• mamalo

Hon fäktar med armarna och sparkar med benen nätterna igenom...

Hej!
    Vår tjej som snart är 5 månader har börjat att bete sig konstigt på nätterna. Hon fäktar med armarna och sparkar med benen och det är i princip HELA nätterna. Fast hon sover samtidigt. Dessutom vill hon, igen, äta var tredje timma och det gör inget, men att hon håller på och sprattlar nätterna igenom är inte kul.

Ja, hon sover i vår säng och vi har inga planer på att lyfta över henne ännu. Det är så smidigt så länge hon ammar. Hon somnar i sin säng, men efter första amningen blir hon kvar.

Är det nån som vet vad det beror på? Eller hur länge det ska hålla på?

• Svar på tråden Hon fäktar med armarna och sparkar med benen nätterna igenom...
  • fialisastina

min son 5,5 månad håller på likadant sen ett par veckor tillbaka. det håller på att driva mig till vansinne ärligt talat. det är helt omöjligt att sova när han håller på så. han sover i egen säng fram till sex då han äter och sover vidare hos mig. han har inte börjat äta mer men sparkandet... usch alltså! det är så när han skall somna också, det tar helt plötsligt längre tid att få honom att somna också.

• mamalo

Skönt att det inte bara är här....
    Fast när hon ska somna så går det fortfarande smidigt, för vi lägger inte henne innan hon är så trött att hon somnar direkt.

Jaha....så det har hållit på i två veckor hos er?

• Lilla Lila

Hej, Min Linus är oxå 5 månader o har oxå börjat äta var tredje timme på natten. Antar att det är en tillväxtperiod.
    HAn sprattlar oxå som en lax!!

Kan du sova bredvid henne?
    Det kan inte jag, han sparkas ju. Men så fort jag lägger ned honom i sin säng så slutar han.

Har du testat att lägga henne i sin säng efter ammning, hon kanske inte vill ligga o trängas längre.

Ttor det är därför Linus gör så. Han är van att sova i sin stora säng o ha massa plats, så med mig bredvid sig ja det blir ju genast jättetrångt.

• mamalo

Lilla lila: Fast hos oss är det lite skumt, för när vi båda kryper närmre henne och ligger jättenära och håller i var sin hand så slutar hon, i alla fall för en stund.

Jag kanske skulle prova det då. För hon ligger ju inte så på dagarna och då sover hon i sin säng...Vad skönt tänk om det är det.

• fialisastina

hmm jag vet inte... jag har gått och inbillat mig att han känner sig otrygg eller så. att det är därför han inte kan komma till ro. men det är väl det ständigt dåliga mammasamvetet som yttrar sig kan jag tro?! Skönt att inte va ensam iaf. det verkar vara nått som hör till 5-månadersåldern?

• mamalo

Vad lustigt...jag har också tänkt att hon känner sig otrygg och kan inte fatta vad vi gjort för "fel"
    Samtidigt så inser jag ju att hon KAN inte vara otrygg här när hon får 99% av två vuxnas liv....

• fialisastina

ja jag vet.. men det är ju så mkt som ska hinnas med; hus, storasyster,tvätt, mat osv. han får ju liksom hänga med på det jag gör, tänk om jag leker för lite med honom?? nääää det MÅSTE ju finnas nån annan anledning till att våra gullungar sparkar på nätterna?

• humpe

jag säger bara det - lägg över dem i egna sängar om det stör er och de fortfarande sover. De skulle inte sova alls om de kände sig otrygga!

Min 3 månaders gör lika dant (sprattlar), vilket jag märkte alldeles nyligen när vi sov borta och hon sov i samma rum som oss (hemma har hon sovit i egen säng och eget rum sedan dag 2). Hon gör troligtvis samma sak när hon sover hemma men jag slipper höra det eftersom jag sover i rummet bredvid.

Tror alla tjänar på att sova i varsitt rum, nu är hon så pass stor trots allt.

• mamalo

OK, jag ska nog testa med att lägga henne i sin säng. Eget rum får vänta ett tag....ska bara flytta först...
    Fast grejen med att hon sover i vår säng är ju även för att hennes lata och trötta manna ska få ligga kvar ;)

• mamalo

Inte manna utan mamma. Vet inte vem manna är.

• Helena S

Jag ställde samma fråga till vår barnläkare igår. För vår Alvin ligger och fäktar och sparkar som en galning när han sover (5 veckor gammal). Vi hade en intressant diskussion om detta. Läkaren sa att förut trodde man att det berodde på att barnet hade ont i magen, men dagens forskning visar på att det troligen är så att barnen samlar på sig oerhört mycket ny information under dagen. Denna informationen bearbetar dom när dom sover, varpå dom grimaserar, sparkar, vill suga på något osv.

• fialisastina

humpe- men han sover ju i egen säng till morgonkvisten. problemet är att han låter så himla mycket när han fäktar, sparkar och morrar så jag kan inte sova ändå. Inte heller skulle jag kunna sova i ett annat rum än lillpojke ännu. då skulle jag springa och kolla till honom titt som tätt för jag blir så nojig att han slutar andas eller hamnar med huvudet under täcket eller nått.

• humpe

tror oxå på vad helena s säger..
    och det kanske inte är så konstigt, vi vuxna ligger ju inte heller stilla hela nätterna.

• humpe

fialisastina
    ok. jag förstår att vissa har mer modersinstinkt än andra. jag har väl väldigt lite antar jag för jag känner mig inte orolig att lämna henne i eget rum eller sova på mage eller annat. det finns för och nackdelar med att vara en orolig förälder och en 'o-orolig' om du förstår vad jag menar
    jag hoppas det löser sig för er.

Svar på tråden Hon fäktar med armarna och sparkar med benen nätterna igenom...