• Anonym (Ej chefsmaterial?)

Hur är det att jobba som chef?

Jag har några frågor till er som jobbar som chef...

*Hur länge har du jobbat som chef?

*Vilken typ av chef är du (gruppchef, avdelningschef, VD..)?

*Hur många är du chef för?

*Vad gör du när du jobbar mestadels?

*Vilka egenskaper tycker du är viktiga för ditt jobb?

*Vad är det roligaste med ditt jobb?

*Känner du dig som en del av gruppen du chefar för?

Jag frågar för att jag har blivit tillfrågad om att bli teamchef i min nuv. grupp men den enda fördel jag kan se med jobbet förutom lite högre lön (som skatteverket tar det mesta av ändå) är titeln dvs man kan bredda sitt sökande av tjänster om man vill byta jobb. Men jag har väldigt svårt att se nån tillfredsställelse i själva chefsjobbet. När jag ser min nuv chef får jag intrycket att chefsjobbet är rätt flummigt med mestadels en massa möten, peppande av medarbetare samt en del pappersarbete med tidrapporter och budget. Jag anser mig vara hyggligt bra på det jag gör idag och den expertisen skulle jag så klart tappa ju längre bort jag kommer från det området i vardagen.

• Svar på tråden Hur är det att jobba som chef?
  • Tiina87

Snart tre år

Är avdelingsledare/avdelningschef på ett sykehjem i Norge.

Har ca runt 50 personer som jag har personalansvar över. Resterande runt 50 har min avdelningsledar kollega ansvar över. Vi är runt 100 st på min arbetsplats som jobbar inom omvårdnaden.

De som jobbar med adm/vaktmästare är det min enhetsledare som har personalansvar över.

Jag har hand om att regler, lagar och policys följs. Tar hand om avvikelser, har avdelningmöten och treammöten på min våning (sykehjemmet har stora avdelningar som är indelade i 3 team på respektive avdelning). Har tillsammans med min avdelningsledar kollega ssk-möten och teammöten med nattpersonalen.

Är också med i en av två resursperson för "palliation, cancer och smärtlindring" så det är endel kursen med den gruppen i kommunen. Ordnar med interna kurser/uppläring av diverse ting. Har kontakt med tilldelningsteamet i kommunen ang nya patienter som ska komma till oss. Har också översikt över budgeten, översikt över personalstyrkan, sjukdomsuppfölgning och medarbetarsamtal. Sitter med på samtal med anhöriga, ex inkomstsamtal. Intervjuer med de som sökt jobb är också något som ligger på mitt bort. Och en massa annat administrativa saker.

Att man är stresstålig och kan ha många bollar i luften samtidigt. Och att man klarar av att vara bestämd med vad som gäller.

Roligast är nog att jag får vara med och utforma enheten och tycker även det är både roligt och intressant att vara resurssperson inom palliation då det är något jag brinner för.

En del av gruppen går inte att vara som chef då det jag som ska se till att allt fungerar som det ska. Och att man som chef även bestämmer hur saker ska vara gör att man inte heller kan vara en del av gruppen.

• Anonym (Annika)

Hur länge har du jobbat som chef?

4år

Avdelningschef med plats i företagets ledningsgrupp

Ca 30 personer

Planerar, strukturerar, scheman. Finns där för alla eventuella frågor. Försöker vara med i den dagliga driften så mycket jag kan.

Att man när man är chef ser sig som ledare som visar vägen. Inte sitter på några höga hästar utan visar vägen.

Allt skulle jag säga, men brinner mest för att se människor växa. Möjligheten jag har att påverka driften och företagets lönsamhet.

Absolut! Som sagt, att tro man är mer än dom och därför inte kan umgås är den sämsta egenskap en chef kan ha. Jag leder och är en del av gruppen. Trots det vet mina anställda vem som har sista ordet men även vem som kan komma till vad det än gäller. Balansen är viktig.

• Jordfelsbrytaren
    Anonym (Ej chefsmaterial?) skrev 2019-11-01 22:48:45 följande:

1 år drygt

Platschef och sitter i företagets ledningsgrupp.

12 stycken.

Ekonomi, Planering, personalvård, möten, sälj, olika typer av administrativt jobb.

Ärlighet

God lyssnare

Problemlösare

Tydlighet

Kunna ge positiv och konstruktiv feedback.

Att se min personal växa. Att vi tillsammans löser uppkomma problem.

Absolut, Men en viss distans blir det såklart.

Jag frågar för att jag har blivit tillfrågad om att bli teamchef i min nuv. grupp men den enda fördel jag kan se med jobbet förutom lite högre lön (som skatteverket tar det mesta av ändå) är titeln dvs man kan bredda sitt sökande av tjänster om man vill byta jobb. Men jag har väldigt svårt att se nån tillfredsställelse i själva chefsjobbet. När jag ser min nuv chef får jag intrycket att chefsjobbet är rätt flummigt med mestadels en massa möten, peppande av medarbetare samt en del pappersarbete med tidrapporter och budget. Jag anser mig vara hyggligt bra på det jag gör idag och den expertisen skulle jag så klart tappa ju längre bort jag kommer från det området i vardagen.

