• Anonym (Anonym)

Sjuklig beslutsångest som påverkar mitt liv

Hej!

Har sedan i princip alltid haft en stor rädsla för att göra fel, fatta fel beslut och ångra mig. I dagsläget är min beslutsångest så svår att den blir handikappande för mig. Jag kan t.ex. stå och vela på ica om vilka chips jag ska köpa. Vet att jag gillar grill och dill, men kan inte välja mellan dem. Till slut tar jag t.ex. dillchips och sedan när jag lämnar hyllan så får jag en känsla av att jag borde faktiskt tagit grill... hade varit samma känsla även om jag hade tagit tvärtom.

Just nu påverkar det stora beslut i mitt liv. Måste bestämma mig för om jag ska säga upp mig från mitt nuvarande jobb och söka ett annat i en annan stad. Men då vet jag inte om jag ska behålla mitt boende eller flytta. Om jag flyttar får jag närmare jobbet, men det kan också bli mycket dyrare. Ska jag ha köpes? Hyres? Vad händer om jag ej trivs på nya jobbet? Tänk så ångrar jag mig och inser att mitt jobb inte alls är tråkigt och att mina kollegor inte alls är så trista, för tänk är dem ännu värre på det andra jobbet? Gråter

Jag mår så fruktansvärt illa av att hela mitt liv känns som en enda stor beslutssörja då alla beslut blir så stora för mig. Behöver verkligen råd och stöttning från någon som kanske har samma problem som mig eller som kan hjälpa mig på något sätt. Bokat tid på VC för att få remiss till psykolog men har kollat runt och väntetiden är 6 månader då mina besvär inte är särskilt hotande, så det har jag redan koll på. Men skulle va skönt med lite tankar under tiden

• Svar på tråden Sjuklig beslutsångest som påverkar mitt liv
  • Anonym (Frågan?)

Vad tror du blir bättre i den nya staden? alla du känner bor kvar i den gamla.

• Morre

Jag tror att KBT, kognitiv beteendeterapi, skulle kunna hjälpa dig. Kolla om du kan hitta en sådan terapeut. Öva på små beslut och dina tankar kring dem. Tex att tänka att det spelar ingen roll vilken chipspåse jag tar, båda är goda, jag blundar och tar en bara, och sedan efteråt släppa beslutstankarna och tänka Åh vad gott det ska bli med den här chipspåsen. Öva att rikta tankarna och att släppa ångesttankarna. Men börja med de små besluten.

• Morre

En bra bok mot beslutsvånda är Susan Jeffers Feel the fear and do it anyway, på svenska heter den Känn rädslan och våga ändå.

• Anonym (A)
    Morre skrev 2019-11-09 13:36:55 följande:
    Jag tror att KBT, kognitiv beteendeterapi, skulle kunna hjälpa dig. Kolla om du kan hitta en sådan terapeut. Öva på små beslut och dina tankar kring dem. Tex att tänka att det spelar ingen roll vilken chipspåse jag tar, båda är goda, jag blundar och tar en bara, och sedan efteråt släppa beslutstankarna och tänka Åh vad gott det ska bli med den här chipspåsen. Öva att rikta tankarna och att släppa ångesttankarna. Men börja med de små besluten.
    Håller med
  • Anonym (Svårt)

Känner igen mig så mycket i det du skriver. Alla beslut är jobbiga: små för att de egentligen inte spelar någon roll och jag typ inte "bryr mig" tillräckligt, båda kan bli bra liksom. Stora beslut är jobbiga för att jag är rädd för att det ska bli fel och jag ska ångra mig i efterhand: barn eller inte, köpa eller hyra boende etc.

När jag är stressad eller mår dåligt så ökar min beslutsångest och velande, tror att jag fäster känslorna vid det. Det kan ju vara ångest du har, isfl är ACT en effektiv terapiform.

Svar på tråden Sjuklig beslutsångest som påverkar mitt liv