• Anonym (Ska man?)

Träffa exets släkt trots ny relation?

Skilda sen 4 år tillbaka med två barn. Exet ny relation som dessvärre inte är så bra. Jag har bra relation med exets familj, syskon föräldrar osv som gärna vill att jag ska fortsätta komma på födelsedagar och högtider. Jag har nu gått in i en ny relation som dock är rätt färsk, 2 månader. Hur skulle ni ställt er? Spontant vill jag men rent moraliskt känns det fel mot min nya.

Exets familj har förstått att jag nu tagit avstånd och undrar såklart varför.

Vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Träffa exets släkt trots ny relation?
  • Anonym (S)

Jag hade pratat med dom och förklarat. Självklart kan du fortsätta träffa dom, men inte i samband med kalas/högtider där du träffar på ditt ex och inte med din nya.

• Fjäril kär

Du är fortfarande mamma till deras barnbarn/syskonbarn etc även om du träffar ny.

Var öppen med detta och förklara läget. Gör dig inte ovän eller obekväm i onödan.

Både du och dom är fria att umgås hur ni vill bara ni visar hänsyn och respekt åt båda håll.

• Anonym (Ska man?)

Jag hade inte velat att min nya träffade dennes ex släkt men kontakt ja.. Så det är väl där jsg ställer mig. Är det inte för tidigt att berätta för dom att jag träffat någon?

• Anonym (Q)

Om man går in i en ny seriös relation så brukar det avta naturligt att man inte umgås lika intensivt med exets familj. För min del så tycker jag att det är jättekul om man kan ha gemensamma kalas när barnen fyller år, att man kanske blir bjuden till större kalas typ 50-års fest! Annars så får mina barns pappa ombesörja att våra barn kommer med på kalas med hans familj.

• Anonym (mmm)

Om du har skaffat dig en egen relation med några av dem, så kan du träffa dem som vänner, vilka som helst, men kanske inte ihop med släktmiddagar då ditt ex kommer vara. Om nu inte ditt e säger att det är helt ok, då är det kanske en annan sak, men samtidigt har du en ny och det känns väl mer naturligt att du på sikt lär känna dens familj och lägger tid där istället? 

Men det är klart du inte behöver liksom demonstrativt ta avstånd. Du behöver inte berätta för dem att du träffat någon. 

Jag tänker att om du har umgåtts med någon av dem utan ditt ex, när ni var ihop, så har du en egen relation men om ni enbart träffat dem som par, så kanske inte att det är en sån bra ide. 
    jag tänker också lite på hur exets släkt beter sig. Har de tex sagt till exet att de gärna ser dig på tillställningar (hellre än hans nya)? 

• LFF

Min mamma fortsatte att ha kontakt med mina farföräldrar etc även efter att hon och pappa separerade när jag var 2 år och hon hade en ny relation. Mina mor- och farföräldrar umgicks även de efter att deras barn hade separerat. 

Varför ska du ta avstånd från dem? Du är mamma till deras släktingar. Det är väl bra att även du kan ha kontakt med släkten på pappans sida.

• Anonym (Ska man?)

Mitt ex ifrågasätter oxå nu när jag plötsligt sagt att jag inte kan komma på kalas för dennes mamma och syskonbarn. Så mitt ex har inga problem med att jag går dit. Mitt ex nya kommer inte komma på tillställningar då den nya inte är välkommen (en Annan historia).

Nu har jag hittat på att jag är dubbelbokad men är fortfarande med och står för presenter.

• Anonym (S)
    Anonym (Ska man?) skrev 2019-11-08 14:55:35 följande:

Jag hade inte velat att min nya träffade dennes ex släkt men kontakt ja.. Så det är väl där jsg ställer mig. Är det inte för tidigt att berätta för dom att jag träffat någon?

Om de undrar varför ni inte kan umgås, så får du ju berätta, tycker jag.
  • Anonym (Amanda)

Jag tänker såhär, om exets familj är intresserade av att umgås med din nya så ser jag inga problem med en fortsatt kontakt. Känns inte okej att exkludera min nya partner för att mitt exs familj och släkt inte kan tänka sig umgås med min nya.

Sen vad de gäller din nya, ja, du är fortfarande mamma till barnen och den nya får acceptera läget att du fortfarande träffar dem. Lika väl som att jag aldrig skulle sluta umgås med en vän bara för att min nya vill det så skulle jag inte sluta umgås med min "gamla" familj bara för att Han vill det.

• Anonym (A)

Jag har en relatin till mitt barns farföräldrar, det känns naturligt. Makem har inga problem med det.

• Anonym (Ska man?)

Min nya har faktiskt inte ens kommenterat det här, dock vet ju den nya inte heller om läget. Tror däremot att det skulle komma kommentarer om mitt ex var där.

• Anonym (suck)

Relationer med exets släkt upphör ju inte bara för att relationen med exet upphör, speciellt inte när det finns barn.

Mina föräldrar skilde sig när jag var fem.
    Varje söndag fram tills min farmor dog (jag var då 11) så åt vi söndag-middag där, om det inte sammanföll med annan "högtid" (jul, påsk, födelsedag, semester-resa, etc).
    Pappas "flickvän" också bjuden, och när mamma hade "pojkvän" var han bjuden. Fanns inga halv- eller bonus-syskon att förvirra läget.

• Brumma

Min mans ex (som han har barn med) har fortfarande kontakt med sina fd svärföräldrar, svägerskor osv. Känns fullkomligt självklart faktiskt :)

Min mamma och pappaär skilda. Båda träffar sina fd svärföräldrar, svägerskor, svågrar osv. Kommer på "jämna" födelsedagar osv.

Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara moraliskt fel mot din nya? Moraliskt fel vore det väl snarare om han skulle hindra dig träffa dina barns släktingar? Har du pratat med din nya om detta? Vad anser han?

• Ess

Jag hade skjutsat dit barnen men själv tackat nej.

• Anonym (råger m)

Jag har en jättebra relation till mina fd svärföräldrar.
    Vi går inte på varandras födelsedagskalas men hörs på telefon och ses
    några gånger per år.

Svärfar har slutat jaga så jag har även " ärvt " en fastighet i norrland,
    inte på pappret utan i praktiken. Bara jag som varit där senaste 10 åren.

Svar på tråden Träffa exets släkt trots ny relation?