• Anonym (:()

Sjukskriven för utmattning och depression , nu vill läkaren att jag ska jobba!

Har fått diagnosen utmattningssyndrom och depression. Har varit sjukskriven i drygt 1 månad. Har mycket i mitt privatliv och i mitt arbetsliv som gjort att jag blivit sjuk. Kan inte ens prata med läkaren eller med kuratorn utan att bryta ihop. Orkar inte träffavänner eller knappt gå till affären och har mycket fler symtom.

Nu är läkaren på mig att jag ska försöka jobba! Kan läkaren tvinga mig att börja? Mår ju jättedåligt!

• Svar på tråden Sjukskriven för utmattning och depression , nu vill läkaren att jag ska jobba!
  • Ms H

Nej, en läkare kan inte tvinga dig, men kommer heller inte att skriva ett sjukintyg (på heltid) till dig om den anser att du inte behöver det.

• Anonym (Situation)

En läkare behöver inte sjukskriva dig, men om du mår så dåligt som du gör så säg det samt så ta upp det med din kurator. Kuratorn kan samtala med läkaren i sådana fall

• Anonym (Utmattad)

Jag har varit sjukskriven på heltid i 4 år för utmattningssyndrom samt depression och ångesttillstånd. Jag antar att du går till läkare via VC? Jag upplevde inte att jag fick hjälp där utan det var först när läkaren remiterade mig till vuxenpsykiatrin som jag kände att jag fick rätt hjälp. Det tog 1 år.

Så stå på dig! En utmattning läker du inte ut på 1 månad.

• Anonym (anna)
    Anonym (:() skrev 2019-11-10 10:11:57 följande:

Har fått diagnosen utmattningssyndrom och depression. Har varit sjukskriven i drygt 1 månad. Har mycket i mitt privatliv och i mitt arbetsliv som gjort att jag blivit sjuk. Kan inte ens prata med läkaren eller med kuratorn utan att bryta ihop. Orkar inte träffavänner eller knappt gå till affären och har mycket fler symtom.

Nu är läkaren på mig att jag ska försöka jobba! Kan läkaren tvinga mig att börja? Mår ju jättedåligt!

Nej de kan ju inte tvinga dig att jobba, men rätten till ersättning kan ju ifrågasättas.
    Nu står det ju inget, men inte menar läkaren att du ska börja på heltid? Det troliga är väl att du ska börja återgå några procent i veckan som en start. Många gånger är det faktiskt bättre att INTE bara vara hemma utan att faktiskt ha något varje vecka men i små portioner.
  • Anonym (Åslög)

Hur jobbigt det än känns för dig, och verkar vara enligt din Ts, så kan arbetet få dig att komma tillbaka till livet snabbare. Det handlar om att du börjar jobba några timmar i veckan. Din arbetsgivare är skyldig dig att hitta andra arbetsuppgifter om det innebär att du kan jobba. Vad jobbar du med?

Nu känns det orättvist och tungt, och det kan jag förstå. Men de flesta blir inte bättre av att gå hemma, i den destruktiva miljö som du antagligen gör. Om du vill tillfriskna så måste du fundera på vad du måste förändra i ditt liv här och nu. Det är tungt att tänka på men det är det enda sättet för att komma framåt.

Vad ser du för lösning med att fortsätta vara heltidssjukskriven jämfört med att jobba 20%? Det måste finnas andra orsaker än jobb som gör dig dålig?

• Fiona M

Vad säger läkaren? Vad har stått i ditt sjukintyg hittills, och vilken hjälp har du fått?

• Anonym (A)
    Anonym (Situation) skrev 2019-11-10 10:19:11 följande:
    En läkare behöver inte sjukskriva dig, men om du mår så dåligt som du gör så säg det samt så ta upp det med din kurator. Kuratorn kan samtala med läkaren i sådana fall
    Håller med
Svar på tråden Sjukskriven för utmattning och depression , nu vill läkaren att jag ska jobba!