• Anonym (ts)

    Hur går logopedutredning till?

    Min nioåring ska göra en logopedutredning då han eventuellt har läs- och skrivsvårigheter. Har någon här erfarenhet från en utredning och kan berätta vad de ska göra?

    I kallelsen står det att första mötet pågår i fem timmar. Jag är lite orolig för den långa tiden. Vi misstänker också att sonen kan ha add och hans koncentrationsförmåga är inte den bästa.

  • Svar på tråden Hur går logopedutredning till?
  • Anonym (Logoped)

    Det är lite olika inom olika landsting, men eftersom ni har ett så långt besök skulle jag tro att han kommer att få göra både språktest och läs- och skrivtest. Det kommer i så fall vara olika uppgifter som testar

    1. Språkförståelse och språkproduktion (vad han förstår och vad han själv kan säga vad gäller ordförråd, grammatik osv.),

    2. Språkligt minne (kan han minnas de exakta orden som sägs, kan han minnas innehåll i en berättelse, kan han återberätta en berättelse),

    3. Läsförmåga (både ord, nonsensord och text),

    4. Skrivförmåga (både ord och text). Ibland testar man även sifferminne och matematik, eftersom det är vanligt med svårigheter inom detta vid dyslexi.

    Logopeden kommer börja med att fråga honom lite om intressen, skolan och hur han själv uppfattar läsning. Man sitter förstås inte 5 timmar i sträck, utan har en längre paus emellan (troligen får ni gå iväg och äta lunch en stund). Har han svårt med ork och koncentration (och det har många barn, med eller utan ADD!) får han göra kortare pauser mellan uppgifterna också. Märker du att han absolut inte klarar mer under första besöket, be att få avbryta och ta resten under nästa besök.

    Försök tala om för honom att det inte är ett test, utan att det ska ta reda på vad han är duktig på och vad som är svårt så han kan få hjälp med det. Uppmuntra honom bara att göra sitt bästa och säga till om han behöver pausa en stund ????

  • Anonym (ts)
    Anonym (Logoped) skrev 2019-11-03 20:08:52 följande:

    Det är lite olika inom olika landsting, men eftersom ni har ett så långt besök skulle jag tro att han kommer att få göra både språktest och läs- och skrivtest. Det kommer i så fall vara olika uppgifter som testar

    1. Språkförståelse och språkproduktion (vad han förstår och vad han själv kan säga vad gäller ordförråd, grammatik osv.),

    2. Språkligt minne (kan han minnas de exakta orden som sägs, kan han minnas innehåll i en berättelse, kan han återberätta en berättelse),

    3. Läsförmåga (både ord, nonsensord och text),

    4. Skrivförmåga (både ord och text). Ibland testar man även sifferminne och matematik, eftersom det är vanligt med svårigheter inom detta vid dyslexi.

    Logopeden kommer börja med att fråga honom lite om intressen, skolan och hur han själv uppfattar läsning. Man sitter förstås inte 5 timmar i sträck, utan har en längre paus emellan (troligen får ni gå iväg och äta lunch en stund). Har han svårt med ork och koncentration (och det har många barn, med eller utan ADD!) får han göra kortare pauser mellan uppgifterna också. Märker du att han absolut inte klarar mer under första besöket, be att få avbryta och ta resten under nästa besök.

    Försök tala om för honom att det inte är ett test, utan att det ska ta reda på vad han är duktig på och vad som är svårt så han kan få hjälp med det. Uppmuntra honom bara att göra sitt bästa och säga till om han behöver pausa en stund ????


    Stort tack för infon. Borde vi meddela i förväg att vi misstänker ev add? Jag tänker att de möjliga diagnoserna båda kan ge problem med exempelvis minne. Eller är logopedutredningarna så pass specifika att de kan filtrera ut annat?
  • Anonym (Logoped)

    Nej, det tycker jag inte att ni behöver göra :) Men ta upp din fundering efteråt om ni får en stund att prata! Är det en van logoped, så märker nog hen att det finns andra svårigheter och kan hjälpa er remittera vidare. Läs- och skrivutredningar innehåller också som du är inne på, specifika uppgifter som kan urskilja just dyslexi från annat.

Svar på tråden Hur går logopedutredning till?