• Anonym (Hjälp)

Kvalsterallergi någon med erfarenheter?

Jag har varit extremt täppt och haft lite kliande ögon och näsa de senaste månaderna, jag trodde stenhårt att det berodde på mina katter men idag ringde läkaren mig och sa att det var kvalster jag inte tålde. Vad ska jag tänka på nu?

Hur bra är kvalsterskydd? Det skulle gå på 4000 om jag vill ha på både madrass, täcken och kuddar (kollade på sovtex) jag tänkte att jag kunde börja med madrass och kuddar (kostar 1500) behöver jag köpa ny kuddar och täcken? Hur är det med sängkläderna? Jag har inget emot att köpa nya kuddar men ska allt bytas ut blir det en förmögenhet. 

Min säng är ca 8-9 månader gammal. 

• Svar på tråden Kvalsterallergi någon med erfarenheter?
  • Anonym (Allt)

Kvalster finns överallt där det finns damm så precis överallt alltså. Att då byta sängkläder och tro att man sen är skyddad är ju bara trams. Jag var väldigt allergisk mot damm som barn. Mamma vädrade mina sängkläder varje dag, dammsög ofta, dammtorkade, våttorkade golven, dammade mattor. Det är det viktigaste.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Allt) skrev 2019-11-01 16:06:07 följande:

Kvalster finns överallt där det finns damm så precis överallt alltså. Att då byta sängkläder och tro att man sen är skyddad är ju bara trams. Jag var väldigt allergisk mot damm som barn. Mamma vädrade mina sängkläder varje dag, dammsög ofta, dammtorkade, våttorkade golven, dammade mattor. Det är det viktigaste.

Läs gärna mitt inlägg, jag pratar om kvalsterskydd, googla på det, det är inte samma som sängkläder.
  • Anonym (Allt)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-11-01 20:43:16 följande:
    Läs gärna mitt inlägg, jag pratar om kvalsterskydd, googla på det, det är inte samma som sängkläder.
    Spelar ju ingen roll- kvalster finns precis överallt. Du blir inte av med dom pga nåt kvalsterskydd. Bara ett påfund för att sälja.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Allt) skrev 2019-11-02 14:12:57 följande:
    Spelar ju ingen roll- kvalster finns precis överallt. Du blir inte av med dom pga nåt kvalsterskydd. Bara ett påfund för att sälja.
    Inte enligt Astma- och allergiförbundet och jag litar mer på dem än på dig. 
  • Anonym (Tvättarn)

Jag tvättar mina sängkläder i 90 grader en gång i veckan. Hjälper mig väldigt mycket. Samtidigt som sängkläderna tvättar dammsuger och moppar jag golvet i sovrummet.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Tvättarn) skrev 2019-11-02 22:53:22 följande:

Jag tvättar mina sängkläder i 90 grader en gång i veckan. Hjälper mig väldigt mycket. Samtidigt som sängkläderna tvättar dammsuger och moppar jag golvet i sovrummet.

Tack för tipset!
  • silhuett
    Anonym (Allt) skrev 2019-11-01 16:06:07 följande:

Kvalsterallergi och dammallergi är inte samma sak. Kvalster finns främst i tjocka textilier och stoppning, och mest utsätts man för det i sängen då man spenderar mycket tid av dygnet där. Att dammsuga och våttorka golv för ingen skillnad avseende kvalsterallergi.

Till TS, kvalsterskydden är så täta att de ska släppa igenom näst intill ingenting, eget väg jag har läst. Så det borde inte göra någon skillnad hur gamla täcken, madrass och kuddar är. Själv har jag dock inte köpt några skydd utan tar medicin.
  • Anonym (Hjälp)
    silhuett skrev 2019-11-05 16:34:46 följande:
    Kvalsterallergi och dammallergi är inte samma sak. Kvalster finns främst i tjocka textilier och stoppning, och mest utsätts man för det i sängen då man spenderar mycket tid av dygnet där. Att dammsuga och våttorka golv för ingen skillnad avseende kvalsterallergi.

Till TS, kvalsterskydden är så täta att de ska släppa igenom näst intill ingenting, eget väg jag har läst. Så det borde inte göra någon skillnad hur gamla täcken, madrass och kuddar är. Själv har jag dock inte köpt några skydd utan tar medicin.
    Tack för infon  
Svar på tråden Kvalsterallergi någon med erfarenheter?