• Anonym (u)

    Jag är högfunktionell missbrukare i smyg!!

    Som titeln låter är jag missbrukare i smyg, jag är gift och har familj med barn, hus, stabilt jobb, allt. Men det ingen vet är att jag i flera år missbrukat tabletter, aldrig illegala droger utan jag får utskrivet av psykiatriker eller läkare, det handlar mest om lugnande tabletter och sömntabletter, jag sköter mitt jobb och mina barn, INGEN i min släkt eller min mans släkt eller mina föräldrar hade någonsin kunnat annat att jag tar så mycket tabletter som jag gör, utåt sett syns det inte, men jag kan riktigt längta tills kvällen och natten då jag får ta mina sömntabletter, oftast har jag lugnande tabletter i mig. Utåt sett tycker folk jag är en trevlig människa, lugn och harmonisk. Men denna hemligheten äter upp mig, jag har tom snott tabletter från vänner och en släkting som dog, värsta var när vi rensade dödsboet och jag stal den avlidnas gamla medicinerGråter (starka värktabletter och lugnande), och låtsades som inget när resterande släktingar började leta, jag var tom med i flera timmar och sökte genom huset... 

    Min man och familj vet att jag går till psykolog då och då, men ingen av dem vet att jag får massa mediciner, jag hämtar ut dessa i smyg och gömmer, ibland har tom blandat tabletter med alkohol för att uppnå mer effekt, allt detta sker oftast på nätterna när jag familjen sover. Är det någon annan som har ett liknande problem? Känner att jag bara behövde skriva av mig!!!!

  • Svar på tråden Jag är högfunktionell missbrukare i smyg!!
  • Anonym (Anonym)

    Vad jobbigt! Hoppas du lyckas trappa ner o sluta.

    Jag har en vän, jag trodde nästan du var hon, som äter starka värktabletter, och kanske mer.

    Kontakten med henne blir så konstig, och hon förlorar vänner. Lite instabilt och vimsigt. Men man märker inget när man träffas liksom. Men som vänr det svårt att säga något, för man vet ju inte säkert vad det beror på.

    Ville bara kommentera hur vänner och familj kan märka fast de inget säger. Lycka till

  • Anonym (Lilla O)

    Det började så för mitt ex. Ett antal år senare har han förlorat och förstört precis allt. Ändå tror han fortfarande inte att någon ser på honom när han är påverkad, och ett missbruk kan han inte erkänna trots ständiga överdoser. Det är ju ?mediciner? och han har ju fått dem av läkare.

    Det tog mig lång tid att förstå vad som pågick bakom min rygg, men jag gick runt med ständig ångest och oro då jag ju kände att nåt var allvarligt fel. Så bara för att ingen säger något betyder inte det att ingen märker eller påverkas. Ta tag i dina problem innan de tar över dig och ditt liv. Och låt inte dina anhöriga gå igenom det helvete jag och mina barn gått igenom.

  • Anonym (Gladiator)

    Säg det som varar för evigt. Bubblan kommer att brista när du blivit lite äldre.

  • JävlaPundare

    Jag är också en högfunktionell missbrukare, jag har pundat ganska ordentligt i några år men blev ren och var ren i 2 år, min familj tror fortfarande att jag är ren och det är bara mina bästa och närmaste vänner som vet att jag använder droger. Det fungerar relativt bra och jag försöker hålla det till helgerna.

    Jag är samtidigt inskriven på psykiatrin, står i kö för utredning och äter mediciner. När och om jag behöver lämna prover av någon anledning ser jag till att det inte syns något.

    Anledningen till att jag började igen var för att jag började få ett riskbeteende när det handlar om alkohol och drogerna hjälper mig dels att inte dricka alls men framförallt att dricka mindre när jag väl gör det. Hade det inte varit för drogerna så hade jag fått ordentliga alkoholproblem istället.

    Jag tycker att om man är en vuxen människa som fungerar som man ska och sköter det på ett snyggt sätt så borde man ha rätten att stoppa i sig vad man själv känner för.

  • Anonym (Gladiator)
    JävlaPundare skrev 2019-11-15 10:27:33 följande:
     
    Jag tycker att om man är en vuxen människa som fungerar som man ska och sköter det på ett snyggt sätt så borde man ha rätten att stoppa i sig vad man själv känner för.
    Ja, som missbrukare är det ju absolut så man resonerar och tänker. Den som inte missbrukar skakar bara på huvudet och tänker - sicken dåre.
    Om det nu vore så bra som missbrukaren tycker, så borde väl varje människa ta några piller varje dag och livet bara rullade på då eller? Resonemanget håller ju inte för inget går upp mot att vara nykter. Inget!
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Gladiator) skrev 2019-11-18 08:06:12 följande:

    Ja, som missbrukare är det ju absolut så man resonerar och tänker. Den som inte missbrukar skakar bara på huvudet och tänker - sicken dåre.

