• Anonym (Ej chefsmaterial?)

Hur är det att jobba som chef?

Jag har några frågor till er som jobbar som chef...

*Hur länge har du jobbat som chef?

*Vilken typ av chef är du (gruppchef, avdelningschef, VD..)?

*Hur många är du chef för?

*Vad gör du när du jobbar mestadels?

*Vilka egenskaper tycker du är viktiga för ditt jobb?

*Vad är det roligaste med ditt jobb?

*Känner du dig som en del av gruppen du chefar för?

Jag frågar för att jag har blivit tillfrågad om att bli teamchef i min nuv. grupp men den enda fördel jag kan se med jobbet förutom lite högre lön (som skatteverket tar det mesta av ändå) är titeln dvs man kan bredda sitt sökande av tjänster om man vill byta jobb. Men jag har väldigt svårt att se nån tillfredsställelse i själva chefsjobbet. När jag ser min nuv chef får jag intrycket att chefsjobbet är rätt flummigt med mestadels en massa möten, peppande av medarbetare samt en del pappersarbete med tidrapporter och budget. Jag anser mig vara hyggligt bra på det jag gör idag och den expertisen skulle jag så klart tappa ju längre bort jag kommer från det området i vardagen.

• Svar på tråden Hur är det att jobba som chef?
  • Tiina87

Snart tre år

Är avdelingsledare/avdelningschef på ett sykehjem i Norge.

Har ca runt 50 personer som jag har personalansvar över. Resterande runt 50 har min avdelningsledar kollega ansvar över. Vi är runt 100 st på min arbetsplats som jobbar inom omvårdnaden.

De som jobbar med adm/vaktmästare är det min enhetsledare som har personalansvar över.

Jag har hand om att regler, lagar och policys följs. Tar hand om avvikelser, har avdelningmöten och treammöten på min våning (sykehjemmet har stora avdelningar som är indelade i 3 team på respektive avdelning). Har tillsammans med min avdelningsledar kollega ssk-möten och teammöten med nattpersonalen.