laktosintolerant oavsett vad du förvandlar mjölken till för produkt. Du är fortfarande allergisk mot persikor även om du kokar saft av det. And so on...

  • Anonym

    Ja, en kan säkert vara det men det är inte vanligt. Kan hända att två eller tre också är det. Demon

  • Giftskåneman
    Anonym (Orolig) skrev 2019-11-01 09:52:26 följande:

    Är du allvarlig eller driver du? När jag vistas bland berusade personer blir jag sjuk. Jag upplever samma symptom men om jag tex går ut på lokal blir jag lika sjuk som att vistas med någon som äter nötter. Trodde att jag överreagerade och inbillade mig. Det blir synliga utslag på hela kroppen.

    [quote=80002496][quote-nick]Anonym (Gladiator) skrev 2019-11-01 09:22:08 följande:[/quote-nick]Eh, hur tänker du nu egentligen? Tror du alkohol framställs av luft och ingenting? Det består till stora delar av det du radar upp som du är allergisk emot. Självklart att du får en reaktion på det då.[/

    Svårt att förklara. Dricker jag ÖL så läggs jag in. Kan inte ens kyssa någon som druckit öl eller cider eller åka i samma taxi. Men folk är så säkra på att jag överdriver. Det suckas över mig i personalrummet liksom.

    Men vin, från vindruvor. Det borde jag tåla. Äter jag vindruvor händer inget. Besökte ett bryggeri på en studieresa en gång och fick då utslag av tunnorna. Ungefär som att ha tagit på giftek


    Är allvarlig
  • Anonym (Orolig)
    Giftskåneman skrev 2019-11-01 10:03:56 följande:

    Är allvarlig


    Tack. Vet du om det finns prover att ta för att säkerställa allergi mot just alkohol?
  • Giftskåneman
    Anonym (Orolig) skrev 2019-11-01 10:07:54 följande:

    Tack. Vet du om det finns prover att ta för att säkerställa allergi mot just alkohol?


    Vet inte men borde finbas ju.

    Hennes tidigare kille drack litet på fredagen, de hade sex på lördagen, hon sa det kändes som blåslampa när han sprutade och smärtan varade länge fast hon direkt sprang och duschade
Svar på tråden Kan en vara allergisk mot alkohol?