    Om det nu vore så bra som missbrukaren tycker, så borde väl varje människa ta några piller varje dag och livet bara rullade på då eller? Resonemanget håller ju inte för inget går upp mot att vara nykter. Inget!


    Det finns folk som faktiskt behöver sina mediciner, alkohol eller droger. Människor som inte alls kan fungera i vardagen om denne alltid är nykter. Jag är en sådan person, jag BEHÖVER alkohol eller droger ibland. Klarar ingenting utan det och blir bara en helt utslagen människa som varken kan jobba eller sköta familj, barn m.m.

    Har varit nykter emellanåt i ett par år åt gången, slutar alltid på samma sätt att jag förlorar jobb, vänner och förstör min ekonomi totalt m.m. Nu har jag insett att jag inte kan leva på det sättet.
  • Anonym (Gladiator)
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-11-18 08:47:11 följande:
    Det finns folk som faktiskt behöver sina mediciner, alkohol eller droger. Människor som inte alls kan fungera i vardagen om denne alltid är nykter. Jag är en sådan person, jag BEHÖVER alkohol eller droger ibland. Klarar ingenting utan det och blir bara en helt utslagen människa som varken kan jobba eller sköta familj, barn m.m.

    Har varit nykter emellanåt i ett par år åt gången, slutar alltid på samma sätt att jag förlorar jobb, vänner och förstör min ekonomi totalt m.m. Nu har jag insett att jag inte kan leva på det sättet.
    Frågan är vad du tar till för hjälp för att bryta mönstret? Det finns proffs som kan det här. Problemet med alkohol är att ju äldre man blir desto svårare är det att hantera då kroppen inte återhämtar sig som när man var yngre. Kan vara bra att vara rätt påklädd när man blir äldre. En tanke bara.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Gladiator) skrev 2019-11-18 10:51:55 följande:

    Frågan är vad du tar till för hjälp för att bryta mönstret? Det finns proffs som kan det här. Problemet med alkohol är att ju äldre man blir desto svårare är det att hantera då kroppen inte återhämtar sig som när man var yngre. Kan vara bra att vara rätt påklädd när man blir äldre. En tanke bara.


    Jag är äldre och har kämpat med det du kallar "proffs" av och till i 25 år!

    Min kropp återhämtar sig alltid, tål mer och blir aldrig bakis.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-11-18 11:33:56 följande:

    Jag är äldre och har kämpat med det du kallar "proffs" av och till i 25 år!

    Min kropp återhämtar sig alltid, tål mer och blir aldrig bakis.


    Tillägg, när jag var yngre var det mycket värre och jag kunde bli rejält bakis efter en partykväll. Det händer aldrig längre.
  • Anonym (Gladiator)
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-11-18 11:35:06 följande:
    Tillägg, när jag var yngre var det mycket värre och jag kunde bli rejält bakis efter en partykväll. Det händer aldrig längre.
    Det är för att kroppen inte bryter ner alkoholen lika fort. Bäst du ser upp och försöker minska intaget. Bara ett förslag.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Gladiator) skrev 2019-11-18 12:00:58 följande:

    Det är för att kroppen inte bryter ner alkoholen lika fort. Bäst du ser upp och försöker minska intaget. Bara ett förslag.


    Det händer så pass sällan så jag är inte orolig för kroppsliga skador. Men utan detta lider jag av kraftig psykisk ohälsa samt yrsel och blir totalt däckad och sängliggande.
  • Anonym (Gladiator)
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-11-19 08:44:27 följande:
    Det händer så pass sällan så jag är inte orolig för kroppsliga skador. Men utan detta lider jag av kraftig psykisk ohälsa samt yrsel och blir totalt däckad och sängliggande.
    Ja, man är ju inte 25 hela livet, tyvärr.
  • Anonym (Anhörig)

    Har varit i förhållande med missbrukare och måste tyvärr göra er besvikna.


    Man märker att något är fel, allvarligt fel. Det är som att vara med någon som är otrogen. Samtidigt så vill man inte veta, man ljuger för sig själv tills det inte längre går.


    Det är en makaber dans med missbruk och medberoende, jävligt tragiskt... finns bara förlorare.


    Sluta med ert "bruk", ta ansvar för ert liv och var ärliga.

Svar på tråden Jag är högfunktionell missbrukare i smyg!!