Det är lite olika inom olika landsting, men eftersom ni har ett så långt besök skulle jag tro att han kommer att få göra både språktest och läs- och skrivtest. Det kommer i så fall vara olika uppgifter som testar
1. Språkförståelse och språkproduktion (vad han förstår och vad han själv kan säga vad gäller ordförråd, grammatik osv.),
2. Språkligt minne (kan han minnas de exakta orden som sägs, kan han minnas innehåll i en berättelse, kan han återberätta en berättelse),
3. Läsförmåga (både ord, nonsensord och text),
4. Skrivförmåga (både ord och text). Ibland testar man även sifferminne och matematik, eftersom det är vanligt med svårigheter inom detta vid dyslexi.
Logopeden kommer börja med att fråga honom lite om intressen, skolan och hur han själv uppfattar läsning. Man sitter förstås inte 5 timmar i sträck, utan har en längre paus emellan (troligen får ni gå iväg och äta lunch en stund). Har han svårt med ork och koncentration (och det har många barn, med eller utan ADD!) får han göra kortare pauser mellan uppgifterna också. Märker du att han absolut inte klarar mer under första besöket, be att få avbryta och ta resten under nästa besök.
Försök tala om för honom att det inte är ett test, utan att det ska ta reda på vad han är duktig på och vad som är svårt så han kan få hjälp med det. Uppmuntra honom bara att göra sitt bästa och säga till om han behöver pausa en stund ????