• Sat 2 Nov 2019 16:50
    760 visningar
    4 svar
    4
    760

    Kan inte följa umgänge pga arbete

    Jag och mamman till vårt barn har gemensam vårdnad och det är fastställt i tingsrätten då hon ej överklagade sin stämning. Det finns ett fastställt umgänge med exakta dagar och tider. Kruxet är att jag fått nytt arbetsschema där jag fått kvälls o nattpass på en liten del av mitt umgänge. Jag har föreslagit flera andra umgängen för mamman som är bitter för att rätten inte lyssnade på henne. Hon är boendeförälder och barnet har sitt stadigvarande boende hos mamman.

    Min advokat sa att om du inte kan följa umgänget pga ditt arbete så får barnet vara hos henne under tiden jag arbetar om hon inte vill ändra umgänget.

    Stämmer detta?

    Mamman kommer stämma mig igen då hon ej har intresse av dialog eller kommunikation. Vad kan hända?

  • Svar på tråden Kan inte följa umgänge pga arbete
  • Sat 2 Nov 2019 17:08
    #1
    -1

    Har du ingen mor eller far som vill ha barnet de ggr du jobbar?

  • Sat 2 Nov 2019 17:38
    #2
    Tow2Mater skrev 2019-11-02 17:08:01 följande:

    Har du ingen mor eller far som vill ha barnet de ggr du jobbar?


    Vad i hela friden skulle poängen vara med det när barnet kan vara hos mamma.

    TS frågeställning handlar inte om vem som ska vara barnvakt utan om hur han ska få rätt till umgänge med sitt barn.

    Svaret är att

    Antingen byta jobb

    Eller att göra en stämning gällande umgängestider som funkar via tingsrätten om mamman ej går med på att byta tiderna.
  • Sat 2 Nov 2019 17:42
    #3
    +1
    Drottningen1970 skrev 2019-11-02 17:38:48 följande:
    Vad i hela friden skulle poängen vara med det när barnet kan vara hos mamma.

    TS frågeställning handlar inte om vem som ska vara barnvakt utan om hur han ska få rätt till umgänge med sitt barn.

    Svaret är att

    Antingen byta jobb

    Eller att göra en stämning gällande umgängestider som funkar via tingsrätten om mamman ej går med på att byta tiderna.
    Han har ju fastställt umgänge, men eftersom han nu jobbar på en liten del av tillfällena är det ju ett ypperligt tillfälle for farmor och farfar att se sitt barnbarn! Det handlar inte om barnvakt.
  • Anonym (Sara)
    Sat 2 Nov 2019 18:51
    #4

    Jag förstår inte din fråga. När du skriver att mamman får ha barnet menar du då att mamman är skyldig att ha barnet när du jobbar?

    En dom om umgänge innebär väl i praktiken att man har rätt att träffa barnet på den tiden, inte att man är skyldig att göra det. Så i den meningen måste ju mamman ansvara för barnet om du inte hämtar det.

    Men om det då sedan kan räknas som att du inte sköter ditt åtagande och kan vara negativt för dig i eventuellt framtida förhandlingar vet jag ej, det borde ju din advokat veta.

Svar på tråden Kan inte följa umgänge pga arbete