• Anonym (?)

Assymetriska blygdläppar efter förlossning?

Två månader sen förlossning, upptäcker nu att den ena inre blygdläppen hänger mycket mer ut och snett än den andra. Innan har det varit symmetriskt så måste blivit efter.

Fick andra gradens bristning och ett stygn lossnade någon dag efter. Är fortfarande öm i klitoris också, är det normalt?

Har kunnat ha samlag som vanligt utan smärta, men går inte att stimulera klitoris pga ömt.

Kan man göra nåt åt att det ser snett och konstigt ut och att klitoris är så öm? Min man känner ingen skillnad mot innan.

• Svar på tråden Assymetriska blygdläppar efter förlossning?
  • Anonym (E)
    Anonym (?) skrev 2019-11-04 09:03:51 följande:

Två månader sen förlossning, upptäcker nu att den ena inre blygdläppen hänger mycket mer ut och snett än den andra. Innan har det varit symmetriskt så måste blivit efter.

Fick andra gradens bristning och ett stygn lossnade någon dag efter. Är fortfarande öm i klitoris också, är det normalt?

Har kunnat ha samlag som vanligt utan smärta, men går inte att stimulera klitoris pga ömt.

Kan man göra nåt åt att det ser snett och konstigt ut och att klitoris är så öm? Min man känner ingen skillnad mot innan.

Har du varit på efterkontroll?

Låter som något du borde ta upp där.
  • Anonym (?)

Ja hon tyckte allt såg bra ut på efterkontrollen. Men hon vet förstås inte hur jag såg ut innan. Nu är det som att den ena blygdläppen lägger sig över den andra, innan var båda lika stora. Det är som att det hamnat lite snett. Påverkar inte direkt funktionen, mer än det här med klitoris då...

• fjanten

Efter min första förlossning fick jag ett "skönhetsstygn" i ena blygdläppen - den blev lite mindre än den andra efter det. Innan var de exakt lika.

• Anonym (?)

Är det bara att leva med det?

• Anonym (E)
    Anonym (?) skrev 2019-11-04 09:10:34 följande:

Ja hon tyckte allt såg bra ut på efterkontrollen. Men hon vet förstås inte hur jag såg ut innan. Nu är det som att den ena blygdläppen lägger sig över den andra, innan var båda lika stora. Det är som att det hamnat lite snett. Påverkar inte direkt funktionen, mer än det här med klitoris då...

Tog du upp det med klitoris också?

Annars borde du söka för det.

Barnmorskor på efterkontroll tycker alltid att allt ser bra ut. Mitt tips är att om man är missnöjd och vill ha en extra kontroll utav en gynekolog så sök direkt. Väntar man några år så vill de oftast inte ens ta emot en.

Det är inte säkert att man får det korrigerat om det bara är utseendet men det är ju ändå viktigt att få det kollat ordentligt av en läkare. Speciellt det med klitoris.
  • Anonym (?)

Är det en gynekolog man ska gå till då?

• Anonym (E)
    Anonym (?) skrev 2019-11-04 09:30:49 följande:

Är det en gynekolog man ska gå till då?

Ja. Barnmorskan kan ju remittera en till gynekolog vid efterkontrollen om hen upptäcker något. Det funkar nog lite olika i olika landsting hur man själv kan få kontakt med en gynekolog. Här tror jag att man först söker till kvinnokliniken, eller går till en barnmorska alternativt sin vårdcentral och sen blir man remitterad. Men i många landsting kan man söka direkt till gynekologmottagning också.

Eftersom det är såpass nyligen som du har fött barn så tror jag att du kan begära en kontroll till av BM. Se då till att stå på dig och verkligen tryck på att du har sexuella problem så att du får en remiss. Eller sök direkt till gynekolog. Vissa privata mottagningar är kopplade till landstinget iaf i många storstäder, då kostar ett besök som ett besök till vårdcentral. Det kan ju vara värt att kolla upp vad det kostar om du väljer att gå privat.
  • Aamon

Att klitoris var öm och känslig hade jag också i början. Blev bättre allt eftersom. Helt bra efter ca 6 mån.

Ammar du? Mina blygdläppar blev också olika stora först och sedan båda mindre än tidigare. Under graviditeten svullnade de upp och efteråt minskade de ner i olika takt. Tidigare haft ganska stora inre blygdläpparna men nu är de korta och tunna.

• Anonym (?)

Ja jag ammar. Hur lång tid tog det innan de blev lika stora? Var det när du slutade amma?

Sökte du hjälp för klitoris eller bara väntade? Fick du nån förklaring till varför?

• Aamon
    Anonym (?) skrev 2019-11-04 09:58:09 följande:

Ja jag ammar. Hur lång tid tog det innan de blev lika stora? Var det när du slutade amma?

Sökte du hjälp för klitoris eller bara väntade? Fick du nån förklaring till varför?

Ammar fortfarande så vet inte hur det blir sen ännu.

Sökte inte hjälp för klitoris. Var mitt minsta problem egentligen. Hade penetrationssmärta, bulliga inre stygn och veck samt blivit hårt sydd i mellangården vilket gjort öppningen mindre. Något som gör det svårt att ha skönt sex. Sjukvården tycker dock det är helt ok utifrån vad man borde vänta sig efter förlossning.
  • Anonym (E)
    Aamon skrev 2019-11-04 15:33:05 följande:

Ammar fortfarande så vet inte hur det blir sen ännu.

Sökte inte hjälp för klitoris. Var mitt minsta problem egentligen. Hade penetrationssmärta, bulliga inre stygn och veck samt blivit hårt sydd i mellangården vilket gjort öppningen mindre. Något som gör det svårt att ha skönt sex. Sjukvården tycker dock det är helt ok utifrån vad man borde vänta sig efter förlossning.

Va sjukt att du inte får hjälp!

Om du har samlagssmärta tycker jag verkligen att du ska försöka stå på dig och försöka kräva att få det åtgärdat. Det borde vara en jätteenkel operation att iaf göra öppningen större.

Jag blir så himla förbannad när man hör om hur det är. Eftervården är så extremt nonchalanta mot oss som får besvär av förlossningen.
  • Aamon
    Anonym (E) skrev 2019-11-04 15:36:44 följande:

Va sjukt att du inte får hjälp!

Om du har samlagssmärta tycker jag verkligen att du ska försöka stå på dig och försöka kräva att få det åtgärdat. Det borde vara en jätteenkel operation att iaf göra öppningen större.

Jag blir så himla förbannad när man hör om hur det är. Eftervården är så extremt nonchalanta mot oss som får besvär av förlossningen.

Ska se vad som händer när jag slutar amma
Svar på tråden Assymetriska blygdläppar efter förlossning?