• Anonym (Parfymmigrän)

Har du blivit mer eller mindre doftkänslig med åldern?

Jag undrar om du som är doftkänslig och får huvudvärk och andra symptom av parfymerade produkter har blivit mer eller mindre känslig med åldern?

Jag tycker att det har blivit värre för mig. Jag reagerar mer än tidigare på nästan alla slags parfymer, sköljmedel och doftljus etc och får ofta huvudvärk och migrän tom. Men jag undrar om det verkligen kan bli värre eller om jag bara inbillar mig att det är värre än när jag var yngre.

• Svar på tråden Har du blivit mer eller mindre doftkänslig med åldern?
  • Anonym (naturliga dofter)

Har definitivt blivit mer doftkänslig. Står knappast ut med några syntetiska dofter längre. Tycker det mesta luktar vidrigt, också vissa oparfymerade produkter som luktar obehagligt kemiskt.Gillar endast ett fåtal parfymer numera och dofter som går åt ros, musk, sandalwood osv, förutom naturens egna dofter på blommor och träd. Kan knappt ha hårprodukter heller längre pga att de stinker och är alldeles för starka och tar över allt.

• Gizmo

Har blivit mycket mera känslig mot starka dofter sedan jag slutade att röka för 13 år sedan.
    Hatar cigarrettrök, parfymer, stark mat etc.

• MallaL

Det har blivit mycket värre. Eller så har folk mer parfymerade produkter nuförtiden, schampo, balsam, hudkrämer, deo, tvättmedel, sköljmedel etc, allt är ju parfymerat om man inte aktivt väljer parfymfritt.

I mindre utrymmen som bussar måste jag ibland flytta på mig för folk luktar så påträngande, ofta drar jag upp halsduken för näsan för att slippa lukterna som ger mig huvudvärk.

Värst är nästan sköljmedel, de luktar inte ens gott utan väldigt syntetiskt och står som ett moln omkring personen som använder det.

• Anonym (Mindre)

Jag har blivit mindre doftkänslig. Jag har knappt ett luktsinne längre. Om något luktar riktigt illa känner jag det, men inte annars.

Jag vill inte lukta illa så jag har gett min man strikta order om att säga till om jag har dålig andedräkt, luktar svett osv. Ingen finkänslighet, utan han måste säga det och lukta på mig. haha alla konstigheter jag utsätter honom för :D :D 

• Anonym (Också migräniker)

Någon gång när jag var drygt tjugo började jag få migrän av vissa dofter. Under flera år blev det värre och värre. Sedan lärde jag mig att det ibland finns en koppling mellan doftöverkänslighet och ångest och insåg att jag hade utvecklat någon form av parfymfobi (jag får migrän även av ångestattacker, så det var lätt att blanda ihop vad som var vad). Det blev snabbt mycket bättre när jag blev bekant med min ångest och förmådde mig själv att andas normalt, även när där var parfym i luften, men jag reagerar fortfarande på de dofter jag först blev känslig för.

• Anonym (Parfymmigrän)
    Anonym (naturliga dofter) skrev 2019-11-10 00:26:13 följande:
    Har definitivt blivit mer doftkänslig. Står knappast ut med några syntetiska dofter längre. Tycker det mesta luktar vidrigt, också vissa oparfymerade produkter som luktar obehagligt kemiskt.Gillar endast ett fåtal parfymer numera och dofter som går åt ros, musk, sandalwood osv, förutom naturens egna dofter på blommor och träd. Kan knappt ha hårprodukter heller längre pga att de stinker och är alldeles för starka och tar över allt.
    Har också köpt oparfymerade produkter som doftar vidrigt. Köpte bland annat två olika duscholjor och dom luktade vedervärdigt. Kräks Fick kasta båda två för det var hemskt att tvätta sig med dom och sen luktade kroppen illa efteråt. Jag klarar iofs duschcremer med parfym bra så jag fortsätter med det men jag fixar inte bodylotion med parfym.
    Jag har alltid varit ganska känslig för parfymerat men nu är det på en annan nivå. Det är ytterst få parfymer jag tycker doftar gott och även kan ha utan att få migrän. Klarar du en handkräm med en doft som lavendel t ex eller är det allt med doft som är illa för dig? Blir du sjuk eller gillar du bara inte parfym?
    Gizmo skrev 2019-11-10 09:05:25 följande:
    Har blivit mycket mera känslig mot starka dofter sedan jag slutade att röka för 13 år sedan.
    Hatar cigarrettrök, parfymer, stark mat etc.
    Undrar om det har med rökningen att göra eller om det inte finns något samband?

• Anonym (Parfymmigrän)
    MallaL skrev 2019-11-10 09:25:23 följande:
    Det har blivit mycket värre. Eller så har folk mer parfymerade produkter nuförtiden, schampo, balsam, hudkrämer, deo, tvättmedel, sköljmedel etc, allt är ju parfymerat om man inte aktivt väljer parfymfritt.
    I mindre utrymmen som bussar måste jag ibland flytta på mig för folk luktar så påträngande, ofta drar jag upp halsduken för näsan för att slippa lukterna som ger mig huvudvärk.
    Värst är nästan sköljmedel, de luktar inte ens gott utan väldigt syntetiskt och står som ett moln omkring personen som använder det.
    +1 på allt du skriver. Intressant att det har blivit värre för dig också med åldern. Undrar om det beror på att det faktiskt finns mer parfym överallt idag jämfört med för säg 20 år sen? Jag har ingen aning om det är mer parfymerat  idag utan jag spånar bara.

