MallaL skrev 2019-11-10 09:25:23 följande:
Det har blivit mycket värre. Eller så har folk mer parfymerade produkter nuförtiden, schampo, balsam, hudkrämer, deo, tvättmedel, sköljmedel etc, allt är ju parfymerat om man inte aktivt väljer parfymfritt.
I mindre utrymmen som bussar måste jag ibland flytta på mig för folk luktar så påträngande, ofta drar jag upp halsduken för näsan för att slippa lukterna som ger mig huvudvärk.
Värst är nästan sköljmedel, de luktar inte ens gott utan väldigt syntetiskt och står som ett moln omkring personen som använder det.
+1 på allt du skriver. Intressant att det har blivit värre för dig också med åldern. Undrar om det beror på att det faktiskt finns mer parfym överallt idag jämfört med för säg 20 år sen? Jag har ingen aning om det är mer parfymerat idag utan jag spånar bara.
Det värsta förutom att använda halva parfymflaskan är när folk blandar flera olika dofter. Kanske en stark duschcreme, en deo och parfym och dofterna matchar inte varandra. Sen ett starkt sköljmedel på det. Bortsett från att det luktar hemskt så får jag migrän direkt.
Sverige är ju i framkant med att inte ha så mycket parfym läste jag nånstans. Det är i alla fall det lättaste landet att hitta bra oparfymerade produkter i (och Finland) jämfört med många länder där det knappt finns något oparfymerat alls och finns det så är det konstiga märken.
Anonym (Mindre) skrev 2019-11-10 09:28:38 följande:
Jag har blivit mindre doftkänslig. Jag har knappt ett luktsinne längre. Om något luktar riktigt illa känner jag det, men inte annars.
Jag vill inte lukta illa så jag har gett min man strikta order om att säga till om jag har dålig andedräkt, luktar svett osv. Ingen finkänslighet, utan han måste säga det och lukta på mig. haha alla konstigheter jag utsätter honom för :D :D
Är det pga sjukdom eller upplever du bara att du inte har så bra luktsinne längre? Mardrömmen är ju att lukta illa så jag förstår att du har gett din man strikta order.