• Anonym (Buzz)

Varför tål vissa alkohol bättre än andra?

Vet att det kan påverkas av hur ofta man dricker, vad man ätit, evt mediciner man äter.

Men blir ändå förvånad över vilken tolerans jag själv har. Är kvinna i 40 års åldern. 170 cm lång, väger 65 kg. Dricker kanske var annan till var fjärde helg (1 kväll mellan ca 5 till 12). Har fått i mig 2 flaskor vin (ca 11procent) utan att bli odräglig? Efter en flaska känner jag mig knappt ens påverkad. Har alltid tålt hyfsat mycket, och har ändå aldrig varit en partyprinsessa. Minns en kille (karl) som bara "fick" dricka folköl eftersom han tålde så lite. Drack han starkare var det inte helt ovanligt att han slocknade alternativt pinkade på sig eller båda.

Och vet att väldigt många här på FL aldrig dricker och om de gör det så max 1-2 glas vin och aldrig så de känner något. Men vissa av oss andra gillar få den där effekten. Så gott är inte alkoholhaltiga drycker att jag skulle dricka det frivilligt utan den. Då finns det godare måltidsdrycker.

• Svar på tråden Varför tål vissa alkohol bättre än andra?
  • Anonym (...)

Är 35 år. 1.65 väger ca 62. Fått barn för 8 mån sen. Va ut för någon helg sen. Fick i mig två flaskor vin på 7% och sen 1 öl och två drinkar. Kände mig helt ok så jag tryckte i mig en shot! Där kom min minneslucka! Varit nykter i nästan två år. Så tyckte jag drack ganska mycket

• Anonym (...)

Men mådde hyfsat dagen efter :)

• Anonym (Buzz)

Har nu druckit en flaska vin och tre cider. Känner ingenting.. Och för dem som undrar. Det är roligare städa (vika tvätt, skura toaletter o dyl) om man fått lite innanför västen.. Sen uppskattar man även viss musik mer. (the doors, pink floyd och annan flum musik). Har fö inte heller haft några problem med att hantera "power tools" typ vinkelsåg o dyl. Vart går er toleransnivå?

• Mackan1978

Pink Floyd är riktigt bra.

• Anonym (Lo)

Själv tåler jag inte mycket. Efter bara några klunkar känner jag omedelbart avslappning i benen, får även ett lyckorus efter ca 1/2 glas vin, vill bara ha mer och har svårt att sluta i tid. Slutar med att jag blir illamående. Sen blir jag sjukt bakis och får fylleångest över något jag sagt eller gjort, oavsett om det var en bra kväll eller ej. Lite en chansning hur jag reagerar, men inte ovanligt att jag sneat även om det blev mer sällan som äldre. Försökte ge mig på det efter nykterist i 4 år men likväl blev det för mycket, dock ändå så jag kunnat bete mig. Sista gången var mest pga påtryckningar från sällskapet när jag ville gå hem i tid, och även om jag försökte göra det så var sättet jag drack på innan heller inte sunt även om det bara var cider och nån öl. Dricker liksom snabbt och känner att jag är ute efter ruset. Har haft psykiska besvär sedan barn och använde under något år alkohol som ångestdämpande. Har på fyllan cyklat och ramlat, bråkat med folk och tappar nycklar. Drack ändå sällan under mesta delen av mitt vuxna liv hittills bortsett från den självmedicinerande perioden. Har ändå aldrig blivit beroende. Jag har helt bestämt mig för att sluta och har inga problem med det, då jag några gånger försökt göra det med måtta och även någon gång då jag klarade inte gillade känslan, då jag hade en oro över att det skulle bli för mycket och inte kunde njuta av festen ändå.

Kan tillägga jag även reagerar starkt på kaffe, kan känna mig hög på NSAID, alltså bli lugn och nästan lite fnittrig, men var också vid tillfälle jag tagit för många av misstag. Kan också känna mig lycklig av socker ibland. Jag har troligtvis en diagnos utöver min tidigare ångestproblematik. Centralstimulerande är då verkligen inte för alla. Jag har insett det för mig själv och är stolt över mitt beslut att sluta. Tycker dock ändå att folk reagerar negativt ibland då ingen klart vill supa själv. De förstår liksom inte allvaret i hur en reagerar på det, utan tänker på sig själva.

• Anonym (enzymet)

Det finns en del forskning om detta så du kan nog hitta svar på din fråga om du googlar. Bland annat finns det ett enzym i kroppen som bryter ner alkoholen och alla har inte det enzymet, men om jag minns rätt så har tex vi i Norden oftast detta enzym. 

• Anonym (Ehum)
    Anonym (Buzz) skrev 2019-11-09 23:15:34 följande:

Har nu druckit en flaska vin och tre cider. Känner ingenting.. Och för dem som undrar. Det är roligare städa (vika tvätt, skura toaletter o dyl) om man fått lite innanför västen.. Sen uppskattar man även viss musik mer. (the doors, pink floyd och annan flum musik). Har fö inte heller haft några problem med att hantera "power tools" typ vinkelsåg o dyl. Vart går er toleransnivå?

Fast om det är roligare att vika tvätten efter den mängden dricka så känner du ju något...

Jag gillar inte den effekten som du beskriver. Gillar öl, men håller mig helst till alkoholfri för att slippa få alkoholkänslan.

En av de tråkigaste grejerna med alkohol tycker jag är att folk blir väldigt tråkiga att prata med. Det händer efter ganska lite dricka, men de fattar det inte själva. Vänner med livligt intellekt, udd och wit, som jag normalt sett har väldigt roligt tillsammans med blir oftast rätt slätstrukna och tråkiga med alkohol i kroppen. Kvaliteten i skämten dalar snabbt och de blir långsamma i tanken. Tex gissar jag att jag hade tyckt att TS var odräglig efter sådär mkt, även om hon inte tycker det själv. Den som har druckit tycker ju ofta att det mesta är kul...

Att dricka något som man inte gillar för att bli berusad är för mig helt obegripligt.
  • Anonym (H)

Haha! Skoja inte! Jag är en kvinna på 180cm och väger runt 73kg. Jag kan också sätta i mig två vinflaskor och kan då få frågan om jag inte dricker ikväll. För jag beter mig och ser nykter ut. Var på en dejt med en kille en gång och vi delade på en vinflaska.. Han blev kalas knallfull på två glas vin och jag märkte ingentning..

Jag är inte heller något partydjur och dricker knappt längre.

• Anonym (A)
    Anonym (enzymet) skrev 2019-11-10 07:59:28 följande:
    Det finns en del forskning om detta så du kan nog hitta svar på din fråga om du googlar. Bland annat finns det ett enzym i kroppen som bryter ner alkoholen och alla har inte det enzymet, men om jag minns rätt så har tex vi i Norden oftast detta enzym. 
    Intressant
  • Anonym (Lever)

När jag var yngre och brukade vara ute och festa kände jag inte av alkoholen och kunde dricka stora mängder. Testade med alkohol mätare också och jämfört med kompisars promillehalt kom jag aldrig lika högt som dom och sjönk mycket snabbare. Det var länge sen nu dock så jag vet inte hur jag skulle reagera nu. Lite morbid kanske, men min pappa var alkoholist och infektionen visade på en frisk lever så kanske är det den friska levern i släkten som påverkar?

• Anonym (T)

En sak som är väldigt märklig hos mig är att jag kan dricka en flaska vin utan att bli särskilt onykter, men dricker jag öl en flaska blir jag onykter direkt. Känner av folköl tom. Är något i öl jag inte verkar tåla...jättekonstigt

Svar på tråden Varför tål vissa alkohol bättre än andra?