• Anonym (Lilith)

    Flytta till USA

    Vi har inga direkta planer på det, funderar mest på om det ens skulle kunna vara möjligt?

    Min mans föräldrar är amerikanska medborgare, men bor i Sverige. Min man är född och uppvuxen i Sverige.

    Han har bara svenskt medborgarskap, men skulle kunna skaffa amerikanskt också, om jag förstått det rätt?

    Skulle det i så fall finnas någon möjlighet för oss att flytta till USA någon gång i framtiden?

  • Svar på tråden Flytta till USA
  • Anonym (USA)

    Det är nog i princip omöjligt idag. Det skulle kunna gå om någon av er har en utbildning med en kompetens som efterfrågas där. Tycker ni ska glömma allt om det där.

  • Anonym (Jojo)

    Det är fullt möjligt för en 100% svensk att flytta till USA. Inga problem.

    Jag flyttade till USA efter gymnasiet. Fick mitt greencard efter 10 år (då var jag redan gift med en amerikan, men det påverkade inte beslutet).

    Jag tycker dock att Sverige är ett bättre land för barn att växa upp i. Jag skulle gärna ta med min familj till Sverige. Det enda problemet är att hemskolning inte är lagligt i Sverige längre, så därför väljer vi att bo kvar i USA.

  • Anonym (Lilith)

    Tack för svar!

    Vi har som sagt inga planer på flytt, utan undrade mest om det ens var möjligt!

    Min mans föräldrar säger att det går, men de har bott här så pass länge, så jag vet inte om det fortfarande stämmer.

  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Lilith) skrev 2019-11-07 01:41:38 följande:

    Vi har inga direkta planer på det, funderar mest på om det ens skulle kunna vara möjligt?

    Min mans föräldrar är amerikanska medborgare, men bor i Sverige. Min man är född och uppvuxen i Sverige.

    Han har bara svenskt medborgarskap, men skulle kunna skaffa amerikanskt också, om jag förstått det rätt?

    Skulle det i så fall finnas någon möjlighet för oss att flytta till USA någon gång i framtiden?


    Om din mans föräldrar är amerikanska medborgare är han det också.

    Hur fick han sitt svenska medborgarskap? Ansökte han om det?
  • Anonym (Lilith)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-11-07 19:13:35 följande:

    Om din mans föräldrar är amerikanska medborgare är han det också.

    Hur fick han sitt svenska medborgarskap? Ansökte han om det?


    Bra fråga. Jag vet faktiskt inte. Men i alla fall hans mamma har dubbelt medborgarskap. Så min gissning är att han automatiskt blev svensk medborgare när han föddes iom att mamman hade dubbelt medborgarskap.

    Hans pappa är jag inte säker på om han hade eller har dubbelt.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Lilith) skrev 2019-11-07 23:39:41 följande:

    Bra fråga. Jag vet faktiskt inte. Men i alla fall hans mamma har dubbelt medborgarskap. Så min gissning är att han automatiskt blev svensk medborgare när han föddes iom att mamman hade dubbelt medborgarskap.

    Hans pappa är jag inte säker på om han hade eller har dubbelt.


    Om hans föräldrar är amerikanska medborgare och inte svenska så inte din man fått något svenskt medborgarskap från sina föräldrar utan amerikansk. Jan kan däremot själv ha sökt svenskt medborgarskap i vuxen ålder.
  • Anonym (Lilith)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-11-07 23:42:33 följande:

    Om hans föräldrar är amerikanska medborgare och inte svenska så inte din man fått något svenskt medborgarskap från sina föräldrar utan amerikansk. Jan kan däremot själv ha sökt svenskt medborgarskap i vuxen ålder.


    Hans mamma hade ju dubbelt medborgarskap. Alltså var hon även svensk medborgare. Osäker på hans pappa dock.

    Då måste han ju fått svenskt medborgarskap från början iom att han föddes i Sverige av en mamma med svenskt medborgarskap.
Svar på tråden Flytta till USA