• Molpes

Hur såg era temperaturkurvor ut innan missfall?

Hej! Jag fortsätter tempa flitigt med Natural Cycles. Har känt mig mer stressad än vanligt efter att jag plussade och det är väl normalt antar jag men börjar nu komma ner i varv. Min temp har också sjunkit lite (jag antar att det är pga att jag sovit bättre). Skulle dock vara tacksam över om ni ville lägga in era tempkurvor innan ni fick missfall så man ser hur mycket tempen sjunker då ungefär. Sjunker tempen helt innan det kommer en blödning eller visar sig andra tecken innan tempen sjunker?

Jag vet inte om jag försöker intala mig att det är okej att min temp sjunkit lite eller om det är något på gång!

Tack hörrni!

• Svar på tråden Hur såg era temperaturkurvor ut innan missfall?
  • närkommertrean

Så här såg min kurva ut innan jag fick mf, var då i v 7. I nån vecka innan hade jag haft sparsamma bruna flytningar. Innan jag började med NC fick jag också ett mf i v 7 och då hade jag också bruna flytningar innan så jag var beredd på mf andra gången.
  • Canama

Hej!

Kanske inte riktigt de svar du är ute efter men:

Jag slutade tempa ganska omgående efter jag plussat. Just för att jag INTE skulle hålla på oroa mig och analysera allt... Grattis till graviditeten!

• Hawk

Min uppfattning är att tempen inte funkar så. Dessutom sjunker tempen successivt under grav så att fortsätta tempa är enligt min mening endast spekulationer som medför mer oro. Mitt råd är att sluta tempa. Missfall konstateras först när du börjar blöda, och det kraftigt, inte vid tempskillnader eller allehanda uteblivna symptom osv. Unpopular opinion här inne dock.

• Daphodil

Jag har inte heller någon missfallskurva att visa. Men vill ändå berätta att jag under denna graviditet råkade muntempa mitt på dagen typ v 8 eftersom jag kände mig febrig. Blev rädd när tempen hade sjunkit ordentligt sen plusset. Men nu är jag i v 16 och allt har gått bra hittills

• Molpes
    närkommertrean skrev 2019-11-03 08:09:13 följande:

Så här såg min kurva ut innan jag fick mf, var då i v 7. I nån vecka innan hade jag haft sparsamma bruna flytningar. Innan jag började med NC fick jag också ett mf i v 7 och då hade jag också bruna flytningar innan så jag var beredd på mf andra gången.

Tack för ditt inlägg! Måste vara så tufft att gå igenom!

Jag förstår de som säger att man inte ska tempa men jag tror att det kan skapa mer oro också hos vissa att inte veta hur tempen ser ut. Jag vill gärna ha lite kontroll och utan tempen skulle jag känna mig helt ovetande om det bara dök upp blod en dag. Kan jag då se på tempen att den sjunker så kan jag förbereda mig utan att själv bli helt förkrossad. Så tror och hoppas jag
  • Molpes
    Daphodil skrev 2019-11-03 08:18:22 följande:

Jag har inte heller någon missfallskurva att visa. Men vill ändå berätta att jag under denna graviditet råkade muntempa mitt på dagen typ v 8 eftersom jag kände mig febrig. Blev rädd när tempen hade sjunkit ordentligt sen plusset. Men nu är jag i v 16 och allt har gått bra hittills

Så skönt att höra! Och grattis till dig! Måste vara underbart att komma förbi v 12 då alla risker minskar drastiskt och man slipper tänka så mycket ...
  • Aamon

Haft en graviditet som slutade i ma och en som slutade i x. Tempen har aldrig sjunkit för mig trots att barnet varit dött.

• närkommertrean
    Molpes skrev 2019-11-03 08:20:44 följande:

Tack för ditt inlägg! Måste vara så tufft att gå igenom!

