• Thu 7 Nov 2019 22:07
    176 visningar
    2 svar
    2
    176

    Kaxig elak barn

    Hej

    Jag är ensamstående mamma med 11 åring pojke som är kaxig oförsemd och elak bara mot mig.I skolan på aktiviteterna gullig och smält barn .Han trakasserar mig hela tiden lyssnar inte vad jag säger.Gör vad han vill.Han tycker inte om sig själv säger att han är en åsna.Hans pappan hjärntvättade honom .Sakt att jag kan ingenting.Fast jag klarar mig ganska bra med vardagen .jobben och sköta hemet.Jag alltid fårbringade mycket tid med honom både på utflykter museer resor.Jag ville ger honom det som inte hade och hade otroligt mycket disciplin .Mig barn kan skratta i n i ansikte.exp säger att middag är klar seger att kommer strax tar 45 minuter..Kan ni hjälpa och skriva några råd .tack

  • Svar på tråden Kaxig elak barn
  • Fri 8 Nov 2019 07:00
    #1

    Köp en bok om uppfostran så får du många tips.

  • Kusine­n
    Fri 8 Nov 2019 07:16
    #2

    Lite svårt att läsa tråden men dessa tankar får jag.

    Om barnet uttrycker att han inte tycker om sig själv behöver du jobba med självkänslan på olika sätt. Kan handla om altt ifrån att ge mycket positiv bekräftelse, ge barnet (lagom stort) eget ansvar kring olika saker, hjälpa barnet att hitta forum (tex idrott) där han känner sig trygg och utvecklas.

    Om barnet "gör vad han vill" behöver ni kanske jobba mer med rutiner. Ha väldigt tydliga upplägg (kanske till och med schema på vöggen) över dagens sysslor (tidsatta), tex när ni äter, när läxor ska göras osv. Men att barnet får i flytande i detta och hjälpa till att lägga upp rutinerna och också får visst ansvar i detta. Man kan också prova belöningssystem kopplat till rutinerna för att enklare arbeta in dem.

Svar på tråden Kaxig elak barn