• Anonym (täppt från helvetet)

Trånga näsgångar -operation?

Hej!

Jag undrar om någon här har opererat era näsgångar för att de varit för trånga, svårt att andas, särskilt på nätterna?

Fått höra av min läkare att de kan göra en mindre operation med radiofrekvenser, och bränna bort lite av slemhinnan. Undrar om någon gjort det och hur ni mådde efteråt, biverkningar osv?

Är det obehagligt? Måste man vara sjukskriven, blöder osv?

Har inga polyper men blir helt blockerad fort jag lägger mig ner eller sitter i miljöer som är väldigt varma (element) tex. Testats för allergier som jag själv misstänker men inget som gett utslag på blodprover.

Enda som funkar är vanliga nässprayer som man inte får använda mer än 10 dgr, de med kortison har ingen som helst effekt.

• Svar på tråden Trånga näsgångar -operation?
  • Stoqpel

Jag har gjort just den behandlingen pga snarkproblem. Det tog ca 10 minuter, kändes absolut ingen smärta då läkaren började med att föra in två mindre trasor doppade i bedövningsmedel i vardera näsborre som fick stanna där ett par minuter innan de togs ut.

Sen visade han apparaten med två långa men tunna metallnålar och att han skulle sätta in de båda spetsarna i slemhinnan i näsan och trycka på en pedal som då aktiverade själva bränningen och han gjorde detta kanske 5-7 ggr i vardera näsborre.

Det kändes mest obehagligt att han rörde där inne i näsan, det är inte världens skönaste plats liksom, så jag var lite omtöcknad efteråt då jag spänt mig massor pga. nervositet för hur det skulle kännas.

Behandlingen hjälpte jättebra! Det tog dock ca 6 veckor med nässkölj 2-3 ggr per dag innan det blev bättre. Under denna tid var jag helt täppt av sårskorpor osv som bildas naturligt, så det krävdes lite tålamod.

Lycka till!

• Anonym (täppt från helvetet)
    Stoqpel skrev 2019-11-04 22:49:04 följande:

Jag har gjort just den behandlingen pga snarkproblem. Det tog ca 10 minuter, kändes absolut ingen smärta då läkaren började med att föra in två mindre trasor doppade i bedövningsmedel i vardera näsborre som fick stanna där ett par minuter innan de togs ut.

Sen visade han apparaten med två långa men tunna metallnålar och att han skulle sätta in de båda spetsarna i slemhinnan i näsan och trycka på en pedal som då aktiverade själva bränningen och han gjorde detta kanske 5-7 ggr i vardera näsborre.

Det kändes mest obehagligt att han rörde där inne i näsan, det är inte världens skönaste plats liksom, så jag var lite omtöcknad efteråt då jag spänt mig massor pga. nervositet för hur det skulle kännas.

Behandlingen hjälpte jättebra! Det tog dock ca 6 veckor med nässkölj 2-3 ggr per dag innan det blev bättre. Under denna tid var jag helt täppt av sårskorpor osv som bildas naturligt, så det krävdes lite tålamod.

Lycka till!

Tack för din utförliga beskrivning. Låter ju avancerat och ganska läskigt. Det som gör mig nervös är hur det känns efteråt och hur man mår. Ska nämligen iväg i anslutning til operationen. Kan man jobba, behöver man hjälp efteråt (har ingen i min närhet) Är också nervös för sårskorpor som du beskriver och att kunna andas ännu mindre under flera veckor än nu. Kan ju knappt sova.

Bör man göra det när man inte har något framför sig på ett bra tag?

• Anonym (Ninni)

Hej, 

Jag opererades för en kombination av trånga näsgångar och polyper orsakat av allergier. Kombinationen gjorde att jag hade konstant bihåleinflammation i flera år. Opererades med dagkirurgi där jag kom vid 8 och åkte hem vid 13. Däremellan hann jag sövas och opereras. De tog bort polyperna, hyvlade ner slemhinnorna och öppnade upp gångarna till samtliga bihålor. Sen penslades en gel i näsan som fungerade som "plåster" över de öppna sårytorna. Gelen löstes upp av sig själv vid nässköljningarna som man gjorde som eftervård hemma. Andades otroligt bra när jag vaknade och hade ingen som helst smärta. Bästa jag gjort. Kommer så småningom att behöva göra om operationen då jag är allergisk mot mycket och slemhinnorna "bygger upp" över tid. Fyra år sen nu och andas fortfarande jättebra. 
    En fråga angående de kortisonsprejer du fått. Är det nasonex? Den hjälpte absolut ingenting för mig och känner fler där den är verkningslös, gjorde mig snarare tätare i näsan. Flutikason däremot kan jag rekommendera varmt den gör sitt jobb. När jag kommer till en ny läkare vill de alltid byta till nasonex (jag ska spreja kortison för att hålla slemhinnorna i schack och förlänga tiden tills nästa operation) jag måste hänvisa till att de ska läsa min journal och bevisad nolleffekt av nasonex för att de ska skriva ut den dyrare flutikasonen.  

Hoppas min lilla historia hjälpte något trotts att vi inte har exakt samma grundproblem

• Stoqpel

Du kan jobba direkt efteråt, inget konstigt med mitt mående, jag tog det lugnt och kände efter precis efteråt, 10-15 minuter, sen körde jag hem och gjorde första nässkölj bara.

Jag minns att jag fick andas rätt mycket genom munnen dessa veckor efteråt, men absolut inger illamående eller liknande efterspel. De så i princip att jag bara skulle skölja så ofta det gick, så näsan hölls tom och ren, och kunde läka.

En annan behandling jag nyss gjort heter NoseLase där man gör liknande men med laser, som tog ca 10 minuter och kräver inget nässkölj, och ingen eftervård alla egentligen, men den fick jag bekosta själv, ca 4000 kr.

Ett tips är att alltid skölja näsan som en del av daglig rutin även längre fram, det gör underverk för näsan

Svar på tråden Trånga näsgångar -operation?