• Tiina87
    Anonym (Annika) skrev 2019-11-02 22:05:06 följande:

Hur länge har du jobbat som chef?

4år

Avdelningschef med plats i företagets ledningsgrupp

Ca 30 personer

Planerar, strukturerar, scheman. Finns där för alla eventuella frågor. Försöker vara med i den dagliga driften så mycket jag kan.

Att man när man är chef ser sig som ledare som visar vägen. Inte sitter på några höga hästar utan visar vägen.

Allt skulle jag säga, men brinner mest för att se människor växa. Möjligheten jag har att påverka driften och företagets lönsamhet.

Absolut! Som sagt, att tro man är mer än dom och därför inte kan umgås är den sämsta egenskap en chef kan ha. Jag leder och är en del av gruppen. Trots det vet mina anställda vem som har sista ordet men även vem som kan komma till vad det än gäller. Balansen är viktig.

Så olika det kan vara. Jag kan inte vara en del av gruppen jag är avdelning för eftersom jag faktiskt "står över dem" och har grav på mig från min chef om saker som måste göras. Då blir det problematiskt att vara en del av gruppen i jobbet. Men jag kan sjölvklart umgås med dem ändå, vara med öl vid löning, personalfesten eller umgås på fritiden. Men jag är inte en del av gruppen i jobbet.

Precis som du säger så är balansen viktigt.
  • Anonym (Anonym chef)

I 7 år

Avdelningschef

Har en egen personalgrupp på 20 och är chef över enande chef som har en personalgrupp på 15

Väldigt varierat, allting som behövs för att en verksamhet ska fungera förutom de arbetsuppgifter mina medarbetare utför även om jag hoppar in vid kris. Mycket går ut på att coacha medarbetare, delegera och följa upp samt lösa alla möjliga problem och situationer som uppstår.

Att man vill vara en ledare och har ledaregenskaper

Som chef är det viktigt att vara lyhörd men ändå tydlig. Man behöver vara ödmjuk och lyssna på andras idéer och synpunkter men också kunna ta tuffa beslut och stå för dem. Man får inte vara konflikträdd. Man behöver inse att chef är ett yrke i sig och man inte kan och behöver vara expert på allt. Man behöver omge sig av personer som är experter på det de gör och våga delegera till dem. Om du ger andra chansen så växer de och utvecklas. Om du tror att du gör allt bäst själv så blir de omotiverade och du går under. Man behöver också kunna reflektera över sig själv rätt mycket, inte bara rädd för utveckling även om det kan vara jobbigt ibland.

När någon medarbetare lyckas med en uppgiften den tyckt var svår och utmanande. När vi tillsammans når våra uppsatta mål. Tycker det är så kul att coacha andra och se dem lyckas!

Ja och nej. När jag blev chef första gången blev jag det över en personalgrupp som jag tidigare var en del av. Det var tufft! Tog tid innan alla accepterade min nya roll.

Numera kommer jag bara på en AW om hela personalgruppen är inbjuden. Jag skulle aldrig bli berusad och på personalfesten går jag hem tidigt. Man måste ha respekt för att medarbetare kanske inte vill umgås med chefen på varenda AW och jag vill inte se vissa saker som händer när de är fulla.

Är en del av gruppen på så sätt att jag leder den men är inte privat vän med medarbetare eftersom jag inte vill riskera att hamna i en situation där vänskapen och våra arbetsroller krockar. Inte heller vill jag att någon ska misstänka mig för nepotism. Umgås alltså inte med enskilda medarbetare på fritiden om det inte är i en större grupp där alla är inbjudna.

Lunchar fortfarande ihop med medarbetarna, vi har kul och pratar om högt och lågt, jag vet en hel del privata saker om många av dem som framkommit i olika samtal. Sitter absolut inte och skvallrar om andra på arbetsplatsen ihop med dem, den relationen kan vi absolut inte ha.

Du skriver att du inte är motiverad av chefsrollen i sig. Då tror jag inte att du kommer bli en bra chef. Om du enbart är motiverad av pengarna så kommer det inte bli bra. Har du frågat din chef varför denne vill att du ska kliva i den rollen? Att du är en duktig medarbetare räcker inte. Du behöver vilja vara en ledare och ha de egenskaperna. Har du vänskaper med dina kollegor idag kommer du behöva ta ett steg tillbaka från dem, särskilt när ni är på arbetsplatsen. Du kommer inte att kunna delta i alla samtal och du kommer inte längre att få höra allt de pratar om. Du kan inte vara kompis med alla då det förr eller senare kommer krocka med din chefsroll.