Jag förstår de som säger att man inte ska tempa men jag tror att det kan skapa mer oro också hos vissa att inte veta hur tempen ser ut. Jag vill gärna ha lite kontroll och utan tempen skulle jag känna mig helt ovetande om det bara dök upp blod en dag. Kan jag då se på tempen att den sjunker så kan jag förbereda mig utan att själv bli helt förkrossad. Så tror och hoppas jag

Jag håller med de andra om att man inte ska fortsätta tempa efter man fått plus. När jag blev gravid igen efter mitt andra mf fortsatte jag inte tempa just för att det skapade oro och jag hade nog med oro i kroppen även utan tempningen. Att hålla koll på tempen är bara ett sätt för dig att tro att du har kontroll. Får du mf är det utanför din kontroll hur mycket du än har tempat och försökt förbereda dig. Och med två mf i bagaget, där jag första gången var helt oförberedd och andra gången förberedd, kan jag säga att det var precis lika förkrossande båda gångerna! Det spelar ingen roll hur mycket man försöker förbereda sig på det värsta, man mår skit ändå när det väl händer. Så om jag var du skulle jag lägga undan termometern och bara njuta av att du är gravid nu! Får du mf så får du men jag lovar att det är trevligare att njuta fram till dess (om det ens blir mf) än att gå och förbereda sig för mf. Lycka till med graviditeten!
  • Molpes
    närkommertrean skrev 2019-11-03 08:42:10 följande:

Jag håller med de andra om att man inte ska fortsätta tempa efter man fått plus. När jag blev gravid igen efter mitt andra mf fortsatte jag inte tempa just för att det skapade oro och jag hade nog med oro i kroppen även utan tempningen. Att hålla koll på tempen är bara ett sätt för dig att tro att du har kontroll. Får du mf är det utanför din kontroll hur mycket du än har tempat och försökt förbereda dig. Och med två mf i bagaget, där jag första gången var helt oförberedd och andra gången förberedd, kan jag säga att det var precis lika förkrossande båda gångerna! Det spelar ingen roll hur mycket man försöker förbereda sig på det värsta, man mår skit ändå när det väl händer. Så om jag var du skulle jag lägga undan termometern och bara njuta av att du är gravid nu! Får du mf så får du men jag lovar att det är trevligare att njuta fram till dess (om det ens blir mf) än att gå och förbereda sig för mf. Lycka till med graviditeten!

Tack för ditt svar. Ska absolut överväga det. jag vill så gärna njuta av plusset men känns bättre att förvänta sig det värsta OM det skulle inträffa :-|. Kanske dum tanke...
  • Aamon

Jag röstar också för att du borde sluta ta tempen. Tempen kan vara hög flera veckor efter ett missfall så du lär se andra symtom innan tempen sjunker. I min andra graviditet dog barnet v8+3 i magen. Upptäcktes i v14 och under den tiden sjönk aldrig tempen.

Min 3:dje grav slutade jag ta tempen. Oron kvarstod men den där analysoron varje morgon försvann iaf. Det kändes ändå bättre.

• närkommertrean
    Molpes skrev 2019-11-03 08:47:16 följande:

Tack för ditt svar. Ska absolut överväga det. jag vill så gärna njuta av plusset men känns bättre att förvänta sig det värsta OM det skulle inträffa :-|. Kanske dum tanke...

Dum och dum, egentligen inte. Jag tänkte också att det skulle vara lättare om jag var beredd men så är det verkligen inte. Jag lovar! Man blir lika ledsen ändå när man får ett mf oavsett hur förberedd man är. Man lever ju på hoppet även när blodet rinner och mf är ett faktum...
  • Adirfa

Jag fick missfall idag (21 dagar efter ägglossning / vecka 5+1 sen första dagen i senaste mensen). Vilket jag nästan gått och väntat på de senaste dagarna eftersom mina graviditetstest inte blivit tydligare, mina gravidsymptom försvunnit och min kurva gått tydligt nedåt. Vi är nog alla olika, för mig var det väldigt skönt att vara beredd på att det skulle komma.

Så här ser min kurva ut:

• Adirfa
    Molpes skrev 2019-11-03 08:47:16 följande:
    Hur har det gått för dig?Hjärta
Svar på tråden Hur såg era temperaturkurvor ut innan missfall?