• mariajosefinlovisa

    Hjälp!!!

    Hej!

    Nu har bägaren snart runnit över för mig och jag behöver alla tips och råd jag kan få!

    Min dotter är 3 månader och jag har helammat henne från början. Redan från början har amningen inte riktigt fungerat, först tog det tid att få in tekniken och så och jag tänkte hela tiden att det säkert blir bättre. Jag har gott om mjölk, väldigt mycket så det sprutar gärna ut vilket är lite jobbigt, dottern har satt i halsen flera gånger pga det. Brukar få låta det rinna ut i ett amningsinlägg eller handduk först.

    Men detta i sig är inget problem egentligen då jag är medveten om det, detsamma gäller tekniken då jag har lärt mig att amma på alla sätt som går. Utan problemet är att oavsett hur jag gör så vill min dotter inte äta, hon kan visa att hon är SUPER hungrig men när jag lägger henne till bröstet gråter hon, vänder sig ifrån och trycker sig ifrån osv. Jag har verkligen provat allt, jag sitter i sängen o gungar, amningskudde, liggammar, går o ammar, ge napp först, mörkt rum, distrahera med något osv.. mina idéer är slut. Jag har provat att inte truga men då slutar det med att hon inte äter alls, har gått upp till 8 timmar som mest och då orkade jag inte mer utan kämpade tills hon till slut åt. Jag har provat att amma oftare, mer sällan men som sagt det hjälper inte.

    Jag har försökt att ge på flaska istället då jag inte orkar ha det såhär, men hon vill inte ta flaska heller. Har massa olika flaskor, enda flaskan hon ätit ur en gång är NUK flaskan men efter det inte igen.

    Det märkliga är att det fungerar typ varannan dag jättebra och varannan dag går det inte alls med amningen.

    Jag är helt slut och vill inte amma mer egentligen, men vet inte hur jag ska göra för att avsluta och gå över på flaska istället. Har haft regelbunden kontakt med BVC men eftersom att hon går upp i vikt som hon ska så ser dem väl inte riktigt problemet..

    någon som har några tips på vad jag kan göra?? Som sagt, jag slutar gärna amma då jag tror att det hade varit det bästa för oss båda egentligen. Men hur går jag tillväga när hon inte är intresserad av flaskan heller?

    Snälla, ge mig era erfarenheter ???? jag har slut på idéer. Jag vill bara att min dotter och jag ska få ordning och harmoni kring detta, det påverkar både mig och henne negativt att ?bråka? oss igenom varje matning.

  • Svar på tråden Hjälp!!!
  • Prinsessan Eva

    Hej! Jag råder dig att gå med i Amningshjälpens slutna grupp på facebook. Det är den absolut bästa källan till kunskap om amning, och en otroligt stöttande grupp. Dina problem låter som att de kan tyda på kort tungband hos bebisen, kolla eventuellt upp det. Hoppas du hittar bra info och råd för att få till en fungerande amning, för både dig och bebisen.

  • MammaTillDansband

    Kan bara hålla med ovanstående!
    En annan tanke är att din dotter kanske har ont i öronen, då kan det vara smärtsamt att svälja, oavsett amning eller flaska. Tysta öroninflammationer hos bebisar är nog vanligare än man tror.

    Hoppas ni hittar en lösning!

  • Tussan94

    Hej!

    Hur går det för dig?

    Jag fick samma problem när min son blev 3 månader, han totalvägrade bröstet och bara skrek, fick testa olika ställningar och ibland funkade vissa grejer!

    Men, jag märkte att om han fick sova först och sen antingen lägga till honom när han sov och sömnmata eller Lägga till direkt när han vaknat så funkade det! Tog lång tid att hitta detta alternativet men det funkade för oss och nu är amningen okej igen!

    Även liggamma funkade för oss.

    Hoppas att detta kan vara ett alternativ för er!

    Håll ut! Pumpa om du vill fortsätta att amma så att produktionen inte går ner.

Svar på tråden Hjälp!!!