• unperfecct

    Första bostadsköp!

    Hej! Jag kommer troligtvis snart stå inför mitt första bostadsköp (eller iallafall ge mig in i den djungeln) och har så svårt att reda ut alla begrepp och har en hel del frågor. Eftersom jag inte har någon i min närhet som kan förklara i detalj till mig så hoppas jag kunna få lite hjälp från er! Solig


    1. Jag har förstått att jag ska börja med ett lånelöfte och har då hittat en bank med ganska ok låg ränta (om ni har tips på bra banker för lån så tar jag tacksamt emot!). Där ska jag fylla i bostadens värde och uppskattad avgift till föreningen. Men eftersom jag inte hittat en specifik lägenhet ännu så vet jag ju inte det. Ska jag tänka bostadens värde som ett maxvärde för mig? Samma när det frågar om kontantinstas, det beror ju på hur mycket bostaden kommer kosta ju?


    2. Angående kontantinsats. Man ska ju betala 15% av bostadens värde? Låt oss säga minst 100.000. Men jag har t.ex. 300.000 tusen i sparande. Är det då bättre att ge nästan allt det och betala mer i kontantinsats än vad man behöver, för då lånar man en mindre summa från banken vilket är bättre? Eller tänker jag fel?


    3. Angående amortering. Är det bättre att i början amortera mer än vad man behöver för att betala av lånet snabbare?


    4. Angående ränta. Är det så att ju lägre lånebelopp jag har, desto lägre blir räntan? Och hur är det bäst att göra med den, fast, rörlig? 


    Hoppas ni förstod vad jag menade och kan svara, hade varit jättetacksam! SoligOch om ni har något tips eller "att tänka på" inför att ge sig ut på bostadsmarknaden så får ni jättegärna skriva!

  • Svar på tråden Första bostadsköp!
  • Jordfelsbrytaren

    1: Sbab

    2: självklart ska du lägga mera handpenning en nödvändigt om du har möjlighet.

    3: Absolut heör rätt. Om banken tycker du ska amorera säg 1000 kr amortera då 3000 kr om du har möjlighet.

    4: i dagsläget helt klart allt lån på rörligt.

    Gå inte på bankernas säljknep. Banken är nödvändigt ont och vill bara tjäna så mycket pengar dem kan.

    Det kommer att gå skitbra för dig. Du är på helt rätt spår.

  • Tomelilla15

    Hej

    Kan också rekommendera SBAB som bank för bostadslån. Låga räntor. Men de har inga fysiska kontor så du får be om telefonmöte. Fyll i ansökan om lånelöfte på någon bostadsrätt som du tycker är intressant, även om det inte blir den du köper, då har du något att gå på. Skriv i ansökan att du bara börjar titta runt och inte vet vilken du kommer köpa men att du vill veta vad du kan låna.

    Titta på din ekonomi och se hur mycket du har kontant som du kan lägga. Du måste ju veta vad du har i sparade medel. Lägg allt du har bortsett från en liten buffert som du sparar. Uppge den summan i låneansökan på raden egen insats eller vad det kan heta.

    Titta noga på bostadsrättsföreningens ekonomi. Kom ihåg att en bostadsrätt egentligen inte är att du köper en egen bostad utan du köper bara en del av en förening, visserligen med rätt ett bo i en viss lägenhet. Men det betyder att du blir en del i föreningens ekonomi och föreningens skulder påverkar din ekonomi. Försök hitta en förening med låg belåningsgrad. Gärna under 10 000 per kvadratmeter. Fråga mäklaren om uppgifterna eller läs i föreningens årsredovisning. Ring gärna till styrelsen och fråga om planerade renoveringar och

    eventuella avgiftshöjningar så du vet vad som kommer.

