• markstrom

Roligt sätt att fria på?

Hej! Jag ska fria till min sambo på fredag! Jag undrar om ni har nått bra sätt att göra de på? Vi tidigare tillfällen har han sagt att han inte behöver en ring för att visa att han älskar mig osv. Förövrigt har han varit gift tidigare och har fällt kommentaren att de bara är jobbigt om man ska skilja sig sen. Nu har jag tänkt fria till en förlovning och inte ett giftermål. Så skriv alla era tips.

• Svar på tråden Roligt sätt att fria på?
  • Anonym (Esme)
    markstrom skrev 2019-11-05 15:05:21 följande:

Hej! Jag ska fria till min sambo på fredag! Jag undrar om ni har nått bra sätt att göra de på? Vi tidigare tillfällen har han sagt att han inte behöver en ring för att visa att han älskar mig osv. Förövrigt har han varit gift tidigare och har fällt kommentaren att de bara är jobbigt om man ska skilja sig sen. Nu har jag tänkt fria till en förlovning och inte ett giftermål. Så skriv alla era tips.

Gör det inte. Personligen tycker jag att det är jättefånigt att enbart "fria till en förlovning" då det är att fria till att man lovar att gifta sig, utan att vilja gifta sig. Finns noll poäng i det för min del, och känns rätt barnsligt imho. Om han inte vill gifta sig igen, varför skulle han då vilja förlova sig?
  • Anonym (qwe)

Ta en kurs hos en bågskytteklubb. Sedan, vid lämpligt tillfälle, trär du ringen på en pil och skjuter honom i röven. När han tar tag i pilen för att dra ut den så kommer han att känna ringen. Då ropar du "Surprise! Vill du förlova dig med mig?"

Roligt, och ärret blir ett minne för livet!

• Anonym (Förlovad)
    Anonym (Esme) skrev 2019-11-05 15:13:20 följande:
    Gör det inte. Personligen tycker jag att det är jättefånigt att enbart "fria till en förlovning" då det är att fria till att man lovar att gifta sig, utan att vilja gifta sig. Finns noll poäng i det för min del, och känns rätt barnsligt imho. Om han inte vill gifta sig igen, varför skulle han då vilja förlova sig?
    Dumheter.
    Visst själva uttrycket "fria till en förlovning" håller jag med om känns knäppt.
    Men att fråga om han vill förlova sig är helt i sin ordning.

Man måste inte gifta sig för att man förlovar sig förstår du.

Och vad du har för personlig åsikt om det har inget med ts fråga att göra.
  • Anonym (Läder rem)

Ts fria gör man för att gifta sig. Förlovning utan tanke om giftemål tas i gemensamt samtal.

Sätt dig ner och fundera vad du vill med detta. Att killen ska bli livrädd och dra för han är rädd att du kommer tvinga till ett bröllop. Om han säger nej, hur tänker du då. Fortsätta som nu. Är giftemål viktigt för dig. Sen förlovning är för att gifta sig, annars är det bara löjligt.

Däremot så är ringen inte viktig vid ett frieri, hur är viktigare. Min man friade på knä i den kyrka vi gifte oss i med att knyta ett läderband runt mitt finger. Ingen ring i värden är värd mer än detta band. Nu har vi dock vanliga ringar. Lycka till men tänk dig för före du agerar.

• Anonym (Förlovad)
    Anonym (Läder rem) skrev 2019-11-05 16:38:13 följande:

Ts fria gör man för att gifta sig. Förlovning utan tanke om giftemål tas i gemensamt samtal.

Sätt dig ner och fundera vad du vill med detta. Att killen ska bli livrädd och dra för han är rädd att du kommer tvinga till ett bröllop. Om han säger nej, hur tänker du då. Fortsätta som nu. Är giftemål viktigt för dig. Sen förlovning är för att gifta sig, annars är det bara löjligt.

Däremot så är ringen inte viktig vid ett frieri, hur är viktigare. Min man friade på knä i den kyrka vi gifte oss i med att knyta ett läderband runt mitt finger. Ingen ring i värden är värd mer än detta band. Nu har vi dock vanliga ringar. Lycka till men tänk dig för före du agerar.

Läs vad hon skriver istället!
    Hon vill förlova sig, inte gifta sig.

Att du tycker att förlovning utan äktenskap är löjligt är din åsikt, ts verkar inte dela den. Inte jag heller.

Att ringen inte är viktig är också DIN personliga åsikt.

Varför måste det tjatas så förbannat och gamla traditioner som inte lever längre?
    Som inte ens var en regel då!
  • Anonym (öhva?)
    Anonym (Läder rem) skrev 2019-11-05 16:38:13 följande:
    Han friade trots att ni var redan gifta? Har jag förstått det rätt? 
  • Anonym (suck)
    Anonym (öhva?) skrev 2019-11-05 17:09:52 följande:
    Han friade trots att ni var redan gifta? Har jag förstått det rätt? 
    Hon menar ju givetvis i samma kyrka som de senare gifte sig i. Tänk lite.
  • Anonym (öhva?)
    Anonym (Förlovad) skrev 2019-11-05 17:01:08 följande:
    Läs vad hon skriver istället!
    Hon vill förlova sig, inte gifta sig.

Att du tycker att förlovning utan äktenskap är löjligt är din åsikt, ts verkar inte dela den. Inte jag heller.

Att ringen inte är viktig är också DIN personliga åsikt.

Varför måste det tjatas så förbannat och gamla traditioner som inte lever längre?
    Som inte ens var en regel då!
    Dessa ''gamla'' traditioner lever visst. 
  • Anonym (Låt bli!)

Låt bli!
    Gör det inte!!!
    Perfekt sätt att pajja en relation när den ena parten inte vill!!!

• Anonym (Esme)
    Anonym (Förlovad) skrev 2019-11-05 16:09:18 följande:
    Dumheter.
    Visst själva uttrycket "fria till en förlovning" håller jag med om känns knäppt.
    Men att fråga om han vill förlova sig är helt i sin ordning.

Man måste inte gifta sig för att man förlovar sig förstår du.

Och vad du har för personlig åsikt om det har inget med ts fråga att göra.
    Man förlovar sig för att man tänker gifta sig. Det är liksom det man lovar att göra. Det är hela poängen med en förlovning.

Vad tänker du annars att man skulle lova? Att fortsätta älska varandra och fortsätta vara i ett seriöst förhållande? Så som de redan gjort iom att de är sambos och bor ihop? Deras förhållande blir inte mer seriöst för att de gör en tom förlovning. Det är som att de åker med ett tåg och helt plötsligt säger "jag tänker åka med det här tåget", fastän alla vet att personerna redan sitter på tåget och inte haft någon tanke på att hoppa av. Det blir bara löjligt.
Svar på tråden Roligt sätt att fria på?