Du måste logga in för att svara i en tråd.

• ssangiss

Vattenfasta

Någon som har testat att vattenfasta?

Har läst lite om det och verkar vara värt att testa. Vill gärna höra lite från någon som själv har testat :)

Varför gjorde ni det? Hur länge gjorde ni det? Om ni gjorde det pga att ni ville gå ner i vikt, hur mycket gick ni då ner och på hur kort tid? Hur mådde ni överlag under och efter vattenfasta och var det jobbigt psykiskt/fysiskt?

Tänkte som sagt kanske testa detta själv. Har testat tre dagar med att bara dricka juicer/smoothies. Men aldrig testat med enbart vatten.

• Svar på tråden Vattenfasta
  • Anonym (T)

Gör inte så. Ta hand om din kropp och ät nyttigt istället.

• Nettan69

Juicer ( om det inte är grönsaks ) och smoothies kommer inte hjälpa mycket med viktnedgång eftersom de innehåller för mycket kalorier ( tyvärr). 

Jag kör 5:2 och dricker flytande föda under 500 kalorier / dag två dagar i veckan. Jag har tappat 1 kg / vecka nu i en månad....

• ssangiss
    Nettan69 skrev 2019-11-15 11:51:23 följande:

Juicer ( om det inte är grönsaks ) och smoothies kommer inte hjälpa mycket med viktnedgång eftersom de innehåller för mycket kalorier ( tyvärr). 

Jag kör 5:2 och dricker flytande föda under 500 kalorier / dag två dagar i veckan. Jag har tappat 1 kg / vecka nu i en månad....

Det stämmer inte. Jag fastade med enbart smoothies i tre dagar och det hjälpte jättemycket med vikten. För mig gjorde det det iallafall.
  • Nonym
    ssangiss skrev 2019-11-16 09:49:35 följande:

Det stämmer inte. Jag fastade med enbart smoothies i tre dagar och det hjälpte jättemycket med vikten. För mig gjorde det det iallafall.

Fast på tre dagar är det bara tarmsystemet som blir tomt..
  • ssangiss
    Nonym skrev 2019-11-16 09:54:30 följande:

Fast på tre dagar är det bara tarmsystemet som blir tomt..

Hur som helst så var det en bra start. Har iallafall lagt vattenfastan på hyllan och istället valt att äta betydligt mindre och bara nyttigt och vara ute och gå 1 timme om dagen istället. Det har hjälpt mig att tappa 20 kg i vikt förr och det hjälper antagligen denna gången också :)
  • Nonym
    ssangiss skrev 2019-11-16 09:59:36 följande:

Hur som helst så var det en bra start. Har iallafall lagt vattenfastan på hyllan och istället valt att äta betydligt mindre och bara nyttigt och vara ute och gå 1 timme om dagen istället. Det har hjälpt mig att tappa 20 kg i vikt förr och det hjälper antagligen denna gången också :)

Ja.. att äta mindre än man gör av med är ett ganska bra sätt att gå ner i vikt..
  • ssangiss
    Nonym skrev 2019-11-16 10:01:52 följande:

Ja.. att äta mindre än man gör av med är ett ganska bra sätt att gå ner i vikt..

Mm, men då borde ju en juicefasta fungera utmärkt.
  • Anonym (..)

Jag brukar vattenfasta ca 2 ggr per år. Hur länge jag håller på har varierat. På lördag avslutar jag höstens period och har då fastat i 28 dagar. Anledningen till att jag gör detta är för att kroppen mår så jäkla bra under denna perioden, samt att mina eksem försvinner.

De tre första dagarna när man kör igång är tuffa men efter det rullar det bara på. Dricker ca 2-3 liter vatten per dag samt svart kaffe och te. Man är pigg och har otroligt mycket energi samtidigt som man sover som en sten på natten vilket är otroligt skönt.

Självklart går man ner i vikt under denna perioden då kroppen går över från att använda glukos som bränsle till att bränna fett istället. Hur mycket man går ner varierar, men har denna gång kanske tappat ca 7-8kg, har inte vägt mig.

Svar på tråden Vattenfasta