  • Tomelilla15

    I övrigt rekommenderar jag allt på rörlig ränta, amortera mycket varje månad, detta kan du minska senare om du behöver. Om du tex ska låna 1,5 milj så dela upp lånet i tre lånedelar. Så lägger du amortering på ett av lånen tills det är avbetalt. Sen kan du ju fundera på vilken amortering du ska välja på nästa del av lånet.

  • Jordfelsbrytaren
    Tomelilla15 skrev 2019-11-03 03:50:51 följande:

    Hej

    Kan också rekommendera SBAB som bank för bostadslån. Låga räntor. Men de har inga fysiska kontor så du får be om telefonmöte. Fyll i ansökan om lånelöfte på någon bostadsrätt som du tycker är intressant, även om det inte blir den du köper, då har du något att gå på. Skriv i ansökan att du bara börjar titta runt och inte vet vilken du kommer köpa men att du vill veta vad du kan låna.

    Titta på din ekonomi och se hur mycket du har kontant som du kan lägga. Du måste ju veta vad du har i sparade medel. Lägg allt du har bortsett från en liten buffert som du sparar. Uppge den summan i låneansökan på raden egen insats eller vad det kan heta.

    Titta noga på bostadsrättsföreningens ekonomi. Kom ihåg att en bostadsrätt egentligen inte är att du köper en egen bostad utan du köper bara en del av en förening, visserligen med rätt ett bo i en viss lägenhet. Men det betyder att du blir en del i föreningens ekonomi och föreningens skulder påverkar din ekonomi. Försök hitta en förening med låg belåningsgrad. Gärna under 10 000 per kvadratmeter. Fråga mäklaren om uppgifterna eller läs i föreningens årsredovisning. Ring gärna till styrelsen och fråga om planerade renoveringar och

    eventuella avgiftshöjningar så du vet vad som kommer.


  • Anonym (12345)

    Nu vet jag inte hur gammal du, men du har  lite pengar sparat.
    Om du lägger 15 eller 20-25% kommer inte göra så står skillnad på säg 2 miljoner.

    Då är det bättre att lägga in 15% och investera resten i en fond och höja amorteringen per månad.
    Jag personligen la bara 15 % och kör fondsparande, jag har på 2 år gjort mer pengar än vad det hade givit mig i sänkning om jag istället hade lagt in pengarna i bostaden.

    Man kan alltid välja att amortera av en klumpsumma senare om tex räntan går upp för att få ned månadskostnaden.
    Jag kommer att extraamortera efter 10år om jag inte säljer.

  • Bagar Bengtsson

    Hej TS!


    Ignorera de flesta råd i denna tråd- INGEN ekonom skulle ge dessa råd...

    1: Kolla några banker, be dem säga vilken ränta du kan få och vilken ränta om du flyttar alla dina besparingar dit.

    2: Lägg aldrig mer än nödvändigt i handpenning- inflationen äter upp lånet och räntan är ju som inflationen är nu.

    3: Amortera så lite som möjligt! Nu måste du amortera ned till 50% av belåningsgraden. Om du säg skulle ha lägenheten en längre tid, gör då en ny värdering så kanske lägenheten har ökat så mycket i värdet att du slipper amortera.

    4: Investera pengarna du inte lägger på extra amortering i diverse fonder i olika branscher och länder.

    Jag vet inte varför vissa uttalar sig så som de gör iblamd, är det ett gammeldags tänkande att man inte ska ha några skulder?

  • Anonym (12345)

    Det kommer från förr, man skulle spara innan man köper.
    Idag är det så billigt att låna pengar så om man slänger in 15 eller 30% kontantinsats så gör det inte så mycket på månadskostnaden.
    Vem som helst kan se vad sin månadskostnad blir, bara använda kalkylerna som finns i bostadsannonserna hemnet etc. och se slutkostnaden.

    300k som slängs in i bostaden kommer inte öka i värde utan det kommer fortfarande vara 300k - inflation.
    Har man 300k extra så är det bättra att investera pengarna och låna pengarna växa i form av avkastning.

Svar på tråden Första bostadsköp!