Anonym (RLS) skrev 2019-11-01 16:05:50 följande:
Tack för dina svar, ja jag var hos neurolog plus gjorde två sömnstudier en hemma och en på sjukhuset. Neurologen rekommenderade först benzo men det sa jag tvärnej till, helt sjukt att ta benzo varje dag om det troligen beror på järnbrist. Hon skrev då ut Gabapentin och järntabletter och att vänta 6 månader och se om järnet gick upp. Har tagit järntabletter nu i 6 månader utan att järnet gått upp märkvärdigt, då vill dom nu göra infusioner istället. Hon sa om det inte fungerar är Levo-dopa en annan medicin att prova. Vill helst inte det, alla dessa mediciner för RLS är väldigt beroendeframkallande och har många biverkningar. En annan sak hon rekommenderade var vitamin D. Om man har RLS har man helt andra referensvärden på järn och vitamin D. Ferritinet ska vara över 100 (vilket är nästan omöjligt för mig, kan knappt få över 30 med järntabletter) och vitamin D ska vara över 50. Jag hoppas mina symptom går bort när jag får upp vit D och järn. Mitt vit D var 28 sist efter att ha tagit 125 mcg/dag i 6 månader så det kommer ta tid.
Ska prova stödstrumpor och is, tack för dom tipsen!
Hm jag hade under 10 i järnvärde själv en gång i tiden!
Har även haft kraftig vitamin d-brist enligt normala referenser, men min neuro har bara informerat om det med järn. Infusioner har hon aldrig förslagit, har hört det är smärtsamt som attan dock.
Benso och gabapentin och lyrica är mediciner jag helst håller mig borta från. Har hört att l-dopa ger symptom på dagen istället efter ett tag, så känns lite tveksamt, men hade nog provat om jag fick.