• PapayaMango

    Husbesök efter förlossning

    Hej! Jag kommer att föda närsomhelst och kommer att ta emot lite längre husbesök från min familj. Min mans familj vill självklart också hälsa på, det finns ett problem dock. Dem har en 3,5 åring med fasta rutiner som måste sova middag annars blir det kalabalik (förståeligt) dessutom har barnet en stark trotsfas just nu. Kan också tillägga att vi endast har ett sovrum och jag börjar tro att detta inte kommer funka med en månads gammal bebis i och med att barnen kommer från olika familjer.

    Dem är redan inställda på att stanna här över jul och nyår. Jag funderar på att avsäga det eller minimera besök till cirka 3 dagar. Stressar jag i onödan? Känns lite jobbigt då vi alla såg fram emot det men jag börjar ana att detta kommer skapa onödig stress på mig och barnet. Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Husbesök efter förlossning
  • anonym2005

    Jag hade bett om att få lugn och ro med mitt nyfödda barn. Alltså inte tagit på mig en sån lång vistelse av besök när man inte kan gränsa av ordentligt heller.

    Ja jag tror det kommer bli jobbigt för er

  • Anonym (Nina)

    Det är ju omöjligt att veta hur du kommer att må, om bebisen har kolik eller sover gott, om amningen kommer igång etc. Jag skulle inte boka in övernattande gäster så snart inpå födseln, inte ens tre dagar. Jag har två barn och efter förlossningarna har jag bara gått runt som en zombie i pyjamas ett par månader. Hade inte pallat längre besök ens av min egen familj och särskilt inte med en treåring. Men vem vet, du kanske mår toppen.

    Kan du inte hålla det öppet då? Säg att ni inte kan lova något nu men när barnet är fött och ni är hemma och fått in lite rutiner kan ni höra av er ifall det funkar?

  • Anonym (för trångt)

    Jag vet inte om jag missuppfattat något, men hade ni alltså tänkt bo fyra vuxna och två små barn i en tvårummare i över en vecka? Det hade jag bara gjort i en krissituation, aldrig för nöjes skull.

  • Anonym (U)

    Det låter som ingen bra idé när de skulle bara hälsa på.

    De kan komma för kortare besök eller ta sig in på hotel.

  • Anonym (Hotell)
    Anonym (för trångt) skrev 2019-11-07 08:17:13 följande:

    Jag vet inte om jag missuppfattat något, men hade ni alltså tänkt bo fyra vuxna och två små barn i en tvårummare i över en vecka? Det hade jag bara gjort i en krissituation, aldrig för nöjes skull.


    Håller med. Släktingarna kanske kan komma en kortare tid och bo på hotell/vandrarhem/air bn?b?
  • viseversa

    Omg hade ALDRIG tagit emot besök i flera dagar av en massa människor när jag har en nyfödd bebis att ta hand om. Dessutom förväntar sig dom flesta att bli behandlade som gäster och uppassade på. Helt galet att ens tänka på enligt mig. Min familj med ny bebis går före.

  • BurningDiamond
    Anonym (för trångt) skrev 2019-11-07 08:17:13 följande:

    Jag vet inte om jag missuppfattat något, men hade ni alltså tänkt bo fyra vuxna och två små barn i en tvårummare i över en vecka? Det hade jag bara gjort i en krissituation, aldrig för nöjes skull.


    Det gäller väl TS familj (minst en vuxen och minst ett barn?) och TS sambos familj (minst en vuxen och minst ett barn?) plus TS, sambo och nyfödd, dvs tre familjer med minst fyra vuxna och minst tre barn totalt.

    TS, hur ser bostaden ut? Hur många individer från varje familj skulle komma? Hur var tanken att ni skulle lösa sängplatser när ni kom på denna idén?

    Själv hade jag inte velat bo en dryg vecka med tre familjer även om det var en stor villa, även  om de är släkt. Speciellt inte över jul/nyår, när det redan är så mycket stress och förväntningar.
  • Anonym (f)

    Har fött 3 barn. Skulle aldrig ta emot nattgäster med en nyfödd. Ett besök med en kopp kaffe, sedan får de gå hem.

  • Orkide

    Har tre barn och jag hade aldrig orkat med övernattande gäster. En bebis kräver så mycket i början och det är omöjligt att styra en sådan litens dagsrytm. I början kan man knappt duscha eller gå och kissa. Mina tre barn har varit fastklistrade på mig dygnet runt de första månaderna. Bebisen kanske är vaken och skriker hela nätter vilket gör att treåringen kommer bli väckt

  • PapayaMango

    Tack för alla hjälpsamma svar! Nej det skulle bli max 2 gäster åt gången. Men jag tror att i fallet med barn från andra familjen får det vänta ett tag.

  • Jag är bara jag

    Aldrig i livet! Inte ens med första barnet som sov och var nöjd och definitivt inte med andra som knappt sov (och jämt var missnöjd) och därmed inte vi heller. Jag var totalt knäckt första 5 månaderna med vårt andra barn. Ingen fick komma hit ens en kvart.

Svar på tråden Husbesök efter förlossning