• CorinneS

    Hur har ni hittat barnvakt?

    Ni som har regelbunden hjälp av någon barnvakt, hur hittade ni barnvakten? Testade ni flera olika innan ni bestämde er? Intervjuade ni personen innan eller hur visste ni att ni skulle våga lämna era barn till en ny barnvakt? Tog ni referenser? Skulle verkligen behöva hjälp 1-2 gånger i veckan med hämtning och någon kväll då och då. Både jag och min man reser en del i jobbet och då är det svårt att hinna med. Verkar billigast att anlita någon privat men hur hittar man någon som är bra?

  • Svar på tråden Hur har ni hittat barnvakt?
  • Anonym (?)

    Man skaffar väl sig inte bara en barnvakt hur som helst som man inte känner?

    Har inte barnet mor och farföräldrar eller andra släktingar som kan ställa upp som barnvakt?

  • scanmia

    Rekommendationer är a och o om man inte kan hitta barnvakter i den egna familjen eller vänkretsen. Fråga på förskolan, bland familjerna där (efter rekommendationer). Jag hittade en väldigt bra barnvakt i en student som praktiserade på min sons förskola, tex. Ta en närmre titt på dina grannar. Kanske någon av dem skulle vara lämplig eller att de redan har någon bra barnvakt att rekommendera. Fråga andra barnvakter och nannies på lekplatsen eller öppna förskolan tex. De har dels ofta ett kontaktnät och dels så vet de ofta vilka som faktiskt är bra.

    Om det bara är några strötimmar då och då brukar jag prioritera någon som är påhittig, lekfull och energirik, typ tonåring eller student. Om det är ett mer långsiktigt åtagande med många timmar så föredrar jag någon som har egna, välanpassade barn och är lugn och trygg, gärna i kategorin "extra-mormor".

  • CorinneS

    Tack för mycket bra tips Scanmia! Smart att rekrytera praktikanten på förskolan. Vi behöver mycket hjälp så vi ska nog försöka hitta någon ?rutinerad?. Får man fråga hur mycket ni betalar i timmen?

  • CorinneS

    Tack för mycket bra tips Scanmia! Smart att rekrytera praktikanten på förskolan. Vi behöver mycket hjälp så vi ska nog försöka hitta någon ?rutinerad?. Får man fråga hur mycket ni betalar i timmen?

  • CorinneS

    Tack för mycket bra tips Scanmia! Smart att rekrytera praktikanten på förskolan. Vi behöver mycket hjälp så vi ska nog försöka hitta någon ?rutinerad?. Får man fråga hur mycket ni betalar i timmen?

  • CorinneS

    Tack för mycket bra tips Scanmia! Smart att rekrytera praktikanten på förskolan. Vi behöver mycket hjälp så vi ska nog försöka hitta någon ?rutinerad?. Får man fråga hur mycket ni betalar i timmen?

  • CorinneS
    Anonym (?) skrev 2019-11-10 12:51:53 följande:

    Man skaffar väl sig inte bara en barnvakt hur som helst som man inte känner?

    Har inte barnet mor och farföräldrar eller andra släktingar som kan ställa upp som barnvakt?


    Nä precis, det är därför jag frågar om tips här. Mina föräldrar bor långt bort men min mans föräldrar bor i samma stad som oss och de hjälper oss då och då men de har ju sina liv, känns inte ok att boka in dem på två hämtningar i veckan.
  • hammarhajen

    Om ni bor i en stad där det finns förskollärarutbildning så kanske du kan åka till högskolan och sätta upp en lapp. Då kan man ju också be om referenser från t.ex.praktikplatser som studenten haft.

    Eller inventera bekantskapskretsen. Kanske har någon kollega en tonåring eller student hemma som gärna tar ett extrajobb?

    Fråga på förskolan också. De kanske har någon gammal praktikant, vikarie eller rent av granne som de kan rekommendera. De har ju koll på vad barn behöver tänker jag  

  • scanmia
    CorinneS skrev 2019-11-10 17:20:42 följande:

    Tack för mycket bra tips Scanmia! Smart att rekrytera praktikanten på förskolan. Vi behöver mycket hjälp så vi ska nog försöka hitta någon ?rutinerad?. Får man fråga hur mycket ni betalar i timmen?


    För tre barn betalade vi 150 kr i timmen, inklusive resväg. Vi har använt billigare tonåringar med men då är det strötimmar och ofta bara något av barnen. 
Svar på tråden Hur har ni hittat barnvakt?