• Sat 9 Nov 2019 16:05
    851 visningar
    5 svar
    5
    851

    Tips på Luciakläder till 1-åring

    Jag funderar på att låta min 1åring (strl 74/80) vara antingen pepparkaksgubbe eller tärna på Lucia i år. Förra året ålade hon runt som tomte.

    Det som talar emot tärna är dels att klänning alltid är svårare att leka i än byxor och glittret!!

    Kan bara föreställa mig glitterkaoset :D

    Har ni tips på vad man kan använda istället för glitter till tärna? Såg på Åhléns att de har jättefina ?tygljus? som man kan ha i alla fall :)

    Kanske finns det också nån som haft en vit typ byxdress till tärna? Tror ni det funkar eller är det för konstigt?

    Pepparkaksdräkterna (och linnen...) jag hittat so far är alla från strl 86...

    Finns det mindre att köpa nånstans?

  • Svar på tråden Tips på Luciakläder till 1-åring
  • Sat 9 Nov 2019 17:11
    #1
    +1

    Du är troligen ett par veckor för tidigt ute. Det brukar finnas söta pepparkaksdräkter till baby i alla kedjebutikerna. Istället för lucialinne skulle jag ta body + strumpbyxor i vitt, ev en vit tunika + strumpbyxor. Skippa glitter och ta ett rött band istället. Du kan sy fast det med ett par stygn i ryggen så kasar det inte av lika lätt.

  • Anonym (lite överdr­ivet)
    Sat 9 Nov 2019 17:16
    #2

    Så små barn fattar ändå inget. Sätt på en tomteluva bara det räcker. 

  • Sat 9 Nov 2019 21:40
    #3
    +1

    www.ellos.se/ellos-kids/pepparkaksdrakt-och-mossa/7008165-01-62&LGWCODE=700816501;86922;4797&gclid=EAIaIQobChMInImz6P3d5QIVSKWaCh2xwweREAQYAiABEgJX5vD_BwE&gclsrc=aw.ds

    www.kappahl.com/sv-SE/barn/utvalt/tomtedrakter-luciaklader/

  • Anonym (K)
    Sat 9 Nov 2019 22:12
    #4
    +1

    Om du inte hittar mindre storlek på pepparkakskläder hade jag köpt för stora. Precis som du säger är ett lucialinne inte särskilt lekvänligt. Finns det ens linnen i så små storlekar? När det kommer till glitter eller band hade jag skippat det helt med tanke på risken att fastna i saker och att de börjar leka med det och få det runt halsen.

  • Tue 19 Nov 2019 14:21
    #5

    Tack för alla tipsen!

    Blir nog en vit tunika med strumpbyxor till, då kan hon krypa om hon vill det :) ska fixa ett glittrigt band istället för ett rött och tråckla fast det i tunikan.

    Och om den planen faller helt så blir hon en liten tomte i år igen :)

Svar på tråden Tips på Luciakläder till 1-åring