• Anonym (Fd chef)

Jag har jobbat som biträdande chef i butik, samt varit min egen chef när jag hade eget företag och gruppchef inom vården.

För mig är det viktigt att vara objektiv och rättvis och inte lägga personliga värderingar i arbetsuppgifterna. Jag försöker se varje individs styrka och uppmuntra till det de är bra på. Ingen är perfekt. Man kan inte gå med pekpinnar efter anställda. Det är viktigt att lita på sin personal. Är det något som inte fungerar så tar man fram de goda sidorna hos den personen och inflikar vad den behöver jobba med för gruppens skull.

Jag har aldrig blivit kritiserad som chef, för att jag har stor tillit till min personal. Eget ansvar med stöd.

Jag sitter med och fikar och då är jag bara en medmänniska, men när rasten är slut är jag chef igen.

Skulle jag välja så hade jag tackat nej till chefsposition idag. Det krävs mycket övertid och alltid vara jour. Är man yngre så absolut. Men är man medelålders så tät det mer än vad man orkar.

Tackar för alla svar. Tar gärna emot ännu fler.

Anonym (Anonym chef) skrev 2019-11-03 10:06:20 följande:

Du skriver att du inte är motiverad av chefsrollen i sig. Då tror jag inte att du kommer bli en bra chef. Om du enbart är motiverad av pengarna så kommer det inte bli bra. Har du frågat din chef varför denne vill att du ska kliva i den rollen? Att du är en duktig medarbetare räcker inte. Du behöver vilja vara en ledare och ha de egenskaperna. Har du vänskaper med dina kollegor idag kommer du behöva ta ett steg tillbaka från dem, särskilt när ni är på arbetsplatsen. Du kommer inte att kunna delta i alla samtal och du kommer inte längre att få höra allt de pratar om. Du kan inte vara kompis med alla då det förr eller senare kommer krocka med din chefsroll.

Min chef ser mig som den inofficiella ledaren i gänget och så gott som alla beslut han tar har han på nåt sätt diskuterat med mig innan dom tas. Jag anses väl vanligtvis ha rätt vettiga motiverade åsikter och jag hittar vägar framåt vilket gör att jag rådfrågas om diverse som egentligen inte är mitt jobb. Sen gillar chefen allmänt att "pusha fram" folk medan jag tycker det är rätt skönt att verka i det dolda.

Dom extra pengarna tycker jag är helt irrelevanta. Tycker jag redan tjänar rätt bra.

Intressant det du nämner om att man inte hör allt kollegorna pratar om. I dagsläget hör jag väldigt mycket från min chef, projektledare/gruppchefer jag har att göra med samt diverse kollegor utspridda i företaget.
  • Anonym (Mia)

Jag har varit chef i 11år. Började som biträdande och är nu områdeschef över ca 100pers. Har dock även avdelningschefer som är medarbetarnas närmsta chef. Så direkt chef är jag över 10 andra chefer. Att vara chef över chefer är jag sedan 2år och det är en utmaning :). Att vara chef för mig innebär att jag är flexibel och får jobba med utveckling inom mitt område. Jag är inte en i gänget även fast jag såklart kan vara med på en aw och ha kul. Som chef kan man styra innehållet i sitt arbete och det gynnar ens cv om man tänker på en vidare karriär. Oftast får man ju börja som teamchef etc. När jag började som chef hade jag en kollega som tackade nej till motsvarande för hon resonerade som så att det var för lite löneskillnad och för mycket att göra. Nu 11 år senare är hon kvar där hon var då och jag har dubbelt så hög lön och mycket mer frihet och möjlighet till ledighet än hon. Men jag hade inte kommit dit jag är idag om jag inte börja med det lilla.

• Anonym (Plrrbt)
    Anonym (Ej chefsmaterial?) skrev 2019-11-01 22:48:45 följande:

6, nästan 7 år

Enhetschef inom landstinget, del i en ledningsgrupp med tio chefer över samma sorts enhet som jag

26-27 personer

Möten av alla de slag, med medarbetare, samverkanspartners, vårdgrannar, arbetsgrupper både rgionalt och nationellt. Massa möten. O sen mail. När jag är på mottagningen försöker jag vara tillgänglig för personaln så mkt som möjligt.

Strukturerad. Både i mitt vardagliga arbete men också i att följa upp, återkomma, ha koll på saker m.m. Att ha mycket på gång samtidigt och tycka det är kul. Att snabbt kunna kasta om sin planering.

Att utveckla verksqmheten o se folk växa. Jag har varit i 2,5 år på min nuvarande tjänst och tycker det är himla roligt att se den personal som jag har rekryterat utvecklas och växa. (De andra också så klart) - att vi får höga betyg på alla patientmätningar och att gör mkt utan att personalen är superstressad.

Ja och nej. Mina kollegor är de andra cheferna på min nivå, men jag är också en del i gruppen på mottagningen.

Svar på tråden Hur är det att jobba som chef?