• Anonym (I)

Prata med kurator/psykolog utan att det hamnar i journalen

Någon som vet?

Jag har förmodligen drabbats av ptsd/stressreaktion och skulle vilja prata med en kurator eller psykolog om det. Men jag vill inte att det jag säger ska hamna i min journal eftersom det är mötet med läkare och vården(somatiska) och min somatiska sjukdom som fått mig att må psykiskt dåligt.

Jag skulle helst vilja ha det helt separat, att det inte ens finns i min journal att jag sökt hjälp för psykisk ohälsa eftersom läkarna hängt upp sig på att min fysiska sjukdom beror på ångest, när det i själva verket är tvärtom.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Prata med kurator/psykolog utan att det hamnar i journalen
  • Anonym (k)

Det är lag på att sjukvårdspersonal ska föra journal.

• Anonym (I)
    Drottningen1970 skrev 2019-11-07 17:54:09 följande:

Du kan begära att journalen inte är tillgänglig för andra vårdenheter.

Men om jag går till någon på vc ser läkarna på vc det?
  • Anonym (k)
    Anonym (I) skrev 2019-11-07 17:57:53 följande:
    Men om jag går till någon på vc ser läkarna på vc det?
    Nej, inte om du spärrar din journal
  • Anonym (I)
    Anonym (k) skrev 2019-11-07 18:00:11 följande:

Nej, inte om du spärrar din journal

Ok, tack!
  • Anonym (k)
    Anonym (I) skrev 2019-11-07 18:04:05 följande:
    Ok, tack!
    Om du hamnar på akuten och inte kan tala  kommer förmodligen läkaren att öppna din spärrade journal för att rädda livet på dig
    Men en läkare på vc får inte göra det
  • Anonym (I)
    Anonym (k) skrev 2019-11-07 18:06:46 följande:

Om du hamnar på akuten och inte kan tala  kommer förmodligen läkaren att öppna din spärrade journal för att rädda livet på dig

Men en läkare på vc får inte göra det

Om man spärrar journalen kan enskilda vårdenheter alltså bara se sina egna anteckningar och inte något från någon annanstans?
  • Anonym (k)
    Anonym (I) skrev 2019-11-07 18:10:58 följande:
    Om man spärrar journalen kan enskilda vårdenheter alltså bara se sina egna anteckningar och inte något från någon annanstans?
    ja,
    Undantag vid nödsituation
  • Anonym (s)

Det är därför jag inte öppnar mig för någon psykolog utan försöker klara det själv vill inte att deras teorier ska hamna i print. Sen kan sällan en psykolog hjälpa.

• Anonym (op)
    Anonym (I) skrev 2019-11-07 17:48:16 följande:

Någon som vet?

Jag har förmodligen drabbats av ptsd/stressreaktion och skulle vilja prata med en kurator eller psykolog om det. Men jag vill inte att det jag säger ska hamna i min journal eftersom det är mötet med läkare och vården(somatiska) och min somatiska sjukdom som fått mig att må psykiskt dåligt.

Jag skulle helst vilja ha det helt separat, att det inte ens finns i min journal att jag sökt hjälp för psykisk ohälsa eftersom läkarna hängt upp sig på att min fysiska sjukdom beror på ångest, när det i själva verket är tvärtom.

Tack på förhand.

Det brukar inte stå mycket i journalen om vad man pratat om. I min står bara att vi haft ett samtal.
Svar på tråden Prata med kurator/psykolog utan att det hamnar i journalen