Det värsta förutom att använda halva parfymflaskan är när folk blandar flera olika dofter. Kanske en stark duschcreme, en deo och parfym och dofterna matchar inte varandra. Sen ett starkt sköljmedel på det. Bortsett från att det luktar hemskt så får jag migrän direkt.

Sverige är ju i framkant med att inte ha så mycket parfym läste jag nånstans. Det är i alla fall det lättaste landet att hitta bra oparfymerade produkter i (och Finland) jämfört med många länder där det knappt finns något oparfymerat alls och finns det så är det konstiga märken.
    Anonym (Mindre) skrev 2019-11-10 09:28:38 följande:
    Jag har blivit mindre doftkänslig. Jag har knappt ett luktsinne längre. Om något luktar riktigt illa känner jag det, men inte annars.

Jag vill inte lukta illa så jag har gett min man strikta order om att säga till om jag har dålig andedräkt, luktar svett osv. Ingen finkänslighet, utan han måste säga det och lukta på mig. haha alla konstigheter jag utsätter honom för :D :D 
    Är det pga sjukdom eller upplever du bara att du inte har så bra luktsinne längre? Mardrömmen är ju att lukta illa så jag förstår att du har gett din man strikta order.

• Anonym (Parfymmigrän)
    Anonym (Också migräniker) skrev 2019-11-10 09:41:00 följande:
    Någon gång när jag var drygt tjugo började jag få migrän av vissa dofter. Under flera år blev det värre och värre. Sedan lärde jag mig att det ibland finns en koppling mellan doftöverkänslighet och ångest och insåg att jag hade utvecklat någon form av parfymfobi (jag får migrän även av ångestattacker, så det var lätt att blanda ihop vad som var vad). Det blev snabbt mycket bättre när jag blev bekant med min ångest och förmådde mig själv att andas normalt, även när där var parfym i luften, men jag reagerar fortfarande på de dofter jag först blev känslig för.
    Intressant. Så du menar att du fixar parfym om du tänker att det bara är ångest?

• Anonym (A)

Blivt känsligare ju äldre jag har blivit.

• Anonym (Också migräniker)
    Anonym (Parfymmigrän) skrev 2019-11-10 14:29:39 följande:
    Intressant. Så du menar att du fixar parfym om du tänker att det bara är ångest?

I de fall där det bara var rädsla för ett migränanfall som var problemet, ja. Men jag får fortfarande migrän av vissa dofter, framförallt naturliga blomdofter. Du nämnde handkräm med lavendel i ett tidigare inlägg; det är typ det sista jag skulle kunna använda. Men alla har olika saker de reagerar på. Min svärmor får allergiska reaktioner av syntetiska parfymer och en bekant blir dålig när det doftar citrus eller kaffe.
  • Anonym (Parfymmigrän)
    Anonym (Också migräniker) skrev 2019-11-10 18:31:39 följande:

I de fall där det bara var rädsla för ett migränanfall som var problemet, ja. Men jag får fortfarande migrän av vissa dofter, framförallt naturliga blomdofter. Du nämnde handkräm med lavendel i ett tidigare inlägg; det är typ det sista jag skulle kunna använda. Men alla har olika saker de reagerar på. Min svärmor får allergiska reaktioner av syntetiska parfymer och en bekant blir dålig när det doftar citrus eller kaffe.
    Då hänger jag med. Det är olika vad man reagerar på förstås men jag verkar reagera med huvudvärk/migrän oftare än förut och det hänger inte ihop med ångest för min del men det var intressant att veta att det kan vara så.

Är det någon som har en susning om det finns någon biologisk orsak till att man reagerar mer ju äldre man är? Eller kanske är det bara så att vi omges av mer och mer parfymerat omkring oss och att det är där känsligheten kommer in? Tydligen så sätter man parfym i ventilationen i gallerior t ex och jag tvivlar på att man gjorde det för 30 år sen.

• Anonym (Parfymmigrän)

Alla är olika men jag är ändå nyfiken på vad ni som är känsliga faktiskt tål?

• Anonym (Mindre)
    Anonym (Parfymmigrän) skrev 2019-11-10 14:27:18 följande:
    +1 på allt du skriver. Intressant att det har blivit värre för dig också med åldern. Undrar om det beror på att det faktiskt finns mer parfym överallt idag jämfört med för säg 20 år sen? Jag har ingen aning om det är mer parfymerat  idag utan jag spånar bara.

Det värsta förutom att använda halva parfymflaskan är när folk blandar flera olika dofter. Kanske en stark duschcreme, en deo och parfym och dofterna matchar inte varandra. Sen ett starkt sköljmedel på det. Bortsett från att det luktar hemskt så får jag migrän direkt.

Sverige är ju i framkant med att inte ha så mycket parfym läste jag nånstans. Det är i alla fall det lättaste landet att hitta bra oparfymerade produkter i (och Finland) jämfört med många länder där det knappt finns något oparfymerat alls och finns det så är det konstiga märken.
    Anonym (Mindre) skrev 2019-11-10 09:28:38 följande:

Är det pga sjukdom eller upplever du bara att du inte har så bra luktsinne längre? Mardrömmen är ju att lukta illa så jag förstår att du har gett din man strikta order.

Jag är frisk, har aldrig haft någon allvarlig sjukdom. Röker inte. Jag känner inte så mycket lukter längre, med undantag av väldigt starka. Gödsel, rutten fisk i sopor och sådana saker. Jag vet inte varför? åldern kanske?

Min man är sån som normalt inte säger något om jag skulle ha dålig andedräkt eller lukta svett för att inte såra eller något. Så det är väldigt strikta order om att han verkligen måste lukta på mig, och måste säga till.
Svar på tråden Har du blivit mer eller mindre doftkänslig med åldern?